اصلاح الگوی مصرف آب راه حل اورژانسی برای کمبود آب/کارهای مهم‌تر از پیگیری مگس سفید داریم

اصلاح الگوی مصرف آب راه حل اورژانسی برای کمبود آب/کارهای مهم‌تر از پیگیری مگس سفید داریم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: راه حل اورژانسی برای کمبود آب موضوعات مختلفی است که یکی از آن اصلاح الگوی مصرف است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه شما را به مجلس برای افزایش مگس‌های سفید درسطح شهر احضار کرده اند، اظهار کرد: متولی این امر سازمان آفات نباتی است، ما سازمان حفاظت محیط زیست هستیم و تکلیف ما روشن است؛ هنوز احضاریه رسمی دریافت نکردیم و احضار شدن ما رسانه‌ای بوده است.

وی در ادامه گفت: سازمان آفات نباتی مسئولیتش با وزارت جهاد کشاورزی است. حالا اگر ارتباط آن را (مگس های سفید) مشخص کنند خوب است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال اخیرا آقای تابش مطرح کردند که مسئولیت مگس‌های سفید با وزارت بهداشت است در این خصوص چه نظری دارید، گفت: اطلاعی ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم ولی مسئولیت اصلی برعهده سازمان دفع آفات نباتی است.این آفاتی است برای درختان ما که وزارتخانه و سازمانی داریم که تخصصش این کار است و این موضوع ربطی به سازمان محیط زیست ندارد چرا که متولی اصلی سازمان دفع آفات نباتی است و خود وزارت کشاورزی در ارتباط با این گونه آفات که برای درختان ما پیش می‌آیند مسئولیت دارند.

ابتکار افزود: در شهر تهران شهرداری میزان استفاده از سموم را کاهش داده که این حرکت خوبی است و اکنون نیز این موضوع (مگس های سفید )کاملا دستگاه متولی خود را دارد و سازمان محیط زیست مسئولیتی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی براینکه آیا محیط زیست در این زمینه ورود نمی‌کند: اظهار داشت: ممکن است اداره کل شهر تهران گزارشی در مورد این موضوع دهد اما اکنون ما موضوعات جدی تری در دست داریم؛ الآن سیاست هایی را در دست داریم و خوشبختانه جلساتی با رئیس صندوق توسعه ملی داشتیم و براساس مصوبه قانون بودجه سال 93 بخشی از اعتبارات و تسهیلات این صندوق برای فعالیت های مرتبط با محیط زیست درنظرگرفته شده است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: همچنین یک تفاهم اولیه با صندوق توسعه ملی تنظیم کردیم که براساس آن برای طرح های مختلف اقتصادی که توجیه فنی و اقتصادی در زمینه محیط زیست دارد، بتوانیم تسهیلاتی را با نرخ های قابل قبول و مناسب برای صنایع تأمین کنیم. در واقع این موضوع به واحدهای صنعتی کمک می‌کند تا مشکلات زیست محیطی را حل کند و از جهت تصفیه آب و آلودگی هوا مدیریت پسماند و بازیافت پسماند بتواند از این تسهیلات استفاده کرده تا مشکلات محیط زیستی خود را حل کنند و تولید پاک همگام با محیط زیست داشته باشند.

ابتکار در خصوص آلودگی دریای خزر گفت: سازمان محیط زیست اندازه گیری و پایش مستمر وضعیت آلاینده های دریای خزر را انجام می‌دهد و گزارش آن را به مراجع و مبادی ذی ربط ارائه کرده است و حتی در مورد شناگاه‌ها نیز گزارش لازم را ارائه دادیم.

وی افزد: متأسفانه در استان های شمالی سالها است که طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌های خانگی به تأخیر افتاده است این طرح ها نقش اصلی در پاکسازی وضعیت ساحل و دریای خزر خواهند داشت همچنین در خصوص شهرک‌های صنعتی اکنون این موضوع را در دستور کار دولت و وزارت نیرو شاهد هستیم و برای این موضوع برنامه ریزی جدی شده است که امیدواریم با همکاری استانداران، مقامات محلی، شهرداری و شورای شهر این مشکل برطرف شود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: این امر کار بزرگی است که سالهاست که با تأخیر همراه بوده و غفلت در این زمینه وجود دارد و تازمانی که فاضلاب‌ها جمع آوری و تصفیه نشوند این مشکلات را همچنان خواهیم داشت.

ابتکار ادامه داد: با توجه به جمعیت و گردشگران بسیار در این منطقه این مسئله در اولویت ما قرار دارد و اقدامات خوبی در حال انجام است؛ در این دولت برنامه ریزی برای استان‌های شمالی با جدیت صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص راهکار اورژانسی برای کمبود آب اظهار داشت: اینکه منابع آبی داریم درست است و باید از آن درست نگهداری کنیم؛ سالها قبل کارشناسان محیط زیست اعلام می‌کردند که برای اینکه میزان تبخیر بالا و دمای بالا را در بسیاری از روزهای سال دارد، نحوه نگهداری منابع آب بسیار مهم است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه افزود: اکنون در بسیاری از نقاط دنیا همان روش‌های سنتی که ما سالها قبل برای آبخوان و حفظ قنات داشتیم، اجرا می‌شود. یعنی آب را زیر لایه‌های زمین در آبخوان‌ها حفظ کنیم و درست بهره برداری کنیم و باید برگردیم و مقداری دانش روز را با دانش سنتی خود تلفیق کنیم.

ابتکار بیان کرد: متأسفانه مصارف ما درست مصرف نمی‌شود ولی اکنون رویکرد خوبی وزارت کشاورزی در این زمینه آغاز کرده است و به نظر می‌رسد تحولات خوبی را براساس مصوبه شورای عالی آب در بحث مصارف کشاورزی و خانگی داشته باشیم.

وی افزود: مصارف خانگی را نیز باید اصلاح کنیم چرا که روش کنونی که داریم حداقل در تهران دو برابر الگوهای جهانی بوده که مصرف می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه اظهار داشت: راه حل اورژانسی برای کمبود آب همین مواردی است که گفتم و موضوع اصلاح الگوی مصرف؛ همچنین بحث جلوگیری از آلودگی‌ها بسیار مهم است و هم در این موضوع نقش دارند؛ برداشت از آبهای زیرزمینی که در شهرها و مناطق روستایی است اگر بر اساس قانون و مجوز و اصول و استاندارد نباشد، خلاف قانون و اخلاق است.

ابتکار در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا حفر چاه‌های غیرمجاز موجب کمبود آب نشده است، اظهار داشت: ما تالاب پریشان داشتیم که چاه‌های غیرمجاز اطراف آن وجود داشتند که با همکاری مردم و مقامات آن را پر کردیم که این اتفاق خوبی بود و این روند ادامه خواهد داشت، برای نجات تالاب و منابع آب باید این سیاست‌ها را با جدیت دنبال کنیم.

وی درخصوص چاه‌های غیرمجاز در داخل تهران گفت: این موضوع برعهده وزارت نیرو است؛ شهرداری و وزارت نیرو با مشارکت و تعامل در این زمینه اقدام می‌کنند بنابراین مردم باید بدانند برداشت غیرمجاز از چاه‌های آب در هر نقطه‌ای جرم است و اکنون نیز در این شرایط یک کار کاملا غیرانسانی و غیرکارشناسی است.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: سازمان محیط زیست در این زمینه به شهرداری و وزارت نیرو مشارکت خواهد داشت.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گویا کارگاه‌های شن و ماسه خود منشأ ریزگرد هستند، گفت: در اطراف تهران کارگاه‌های شن ماسه و گچ و همچنین کارخانه های کوچک و واحدهای کوچک وجود دارند که اگر ضوابط را رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود. سازمان محیط زیست گشت‌های بازرسی با همکاری شهرداری و بخش‌های مختلف نسبت به این موضوع تشکیل داده و حتما به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: تذکر لازم را از اینجا می‌دهم که تمام فعالیت‌ها با رعایت ضوابط محیط زیستی و در ارتباط با موضوع آلودگی هوا باشد چجرا که در صورت تخلف، سازمان محیط زیست برخورد قانونی خواهد داشت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon