تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی ایران از عرضه پیشی گرفت/بازارهای جدید پتروشیمی

تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی ایران از عرضه پیشی گرفت/بازارهای جدید پتروشیمی

خبرگزاری تسنیم: همزمان با برنامه ریزی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و افزایش ظرفیت جذب در بازار داخلی، برنامه جدید توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران کلید خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با رسیدن ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران در بخش های بالادستی و میان دستی به مرز 60 میلیون تن در سال، برنامه جدیدی برای توسعه صادرات پتروشیمی ایران کلید خورد.

هم اکنون کشورهای خاورمیانه، چین، شبه قاره هند، کشورهای خاوردور، منطقه اروپای غربی و کشورهای آسیای جنوب شرقی به ترتیب جزو مهمترین بازارهای هدف صادرات محصولات پتروشیمی ایران محسوب می شوند که در مجموع در این مناطق بیش از 60 کشور جهان میزبان تولیدات پتروشیمی ایران هستند.

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص وضعیت فعلی صادرات پتروشیمی به خبرنگار تسنیم گفت: در کنار کشورهای کنونی خریدار محصولات پتروشیمی ایران، برخی کشورها درخواست هایی را از سوی بازرگانان و یا به صورت رسمی به ایران ارائه کرده اند تا برخی محصولات مورد نظرشان که در صنعت پتروشیمی ایران تولید می شود به آنجا صادر شود، اما با توجه به نیاز داخل و پوشش تمامی نیاز مشتریان قدیمی مان، اعلام کرده ایم فعلا امکان صادرات پتروشیمی به این کشورها را نداریم.

به گفته معاون وزیر نفت در صنعت پتروشیمی، نه تنها در صادرات تولیدات این صنعت با مشکلی مواجه نیستیم، بلکه بیش از عرضه جهانی تولیدات پتروشیمی ایران برای محصولات کشورمان در این صنعت تقاضا وجود دارد.
از سوی دیگر در برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده تا ظرفیت نصب شده پتروشیمی ایران با افزایش 40 میلیون تنی نسبت به امروز، به یکصد میلیون تن در سال برسد.

اگرچه عنوان شده بخش قابل توجهی از این تولیدات در سال 1395 در صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور به محصولات نهایی تبدیل خواهند شد اما با توجه به اینکه هم اکنون سهم صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور از مجموع تولیدات بالادستی این صنعت حدود 12 میلیون تن در سال است، در صورت تحقق هدف تولید یکصد میلیون تن تولیدات بالادستی پتروشیمی بخش اعظمی از آن باید به بازارهای جهان صادر شود.

از اینرو کشورهایی که بازارهای هدف آن در یک دهه آینده از پتانسیل بالقوه ای برای جذب محصولات پتروشیمی برخوردار هستند شناسایی شده اند. در این میان کشورهای مناطق شمال آفریقا، آمریکای لاتین، اروپای شرقی و آسیای میانه، مناطقی هستند که علاوه بر بازارهای فعلی در پایان برنامه پنجم توسعه پذیرای محصولات تولیدی پتروشیمی ایران خواهند بود.

رمضان اولادی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص سهم فعلی صنعت پتروشیمی ایران در تجارت جهانی این صنعت اظهار داشت: سهم ایران در بازار پتروشیمی جهان در حال حاضر 2.4 درصد است که برنامه ریزی شده این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به 4.9 درصد برسد، همچنین هم اکنون 24 درصد از بازار مصرف پتروشیمی خاورمیانه از تولیدات ایران استفاده می کنند.

به گفته این مقام مسئول، برنامه ریزی شده تا پایان سال 94 سهم صنعت پتروشیمی ایران در بازار خاورمیانه به 39 درصد برسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه