رزمندگان، دیروز علم رزم بر دست داشتند و امروز قلم عزم/سقوط خرمشهر تلخ‌ترین روز زندگی‌ وزیر

رزمندگان، دیروز علم رزم بر دست داشتند و امروز قلم عزم/سقوط خرمشهر تلخ‌ترین روز زندگی‌ وزیر

خبرگزاری تسنیم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سقوط خرمشهر تلخ‌ترین روز زندگی‌ام است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پاسداشت هفته دفاع مقدس که صبح امروز دوشنبه اول مهرماه در سالن آمفی‌تئاتر وزارت ارشاد برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: این ایام را به خانواده معزز آزادگان، ایثارگران، رزمندگان و مردان بی‌ادعای امروز که در وادی فرهنگ گام برمی‌دارند تبریک عرض می‌کنم و رستگاری دنیا و بهشت جاودان را برای همه آنها آرزومندم. 

وی افزود: این رزمندگان همانند فرمایش امام علی(ع) جهاد انجام داده‌اند و جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند این در را برای اولیای خاص خود گشوده است. افرادی ایثارگر، که نظیر و بدیل ایثار آنان را پس از واقعه عاشورا کمتر دیده‌ایم و بسیاری از فرزندان این میهن جان خود را فدا کرده‌اند تا این درخت قدسی قامتی به بلندای تاریخ داشته باشد. 

جنتی دفاع مقدس را رساترین عبارت در قاموس ایستادگی ملت قهرمان ایران دانست و اضافه کرد: دفاع مقدس عبارتی است که در حصار تنگ زمان نبوده و نخواهد بود و فصل بی‌زوالی از تاریخ انقلاب اسلامی است که هرگوشه‌ای از آن گنجینه‌ای از عشق و ارادت در راه خدا و ایثار در راه وطن و فداکاری در راه میهن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروزه فرهنگ بلندای ایثار و شهادت جزئی از فرهنگ ایران شده است، تصریح کرد: این فرهنگ ادامه دارد تا فرداهای روشنی را رقم بزند.

وی ادامه داد: رزمندگان دفاع مقدس، دیروز علم رزم بر دست داشتند و امروز قلم عزم به دست دارند. دیروز مرزها را می‌گشودند و امروز رمزها را می‌گشایند و اینها همه حاصل حماسه‌های دوران دفاع مقدس است و خاطره دلاورمردی‌های رزمندگان دفاع مقدس پایان نخواهد داشت. هنور نخل‌های بی‌سر خرمشهر به منظور ایستادگی ایستاده‌اند و سرود استقامت می‌سرایند و فرهنگ ایثار و شهادت ساری و جاری است و با جان فرزندان این مرز و بوم عجین شده است.

جنتی یکی از سنت‌های بزرگ امروزه کشور را بزرگداشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: این مراسم تجلیل از جانمردانی است که از نوامیس کشور دفاع کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس گفت: من خود از اولین روزهای جنگ شاهد پیشروی عراقی‌ها به کشور ایران، بمباران فرودگاه‌ها، زخمی شدن رزمندگان و نیز سقوط خرمشهر از نزدیک بودم. از سال 59 مدیر صداوسیمای اهواز بودم که روز 31 شهریورماه در آبادان بزرگترین فرستنده ما را مورد حمله قرار دادند و صدای ما خاموش شد و سپس شاهد پیشروی دشمن به خاک ما و بمباران شهرها و روستاها و مراکز صنعتی، مسکونی و کارخانجات بودیم.

وی تلخ‌ترین روز زندگی خود را روز سقوط خرمشهر دانست و افزود: بچه‌های مظلوم ایران با سلاح‌های سبک مجبور شدند و خرمشهر را تحویل دشمن دادند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سلاح‌های سبک با دشمن مبارزه می‌کرد و صدای استغاثه آنها برای به دست آوردن چند مهمات بلند بوده است و شرایط بسیار سخت حاکم بوده است. 

جنتی یادآور شد: در روزهای آغازین جنگ به یاد دارم که مقام معظم رهبری که در آن زمان مشاور فرمانده کل قوا بود در مرکز پایگاهی 91 زرهی اهواز حضور یافت و با عموم مقامات سپاه و ارتش و بسیج دیدار کردند و آنها دائما خبر نزدیکی دشمن را می‌دادند که یادم است ایشان به فرماندهان می‌گفتند برای من درددل نکنید بلکه طرح بیاورید.

وی اظهار داشت: مقاومت قهرمانانه ملت ایران باعث شد تا دشمن به عقب بازگردد و ما هم تا جایی پیشروی کردیم که موفق شدیم فاو را بگیریم و بر آن مسلط شویم و این اتفاق باعث هراس و ترس کشورهای منطقه‌ای و دولت‌های فرامنطقه‌ای شد به این دلیل که سیاست کشورهای غربی این بود که جنگ نباید پیروز داشته باشد و به مجرد اینکه رزمندگان فاو را فتح کردند امکانات و کمک‌های آمریکایی به آنها اضافه شد و نقشه‌های عملیاتی فاش می‌شدند و ایران توانست تمامیت و عزت کشور خود را حفظ کند. زمانی که امام خمینی (ره) قطعنامه را پذیرفت با خدا معامله کرد و خدا هم آبروی ایشان را حفظ کرد.

جنتی خاطرنشان کرد: خداوند این ملت را به خاطر بسیجیان جان‌برکف پیروز کرد و امروز در جامعه همین نیروهای برجسته انقلاب و دفاع مقدس هستند که پاسدار واقعی انقلاب محسوب می‌شوند و نه این تازه به دوران رسیده‌ها.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نقش هنرمندان اشاره و خاطرنشان کرد: نقشی که هنرمندان از جمله شاعران، خوانندگان، مداحان، فیلمسازان و سایر فعالان در تشویق رزمندگان در حضور در جبهه‌ها و ثبت دفاع مقدس داشته‌اند بر هیچ‌کس پوشیده نیست و کشور خود را مدیون کسانی می‌داند که از ابتدا تا آخر جنگ حضور داشته‌اند. 

وی یادآور شد: دفاع مقدس میراثی است که متعلق به آیندگان است و باید تمام ابعاد آن به نسل آینده منتقل شود. بخش مهمی از آثار و تولیدات هنری ما در دوران دفاع مقدس شکل گرفت. 

جنتی در پایان گفت: بسیاری از پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی امروز همان جوانان دیروزی هستند که گسترش‌دهندگان آن به شمار می‌آیند و امیدوارم که خداوند همه ما را در جرگه آن افراد قرار دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران