بینایی سنجی بیش از ۶ هزار کودک چنارانی

بینایی سنجی بیش از 6 هزار کودک چنارانی

خبرگزاری تسنیم:رئیس بهزیستی چناران گفت: سال گذشته معاینه چشم ۶ هزار و ۲۴۱ کودک سه تا شش سال در ۵۵ روستا چناران توسط ۹۰ نفر در مهدها کودک، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بسیج مراکز پیش دبستانی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چناران، فاطمه آزاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معاینه چشم کودکان در چناران در حال انجام است، اظهار کرد: پیشگیری از تنبلی چشم توسط بهزیستی از سال 77 در شهرستان به اجرا در آمده و به دنبال فراهم کردن بسترهای مناسب فرهنگی با هدف نهادینه شدن برنامه و افزایش میزان دسترسی جمعیت زیر پوشش برنامه که کودکان زیر پنج سال شهرستان بوده، هستیم.

وی افزود: در راستای ارتقای کیفیت معاینه چشم علاوه بر معاینه با تابلوی E چارت از دستگاه Plus Optic نیز در چناران استفاده می‌شود و تمام هزینه‌های معاینه و شناسایی کودکان توسط بهزیستی شهرستان تامین شده است.

آزاد تصریح کرد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در هر ثانیه یک نفر و در هر دقیقه یک کودک در جهان نابینا می‌شود و شایع‌ترین عامل نابینایی یک چشم در افراد زیر 20 سال آمبلیوپی (تنبلی چشم) است.

رئیس بهزیستی چناران گفت: آمبلیوپی دومین علت کاهش بینایی در کشور است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا یا نابینا می‌کند، از آنجایی که آمبلیوپی نوعی کاهش بینایی است هیچ تغییری در ظاهر چشم کودک ایجاد نمی‌کند و در نتیجه والدین تصور می‌کنند چشمان فرزندشان سالم و طبیعی است بنابراین امکان دارد چشمی که از نظر ظاهر کاملاً طبیعی است از بینایی کامل برخوردار نباشد و این لزوم معاینه و غربالگری کودکان زیر 5 سال را دو چندان می‌کند.

وی افزود: تنبلی چشم با انجام یک تست ساده توسط چارت E و یا دستگاه غربالگری بینایی توسط افراد آموزش دیده قابل تشخیص است و بدین صورت می‌توان از عوارض تنبلی چشم که مهم‌ترین آن نابینایی و یا کاهش بینایی دائمی است پیشگیری کرد.

آزاد تصریح کرد: 98 درصد جمعیت سنین طلایی کودکان 3 تا 6 سال معاینه شدند که از این تعداد 43 کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی و کاهش دید شدید همچون تنبلی چشم شناسایی و تحت درمان و پیگیری‌های تخصصی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح کودکان سرمایه‌های ارزشمند جامعه ما از نعمت بینایی بهره‌مند می‌شوند که با مداخله، پیشگیری به هنگام سلامت دید را به کودکانمان هدیه می‌دهیم.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon