آمریکا به قرارداد گازی ایران و عراق واکنش نشان داد/ بغداد از تحریم‌ها منحرف شد

آمریکا به قرارداد گازی ایران و عراق واکنش نشان داد/ بغداد از تحریم‌ها منحرف شد

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با تهدید تلویحی بغداد گفت: این اقدام به منزله انحراف از تحریم های آمریکاست و ما تبعات احتمالی چنین اقدامی را گوشزد کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی داو جونز طی گزارشی نوشت امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق موجب نگرانی واشنگتن شده و واکنش مقامات آمریکایی را در پی داشته است. 

ایران هفته جاری با انعقاد قراردادی 14.8 میلیارد دلاری موافقت کرد تا در طی چهار سال روزانه 850 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به عراق صادر کند. اجرای این قرارداد که حجم صادرات گاز طبیعی ایران را دو برابر خواهد کرد  مستلزم افزایش میزان تولید گاز ایران در میدانی است که توسعه آن به دلیل تحریم ها به تعویق افتاده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت، آمریکا در مورد این قرارداد از دولت عراق توضیح خواسته است. وی افزود: بغداد «در گذشته تمایل خود به پایبندی به تحریم های آمریکا را اعلام کرده است...البته ما تبعات احتمالی  چنین اقدامی را گوشزد کرده ایم و این اقدام به منزله انحراف از تحریم های آمریکا تلقی خواهد شد.»
مصعب المدرس، سخنگوی وزارت برق عراق گفت، برای عراق، گاز طبیعی ایران یک منبع تامین انرژی مورد نیاز محسوب می شود و می تواند از طریق تامین سوخت مورد نیاز دو نیروگاه تولید برق در حومه بغداد به کاهش مشکل کمبود برق در این کشور کمک کند.
خاموشی های متعدد در عراق موجب بروز اعتراضات ضد دولتی در چند هفته گذشته در مناطق جنوب این کشور شده است، جایی که دمای هوا در فصل تابستان به حدود 50 درجه سانتیگراد می رسد.
در حالی که غرب در تلاش است تا با وضع تحریم های گسترده، صادرات انرژی ایران را محدود کند، این قرارداد برای ایران یک بازار منطقه ای مهم انرژی ایجاد می کند.
به گفته مقامات ایرانی و عراقی، بر اساس این قرارداد چهارساله که در بغداد به امضای دو طرف رسید و از حدود دو ماه آینده اجرای آن آغاز خواهد شد، عراق روزانه 850 میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد خواهد کرد که قیمت آن به 10 میلیون دلار در روز می رسد.
این قرارداد، سالانه 3.7 میلیارد دلار درآمد عاید ایران خواهد کرد و منبع درآمد بسیار خوبی برای کشوری محسوب می شود که بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد ناشی از صادرات نفت آن در سال گذشته به دلیل تحریم های غرب، بیش از 26 میلیارد دلار کاهش یافته است.
به رغم نگرانی های احزاب مخالف دولت عراق و واشنگتن و متحدان عربش از جمله عربستان در مورد گسترش نفوذ ایران در منطقه، بغداد و تهران در دوران نخست وزیری نوری المالکی روابط خود را به صورت گسترده ای توسعه داده اند.
ایران بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، اما صادرات گاز این کشور چندان قابل توجه نیست. بر اساس آمارهای بی پی، ایران در سال 2012، روزانه 800 میلیون فوت مکعب گاز صادر کرده که عمدتا به ترکیه بوده است. بر اساس آمارها، بیش از 97 درصد تولید گاز کشور در داخل مصرف می شود.
دولت ترکیه اعلام کرده است که قصد دارد خرید گاز طبیعی از ایران را به رغم فشارهای غرب ادامه دهد.
به گفته یک مقام ایرانی، امضای قرارداد جدید گازی با عراق، حجم صادرات گاز ایران را دو برابر می کند. به این منظور، ایران تولید گاز از میدان عظیم پارس جنوبی در خلیج فارس را افزایش خواهد داد.
بر اساس این گزارش توسعه پروژه های صادراتی در میدان پارس جنوبی به دلیل تحریم های غرب به تعویق افتاده است. شرکت فرانسوی توتال در سال 2009 تحت فشارهای آمریکا از همکاری در فاز 11 پارس جنوبی کنار کشید. این پروژه قرار بود  ظرفیت صدور گاز مایع طبیعی ایران را افزایش دهد. شرکت ملی نفت چین، جایگزین شرکت توتال در پارس جنوبی شد، اما در طی سه سال بعدی، این شرکت پیشرفت چندانی در این پروژه نداشت و قرارداد آن در ماه آوریل به اتمام رسید.
در سالهای اخیر ایران تلاش کرده است تا توسعه میدان عظیم پارس جنوبی را از طریق شرکت های دولتی ادامه دهد.
المدرس افزود، بر اساس قرارداد گازی منعقده بین تهران و بغداد، گاز از طریق یک خط لوله در استان دیاله عراق  که 90 درصد آن تکمیل شده است و در طی دو ماه به بهره برداری کامل می رسد، انجام خواهد گرفت.
عراق گاز کافی برای استفاده در نیروگاه های تولید برق خود تولید نمی کند و تنها نیمی از نیازهای برق خود را تامین می کند، در حالی که پیش از این نیز بیش از 6 درصد نیاز خود را از ایران تامین می کرد.
انتهای پیام/ 71

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه