بودجه فرهنگی متناسب با نیاز‌های فرهنگی نیست

بودجه فرهنگی متناسب با نیاز‌های فرهنگی نیست

خبرگزاری تسنیم: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور در استان البرز گفت: بودجه فرهنگی مربوط به مجلس است و کاملا روشن است که بودجه فرهنگی کشور متناسب با نیاز فرهنگی نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور امروز، 23 فروردین ماه با حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز ضمن دیدار با مدیران استانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

حجت‌الاسلام شاهمرادی در خصوص نام‌گذاری سال 93 توسط رهبر معظم انقلاب گفت: این نام‌گذاری، جدیت موضوع فرهنگ را می‌رساند. امیدواریم مسئولان فرهنگ را با توجه به تناسب منطقه‌ای فعالیت فرهنگی را جدی بگیرند. شورای فرهنگ عمومی وظیفه هدایت فرهنگ را دارد. امید دارم با توجه به انتخاب استان البرز در سفر‌ها بتوانیم در شش ماه استان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: مسئله فرهنگ تنها به دستگاه‌ها و مسئولین مربوط نمی‌شود بلکه تمام آحاد مردم، خانواده‌ها در محیط منزل باید بحث فرهنگ را جدی بگیرند. شورای فرهنگ عمومی بازوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال 64 و در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری با توجه به تاکیدات ایشان ایجاد شد و اولین شورای اقماری، شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که برای پرداختن به فرهنگ عامه مردم و زندگیشان با تناسب به دستگاه‌ها تاسیس شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: اخلاق و آموزه‌های دینی و پایبند بودن مهم‌ترین مطلبی است که مسئولین فرهنگی، مسئولین اجتماعی و هم آحاد مردم باید داشته باشند.
امام جمعه ستون اصلی هر استان و استاندار نماینده اصلی دولت است، هماهنگی این‌ها نشان دهنده وحدت در استان است. در هر استان هر چیزی که مصوب می‌شود ابلاغ کننده اصلی آن استاندار است. مصوبات شورای فرهنگ عمومی لازم الاجرا است و همه دستگاه‌ها موظف به اجرا شدن آن هستند. دبیرخانه هم باید پیگیر اجرا شدن و یا نشدن این مصوبات باشد.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با بیان اینکه کوچک بودن استان البرز، جنبه‌های مثبت و منفی دارد، اظهار داشت: مثبت بودنش این است که هیچ استانی این خصوصیت را ندارد. این می‌تواند برای استان‌های دیگر الگو باشد، اگر این استان موفق باشد می‌تواند نمونه خوبی باشد و قابل مقایسه شود. همه دستگاه‌های فرهنگی باید همدل و همراه باشند. این هماهنگی و همدلی باید بین هنرمندان، مسئولین و... پدیدار شود و خبرنگاران خود را موظف بدانند که از شورای فرهنگ عمومی مطالبه کنند تا کار پیش برود.

وی تصریح کرد: بودجه فرهنگی مربوط به مجلس است. این کاملا روشن است که بودجه فرهنگی کشور متناسب با نیاز فرهنگی نیست. هر چند رهبر معظم انقلاب جدیت لازم را در عرصه فرهنگ دارند اما مسئولین اعلان نظر دیگری به مسئله نگاه می‌کنند. به گفته مقام معظم رهبری زیر بنای همه مسائل فرهنگ است. همه دولت‌ها هم گفته‌اند که فرهنگ مهم است اما عملا تغییری احساس نشده است. استان البرز تا کنون نمونه خوبی بوده است و امیدوارم مسئولین همچنان جدیت خود را به ثمر بنشانند و حضور دستگاه‌ها همیشه فعال باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه دستگاه‌های بیگانه عادت‌هایی را برای ما رقم زده‌اند که سنخیتی با مسائل ملی، فرهنگی و ایرانی ما ندارد، اظهار داشت: ما باید سبک زندگی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی به آن اشاره دارند را سر لوحه قرار دهیم. اگر همین فرمایشات را سرمشق قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از مسائل خانواده، مدارس، صدا و سیما و... را حل کنیم.

در ادامه، سید موسی حسینی‌کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز  گفت: توسعه برنامه‌های فرهنگی در استان مهم‌ترین اولویت این اداره‌کل و دستگاه‌های فرهنگی است، استان مسئولانی را در خود جای داده که نگاه ویژه‌ای به مقوله توسعه فرهنگ دارند لذا با وجود این ظرفیت‌ها و با تلاش می‌توانیم بسیاری از عقب‌ماندگی‌های فرهنگی در البرز را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی را جذب سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: با جذب سرمایه‌گذاران می‌توانیم گامی مهم را در جهت توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در البرز برداریم.

سیدطاهر طاهری، استاندار البرز نیز در ادامه گفت:  یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری را جذب و جلب سرمایه‌گذاران به منظور توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در استان است. اقدامات اساسی به منظور رفع کمبودهای فرهنگی در این استان انجام شده و ظرفیت‌های بسیاری در استان البرز وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها وضعیت فرهنگی در البرز را با تحولات اساسی مواجه کنیم.

وی در پایان با اشاره به تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه توسعه فرهنگ اظهار داشت: فرمایشات ایشان بسیار مهم است و پروژه‌های این استان باید پیوست فرهنگی داشته باشد و پروژه‌هایی که تعریفی از فرهنگ نداشته‌اند قابل پذیرش نیستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران