دست‌اندرکاران سریال‌های برگزیده سال ۹۹ تجلیل شدند/ رشد ۱۲۳ درصدی تولیدات سیما با تعبیر جالب رئیس صداوسیما

دست‌اندرکاران سریال‌های برگزیده سال 99 تجلیل شدند/ رشد 123 درصدی تولیدات سیما با تعبیر جالب رئیس صداوسیما

هنرمندان، تهیه‌کنندگان و بازیگران سریال‌های برگزیده سال ۹۹ در سالن همایش‌های صداوسیما گردهم آمده‌اند تا در غیابِ جشنواره جام‌جم به خاطر شیوع ویروس کرونا، بهترین‌ها انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما در سال 1399 با حضور رئیس سازمان صداوسیما و مدیران و برگزیدگان در سالن همایش‌های رسانه ملّی برگزار شد. در حالی که به خاطر شیوع ویروس کرونا، خبری از حضور رسانه‌ای‌ها نبود و به گونه‌ای پرچم جشنواره جام‌جمی که 2 سال غیبت دارد، به اهتزاز درآمد.

در این مراسم از نمایندگان 6 سریال پرمخاطب سال 1399 قدردانی شد و به عنوان پایان‌بخشِ مراسم نیز از دست‌اندرکاران 29 سریال پخش شده در سال جاری، و همچنین سریال‌های در حال ساخت، تجلیل شد.

روایت معاون سیما از سختی‌های ساخت سریال در دوران کرونا

حمید شاه‌آبادی در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما در سال 1399 این هنرمندان را سربازان جبهه فرهنگی نامید و بزرگداشت یاد هنرمندانی که در این سال سخت از میان ما پر کشیدند، گفت: امسال در حوزه فیلم و سریال، سالی کاملاً استثنایی را تجربه کردیم. پیش از آغازین روزهای 99، کرونا آمد و بسیاری از فعالیت‌های هنری از جمله تولید فیلم و سریال را تا نیمه اردیبهشت تحت‌الشعاع قرار داد.

وی افزود: در طول این سال همکاران سیما و پروژه‌های مختلف با سختی و مشقت به پیشبرد کارها همت گماردند، زیرا این عرصه، عرصه‌ای بود که می‌توانست برای مردم روزها و ساعت‌های مناسب و آرامش بخشی را به ارمغان بیاورد. همه عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا در فضای جدید و شرایط موجود، آثار متنوعی خلق کنیم و مفتخریم که توفیق داریم یکی از قله‌های سریال‌سازی را در سال 1399 به نمایش بگذاریم.

دوربین‌های روشنِ سریال‌سازی/ رشد 123 درصدی تولیدات سیما ظرف 5 سال

معاون سیما با اشاره به دوربین‌های روشن سریال‌های تلویزیونی، تأکید کرد: تولید 29 سریال و پخش 842 قسمت، آمار افتخارآفرینی است که به دست شما و عوامل سخت‌کوش حوزه فیلم و سریال حاصل شده است. 14 اثر از سال 1398 دوربین روشن به سال 99 وارد شد و 25 اثر هم امسال مقابل دوربین رفت. در همه صحنه‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شد و آنچه امروز شاهدیم آن است که بیش از 24 هزار دقیقه برنامه تولیدشده است.

وی فیلم و سریال را برترین، اثرگذارترین، آموزنده‌ترین، جذاب‌ترین و ماندگارترین گونه از قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی توصیف کرد و گفت: این حوزه می‌تواند نمادی از هویت ملی و دینی ما، تاریخ پرافتخار کشور ما و مروج فرهنگ کهن و آیین و سنت ما باشد.  اصحاب فیلم و سریال باید علاوه بر تزریق امید و شادکامی‌به جامعه، تلاش برای تولید آثار سرگرم‌کننده و افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی، با تولید آثار هنرمندانه، مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تحکیم بنیان خانواده باشند تا راه را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی هموار کنند.

شاه‌آبادی با اشاره به کارنامه امسال معاونت سیماى رسانه ملی در حوزه فیلم و سریال، گفت: کارنامه امسال نسبت به سال 1394 از رشد 123 درصدی برخوردار است. بر اساس آمارها؛ حوزه فیلم و سریال معاونت سیما در سال 1394، 20 عنوان سریال با مجموع 378 قسمت را روی آنتن برده است. در سال 1395، 23 عنوان سریال با مجموع 496 قسمت از شبکه‌های تلویزیونی سیما پخش شده است. میزان سریال تولید شده در سال 1396، با 33 عنوان و 797 قسمت از اقدامات معاونت سیما در این سال است. سال 1397شبکه‌های تلویزیون با 33 عنوان و 830 قسمت در حوزه فیلم و سریال تولید داشتند. سال گذشته 34 عنوان سریال با 811 قسمت حاصل کار حوزه سریال‌سازی معاونت سیما است. امسال هم با وجود شرایط کرونایى اما با مجاهدت هنرمندان و عوامل و راهبرى مرکز سیمافیلم و گروه‌هاى فیلم و سریال شبکه‌ها 29 عنوان سریال در 842 قسمت پخش شد که یکی از سال‌های پرکار محسوب مى‌شود.

شوراهای فیلم و سریال با محوریت شبکه‌ها تقویت شد

شاه‌آبادی با ابراز امیدواری به حمایت دولت و رسانه ملی از این حوزه خبر داد: در حال حاضر 42 پروژه فعالانه در مرحله تولید و پیش‌تولید قرار دارد و علاوه بر این، 100 پروژه هم در مرحله نگارش است. ما بر ارتقای کیفی آثار تأکید داریم و به همین خاطر برای تقویت فیلمنامه در شکل و ساختار، شوراهای فیلم و سریال با محوریت شبکه‌ها تقویت شده است تا بر اساس مصوبات شورای عالی کار را پیش ببرند. تلاش کردیم از 17 چهره شناخته شده این حوزه دعوت کنیم و شوراهای فیلم و سریال شبکه‌ها تقویت شوند و از طرفی هم امیدواریم با این نوع دسته‌بندی نیازهای جامعه و منویات رهبری، ادا شود و ان‌شاءالله با حضور، همت شما و تلاش همه مدیران ارزشمند و تلاشگر بهتر از گذشته باشیم. 

رئیس صداوسیما: قوی‌ترین ژانر و گونه برای القاء امید در جامعه، سریال‌سازی است

سند گام دوم نقشه راه همه برنامه‌سازان باشد

علی عسکری رئیس رسانه ملی در آیین تجلیل از عوامل مجموعه‌های نمایشی سیما در سال 1399 گونه‌ی نمایشی را در میان قالب‌های برنامه‌سازی مؤثرترین برشمرد و افزود: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کار‌های نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی‌تری را در این گونه شاهد باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما در این آیین با بیان اینکه سال 1399 با شیوع بیماری کرونا سال استثنایی در 100 سال اخیر بوده است، گفت: این شرایط موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و ما هم بیم داشتیم که سریال‌سازی در رسانه ملّی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما همت شما هنرمندان و همکارانم در رسانه ملی ورق را برگرداند و شاهد رشد نسبی سریال‌سازی بودیم.

وی با بیان اینکه این بیماری به بسیاری از مشاغل و صنایع از جمله سینما ضربه بزرگی زد، گفت: با وجود این شرایط، اهالی رسانه ملی در همه بخش‌ها پای کار بودند و لحظه به لحظه فعالیت کردند و زمانی که همه مردم باید در خانه می‌ماندند، اهالی رادیو و تلویزیون فداکارانه پای کار ماندند.

علی عسکری با یادآوری روزهای پایانی سال 1398 و آغاز شرایط کرونایی گفت: از آن زمان تاکنون همه مشغول فعالیت‌اند و فداکارانه در رسانه ملی کار می‌کنند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به آمار سریال‌های پخش شده در سال 1399 گفت: این آمار که به طور نسبی از سال‌های گذشته بیشتر بوده است، حاصل تلاش همکاران ما در این عرصه است و جای قدردانی دارد؛ البته آثار از نظر کیفی قابل نقد هستند و ما از همه نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می‌کنیم و آن را روی چشم می‌گذاریم.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه دغدغه ما در رسانه ملی دغدغه کیفیت و اثرگذاری است، گفت: ما در آسیب‌شناسی که در سیما فیلم به انجام رسید، به این نتیجه رسیدیم که اصلاح فیلمنامه پس از نگارش به ساختار عظیمی‌که در داستان طراحی شده است، لطمه می‌زند و باید ساختار را به گونه‌ای تغییر داد تا از ابتدا درست حرکت کنیم.

علی عسکری گفت: پس از اتمام نگارش نمی‌توان چندان تغییری در ساختار داد و ما اگر می‌خواهیم با کیفیت‌تر عمل کنیم، باید یک مرحله عمیق‌تر شویم و به زمانی که طراحی ایده صورت می‌گیرد و در مرحله خلق ایده یا به اصطلاح (ژنتیک کار) برگردیم و این همان سند مفهومی است؛ یعنی در ابتدا باید سند مفهومی را طراحی کنیم.

وی  افزود: برای اینکه بتوانیم بنا به اقتضائات جامعه، اقتصاد، فرهنگ و خواست جوانان و مردم بپردازیم، باید به زمانی که شاکله اصلی کار طراحی می‌شود و زمانی که ایده شکل می‌گیرد، منتقل شویم.

رئیس رسانه صداوسیما با بیان اینکه همه ویژگی‌های پایه‌ای یک سریال در مرحله خلق ایده اولیه وجود دارد و از آنجا شکل می‌گیرد و سپس بسط می‌یابد، گفت: توجه به اینکه با چه حیطه‌، چه مسئله و چه ساختاری از مسائل مواجه مواجه می‌شویم که باید ارتباطات علت و معلولی و معقول آن را درک کنیم بسیار مهم است و به همین علت ما باید پس زمینه و زمینه سریال را به خوبی بشناسیم و پس از آن فیلمنامه بنویسیم.

رئیس رسانه ملی انتخاب سوژه را مرحله بعد از مرحله طرح ایده دانست و گفت: موضوع کلیدی دیگر بعد از پس زمینه کار، یافتن سوژه مناسب است که بتواند داستانی پرجاذبه را خلق کند که برای بیننده جذاب باشد.

علی عسکری توجه به این مسئله را که پیام سریال چه خواهد بود، از نکات کلیدی دیگر خواند و گفت: اگر پیام سریال متناسب با نیاز جامعه باشد قطعاً سریال با استقبال مواجه می‌شود و اگر پیامی را که مردم به آن نیازی نداشته باشند، بدهد، سریال عقیم می‌ماند.

وی از سه عنصر دانستن نظام مسائل، انتخاب سوژه مناسب و مهندسی و مدیریت پیام به عنوان عناصر کلیدی تولید مجموعه‌های نمایشی یاد کرد و گفت: شما که اهل فن، هنر و فرهنگ هستید، باید در این عرصه با ما مفاهمه و گفت‌وگو کنید تا طرحی نمایشی را سامان بدهیم.

رئیس صداوسیما از همه دست اندرکاران تولید مجموعه‌های نمایشی خواست تا به این امر توجه کنند و گفت: ما نام این را سند مفهومی یا محتوایی تولید سریال گذاشتیم که خشت اول تولید کارهای نمایشی است و بعد از این است که مرحله نگارش آغاز می‌شود.

علی عسکری افزود: با اتکا به این سند مفهومی، زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود بسیار راحت تر به سمت پیش تولید و تولید پیش می‌روید و معلوم است که دقیقا در چه مسیری حرکت خواهید کرد.

وی با بیان اینکه آموختن جاذبه، زیبایی و حکمت‌های هر سریال بسیار مهم است، گفت: هر سریال باید حکمت‌آموز و برای خانواده‌ها سودمند و مفید باشد، چراکه که قله اثرگذاری در برنامه‌های تلویزیونی، آثار نمایشی و فیلم و سریال است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه یشترین هزینه در سیما برای تولید سریال صرف می‌شود، گفت: توازن میان حکمت‌آموزی و زیبایی و جذابیت از لغزشگاه‌هایی است که اگر تعادل آن رعایت نشود، موجب خسران خواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر این توازن از بین برود و بالا بردن جاذبه موجب لطمه زدن به حکمت آموزی شود جنبه فرهنگی کار عدول می‌کند و به سوی جاذبه‌های سطحی می‌رود. به عنوان مثال اگر به جای حکمت‌آموزی فقط به فکر اقتصاد باشیم و نگاه اقتصادی داشته باشیم، به فرهنگ‌فروشی، فرهنگ‌سوزی و یا فرهنگ‌کشی مبتلا می‌شویم.

علی عسکری با بیان اینکه با وجود رقبایی چون شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی ممکن است دچار چنین لغزشگاه‌هایی بشویم، گفت: یک هنرمند عالی رتبه و تولیدکننده فرهنگی کسی است که بین جذابیت و حکمت آموزی تعادل برقرار می‌کند و اجازه نمی‌دهد ذهن مردم از آموختن دور و سطحی شود.

وی افزود: بین نگاه تجاری و نگاه فرهنگی تعارضی وجود دارد که یکی از راه‌‌های سخت ما این است که این تعارض را به نفع مردم حل کنیم و دچار آن نشویم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه ما در دوره خاصی از تاریخ هستیم، گفت: با وجود همه تلاش‌های دشمن، کشور هر روز در حال رشد است و مردم ما بیش از چهل سال پرافتخار را تاکنون گذرانده و در مقابل دشمنان کوتاه نیامده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کشور با وجود نزدیک به صفر شدن فروش نفت و تحریم در حال رسیدن به قله پیشرفت است، گفت: دشمن در هر مقطعی تلاش کرد که ما را از این پیشرفت باز دارد، اما به کوری چشم آن‌ها، ملت ایران قوی ایستاده است و به پیش می‌رود.

وی با اشاره به طراحی دشمن در سال 97 برای فروپاشی گفت: آن‌ها می‌خواستند کریسمس را در تهران جشن بگیرند و قول دادند که مردم ایران چهل سالگی انقلابشان را نخواهند دید، اما در  مقابل هوشیاری، نجابت و ایستادگی ملت شکست خوردند و حرفی برای گفتن نداشتند.

علی عسکری انقلاب اسلامی را موجب رشد کشور دانست و گفت: بعد از عقب افتادگی ایران در دوره قاجار و پهلوی که با طراحی استکبار، به ویژه انگلیس به وقوع پیوست، اکنون با کشوری مواجهیم که هر روز تولید می‌کند و هر روز یک شرکت دانش بنیان را راه می‌اندازد و روح  زمانه ما این است که در جهان، قدرتمند و به یکی از کشورهای تراز اول‌ جهان بدل شویم.

رئیس سازمان صداسیما تأکید کرد: ما در سریال سازی باید به این امر توجه کنیم که عطش پیشرفت در کشور ما بالا است و باید در همه گونه‌های برنامه‌سازی رنگ و بوی پیشرفت و امید به آینده را مشاهده کنیم.

علی عسکری با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، گفت: ما باید در ایده‌ها و نگارش فیلمنامه‌ها به این مهم بپردازیم، چرا که هیچ قالبی بیش از سریال‌سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام‌های بلندی در این مسیر برداریم.

** همه کسانی که تقدیر شدند

در این مراسم همچنین، از خانواده هنرمندانی که در سال 99 در پی ابتلا به کرونا جان به جان‌آفرین تسلیم کردند، تجلیل شد. زنده‌یاد سیروس گرجستانی، مرحوم محمود فلاح، زنده‌یاد کامبوزیاپرتوی، مرحوم کریم اکبری مبارکه و زنده‌یاد ماه چهره خلیلی از هنرمندانی بودند که در این مراسم از آن‌ها یاد شد.

تجلیل از پرمخاطب‌های تلویزیون

تجلیل از سازندگان 6 سریال پرمخاطب سیما در این یک سال یعنی پایتخت (6)، نون خ (2)، زیرخاکی، خانه امن، بچه مهندس 3 و دوپینگ، بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود که با حسین طاهری، تهیه کننده سریال «سلمان فارسی» به نمایندگی از داوود میرباقری آغاز شد. او از سختی‌های کار در اوضاع کرونایی و تلاش مرکز بهداشت صداوسیما برای نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ سلامت همه عوامل این سریال سخن گفت.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده «نون خ» نیز با اشاره به تلاش عوامل سریال و سختی کار در این شرایط سخن گفت. وی با ابراز خوشحالی از اینکه در تولید سریال «نون خ» به لطف خدا کسی به کرونا مبتلا نشد، گفت: ما در این دوران هنرمندان عزیزی را در کشور از دست دادیم که بسیار غم‌انگیز بود.

خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان «نجلا» هم از آمدن مدیران جوان به عرصه فیلم و سریال  ابراز خرسندی کرد و از مسئولان سازمان خواست توجه بیشتری به کارگردانان جوان و تازه نفس داشته باشند. علی غفاری، تهیه‌کننده سریال «از سرنوشت» نیز بر رقابتی بودن فضای سریال‌سازی تاکید و تصریح کرد: این وضعیت اهمیت توجه به کیفیت کار را بیشتر کرده است و باید با تشکیل اتاق‌های فکر، دست نویسندگان را گرفت. در ادامه این مراسم، سعید آقا خانی، سیامک انصاری و افسانه بایگان هم روی صحنه آمدند.

جزئیات برترین‌های 1399 تلویزیون

در پایان این مراسم هم از دست اندرکاران تولید و ساخت 29 سریال پخش شده در سال 1399 و دست اندرکاران سریال‌های در حال ساخت سیما قدردانی شد.

این سریال‌ها عبارتند از:

1- پایتخت (6)

2- روزهای ابدی

3- خانه امن

4- ایلدا

5- «نون خ 2»

6- زیرخاکی

7- پرگار

8- دخترم نرگس، تولید آذربایجان غربی

9- سرزده تولید خراسان رضوی

10- جلال 2 تولید آذربایجان شرقی

11- میانبر تولید صداوسیمای استان البرز

12- کامیون

13- از سرنوشت (3)

14- بیگانه‌ای با من است

15- شاهرگ

16- بوم و بانو

17- بچه مهندس (3)

18- باخانمان

19- دوپینگ

20- سرباز

21- آخر خط

22- زمین گرم

23- شرم

24- دادِستان

25- نجلا

26- صفر بیست و یک

27- چوب خط

28- پدرپسری

29- افسانه هزارپایان

- سلمان فارسی (در حال ساخت)

- جشن سربرون (در حال ساخت)

- 87متر (در حال ساخت)

- افرا (در حال ساخت)

- خودخواسته (در حال ساخت)

- دعوت نحس (در حال ساخت)

- همبازی (در دست ساخت)

- بچه مهندس 4 (در دست ساخت)

- خواب خانه (در حال ساخت)

- دیپلم (در حال ساخت)

- کلبه‌ای در مه (در حال ساخت)

- نیمروز تا تهران (در حال ساخت)

- طلاق (در حال ساخت)

- نوروزرنگی (در حال ساخت)

- روزگار جوانی (در حال ساخت)

- روز‌های آبی (در حال ساخت)

انتهای پیام/

واژه های کاربردی مرتبط
واژه های کاربردی مرتبط
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران