کاسه صبر مالکان لبریز شد/ فروش مسکن زیر قیمت بازار

کاسه صبر مالکان لبریز شد/ فروش مسکن زیر قیمت بازار

خبرگزاری تسنیم: «کاسه صبر مالکان لبریز شد»، رکود پنج‌ماهه بازار مسکن شرایطی را به‌وجود آورده تا آنها (مالکان) برای فروش ملک خود آنهم زیر قیمت بازار دست به کار شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از اسفند سال گذشته بازار مسکن دچار یک شوک قیمتی مشابه اتفاقات سال 86 شد. با آن‌که به‌طور طبیعی تقاضای چندانی برای اجاره و خرید و فروش در فصل سرد وجود ندارد، اما نوسانات بازار ارز و طلا و البته برخی اتفاقات سیاسی مسکن کشور را وارد رکود تورمی کرد.

افزایش حدود 50 درصدی قیمت‌ها در بازه زمانی یکماه باقیمانده تا آغاز سال جدید (92) باعث شد تا کارشناسان آسمان ابری را حتی با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه 92 برای بازار مسکن پیش‌بینی کنند.

برخی کارشناسان این مسئله را آنقدر بغرنج دانستند که حل مشکل مسکن را فراتر از مسائل سیاسی و یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم اعلام کردند.

البته در این میان رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک پیش‌بینی کرد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پس از آن قیمت مسکن در مرحله اول تثبیت و در مرحله دوم حباب حدود 20 درصد آن می‌ترکد.

حال با گذشت بیش از یکماه از این انتخابات، پیش‌بینی مصطفی‌قلی خسروی درست از آب درآمده و قیمت‌ها در سراشیبی قرار گرفته‌ است.

وی در این‌باره به تسنیم گفته بود: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار خرید و فروش ملک رکود کاهشی را تجربه می‌کند و نرخ اجاره‌بها هم به‌عنوان تابعی از قیمت مسکن در هفته‌های اخیر تثبیت شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ثبات بازار مسکن و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برخی مالکان برای فروش ملک خود حاضر به ارائه تخفیف می‌شوند و این موضوع نشان از وجود یک آرامش نسبی در این بخش است.

آرامش نسبی بازار مسکن همچنان ادامه دارد و برخی مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که نباید منتظر روزهای پس از فعالیت دولت تدبیر و امید بمانند و ترجیح می‌دهند ملک خود را با تخفیف بفروشند تا بیش از این متضرر نشوند.

البته در این میان مصرف‌کنندگانی هستند که همچنان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند و با تخفیف‌های بعضا 5 تا 7 درصدی مالکان نیز  حاضر به خرید نیستند.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، یک واحد آپارتمان 45 متری در خیابان کمیل با شرایط 65 میلیون نقد و وام 20 میلیون تومانی قیمتگذاری شده است. واحد 45 متری 8 سال ساخت واقع در تهرانسر با قیمت 130 میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است، به گفته مشاور املاک قیمت این آپارتمان یکماه پیش حدود 135 میلیون تومان بود.

همچنین قیمت آپارتمان یک خوابه با آسانسور و انباری و مساحت 50 متر واقع در خیابان ویلای جنوبی 188 میلیون تومان تعیین شده است. واحد مسکونی 65 متری در خیابان جمالزاده شمالی از سوی مالک با تخفیف 5 درصدی 320 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

قیمت آپارتمان با مساحت 70 متر دو خوابه واقع در سه راه شریعتی 300 میلیون تومان تعیین شده و واحد دیگری با همین متراژ در گیشا 350 میلیون قیمتگذاری شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه