چاره‌ای جز واگذاری زمین مسکن مهر به مردم نداریم/اجاره زمین جایگاه قانونی ندارد

چاره‌ای جز واگذاری زمین مسکن مهر به مردم نداریم/اجاره زمین جایگاه قانونی ندارد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که چاره‌ای جز واگذاری زمین مسکن مهر به مردم نداریم، گفت: انتقاداتی که در حال حاضر به طرح دولت در این زمینه وارد می‌شود کارشناسی نیست.

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: از روز اول مطرح شدن مسکن مهر اعلام کردیم که بحث اجاره زمین جایگاه قانونی ندارد، باید یک روزی این اتفاق می‌افتاد و زمین‌های مسکن مهر (عرصه) به ساکنان مهر واگذار شود.

وی با بیان این‌که جایگاه مالکیت زمین‌های مسکن مهر در قانون پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: این زمین‌ها یا باید وقف شود یا این‌که آنها را واگذار کنند. به عبارت دیگر مالک این زمین‌ها یا دولت است یا اشخاص. این‌که زمین را به ساکنان اجاره بدهند و اعیان را سند بزنند هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن، گفت: طبیعت قضیه این بود که چنین اتفاقی باید روی می‌داد. اما این کار عواقبی دارد،دولت در طرح مهر زمین را از قیمت مسکن خارج کرد و واحدها را بر این اساس به متقاضیان واگذار کرد. اگر بخواهیم زمین را واگذار کنیم و پولی از مردم بگیریم همان مسکنی می‌شود که مردم می‌توانستند آنرا از بازار بخرند.

ستاریان با بیان این‌که چاره‌ای جز واگذاری زمین به مردم نداریم، ادامه داد: همان اول طرح مهر گفتم که زمین باید در انتها به مردم واگذار شود چراکه قانونی نداریم که اجاره‌ها را در دولت کنترل کند.

به گفته وی، در صورت انجام نشدن این برنامه باید یک سازمان اوقاف مشابه سازمان اوقاف در دولت ایجاد شود که البته این یک کار غیرممکن است. باید از همان اول اعلام می‌شد زمین را مجانی یا با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا همان سال 86 دولت اعلام نکرد زمین را به مردم واگذار می‌کند، گفت: دولت در آن زمان در صدد بود طرح را به گونه‌ای دیگر به مردم واگذار کند، اما امروز این طرح تغییر و شکل واقعی خود را پیدا کرده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که بحث واگذاری زمین در دل طرح مهر بود اما به صورت نهفته که در حال حاضر آشکار شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه