بررسی تخلفات ۹۰ ناشر در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران

بررسی تخلفات 90 ناشر در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران

رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران از رسیدگی به پرونده تخلف ۹۰ ناشر در طی ۱۹ جلسه گذشته این هیئت خبر داد و گفت:‌ عمده تخلفات ناشران رعایت نکردن حقوق مولفان و کتابسازی بوده است.

برزین ضرغامی، رئیس اداره ارشاد استان تهران و رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به فعالیت این هیئت در طول یکسال و نیم گذشته گفت: در طول این مدت ما 19 جلسه برگزار کردیم و بیش از 90 پرونده مربوط به تخلفات ناشران را بررسی کردیم.

وی با اشاره به عمده تخلفاتی که در این 90 پرونده مشاهده شده است گفت: عمده تخلفات مربوط به این است که ناشران یا مجوز چاپ کتاب را نمی‌گیرند یا حقوق مادی و معنوی را رعایت نمی‌کنند و یا به کتاب‌سازی می‌پردازند. برای نمونه گاهی ناشران کتابی را به اسم خود منتشر می‌کنند، در حالی که کتاب متعلق به نویسنده و یا ناشر دیگری است. البته تخلفات متنوع است و مواردی دیگری را نیز در برمی‌گیرد.

ضرغامی با اشاره به دیگر موارد تخلف ناشران تصریح کرد: برخی ناشران حق‌التألیف را به مولف پرداخت نمی‌کنند و گاهی نیز با افزودن بخش‌هایی از کتاب‌های مختلف به یکدیگر کتاب‌سازی می‌کنند که از این منظر ما تمامی این تخلفات را رصد کرده‌ و برای آن‌ها احکامی از قبیل تعلیق،‌ درج در پرونده و ... را صادر کرده‌ایم.

وی گفت:‌ البته باید بگویم که این 90 ناشر که در طول 19 جلسه گذشته پرونده‌شان بررسی شد، عمدتاً از ناشرانی هستند که کمتر شهرت دارند. البته در میان آنها معدود ناشران مشهور نیز حضور داشتند.

وی با اشاره به روند کاری این هیئت گفت: هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران ابتدا حکم را به ناشر ابلاغ می‌کند سپس نسخه‌ای از آن را به معاونت فرهنگی و هیئت تجدید نظر ارسال می‌کند تا وقتی حکم ناشر ابلاغ شد او بتواند حق اعتراض داشته باشد. 

ضامی با اشاره به تعلیق 11 ناشر به اتهام کتابسازی در ماه‌های اخیر گفت:‌ متاسفانه این موضوع کتابسازی به تخلفی شایع در میان ناشران بدل شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران