تسخیر بازار لوازم‌التحریر ایرانی با اسطوره‌های چینی و ژاپنی

تسخیر بازار لوازم‌التحریر ایرانی با اسطوره‌های چینی و ژاپنی

خبرگزاری تسنیم: صابون‌چی کارشناس مسائل دینی در فضای سایبر گفت: این روزها بازار لوازم تحریر ایران توسط برندهای چینی و اروپایی و اسطوره‌های آنان تسخیر شده است و این در حالی است که در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم یک برند نمونه ایرانی معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «بررسی علل توهین به مقدسات دینی مسلمانان در فضای سایبری»، «اسلام هراسی و ایران هراسی» شب گذشته اول مرداد ماه با حضور علی صابون‌چی مدیر موسسه فرهنگی آرماگدون و کارشناس و متخصص فضای سایبری، در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

صابون‌چی با اشاره به تاریخچه توهین به مقدسات دینی در رسانه‌ها به یک جریان ‌شناسی کلی از توهین به مقدسات پرداخت و گفت: به طور کلی انوع توهین به مقدسات دینی را می‌توان در 4 دسته تقسیم‌بندی کرد: توهین و اهانت مستقیم، تمسخر و استهزاء، تهمت و اتهام پراکنی و در نهایت دروغ‌پراکنی و تکذیب. در تاریخ اسلام، در 1400 سال قبل انواع و اقسام توهین‌ها درباره اسلام و پیامبر وجود داشت. اما در سه دهده اخیر، این مسئله بسیار چشم‌گیر شده و موضوع اصلی بحث، چرایی توهین به مقدسات است.

او با اشاره به «اسلام هراسی و ایران هراسی»، تلاش دشمنان برای تخریب فرهنگ اسلامی و توهین به مقدسات آنان را در سه مرحله برنامه‌ریزی شده، ارزیابی کرد و افزود: آنان با سه مرحله اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، مذهب‌سازی در اسلام همانند فرقه بهاییت و وهابیت و هم‌چنین توهین و تقدس‌زدایی به ارزش‌ها، رویه دشمنی علیه اسلام را طرح‌ریزی کرد.

فرهنگ انتظار و شهادت‌طلبی شیعه عامل شکست دشمنان علیه ایران

او با اشاره به زمینه‌سازی لابی صهیونیست برای ایجاد یک دشمن مشترک با اروپا و امریکا، تهاجم فرهنگی از سوی آنان را بسیار منظم و برنامه‌ریزی شده خواند و گفت: با مطالعه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی آنان به این نتیجه رسیدند که فرهنگ انتظار و شهادت‌طلبی شیعه عامل مهمی در شکست‌ آنان علیه ایران بوده است و تخریب این ویژگی‌ها و ارزش‌ها را در دستور کارشان قرار داد.

وی یکی از عوامل رواج توهین به مقدسات در فضای سایبر را ناآگاهی کاربران از وجود آنها و شیوه‌های ترویج‌شان دانست و گفت: برخی از اهانت‌ها در فضای مجازی با تاکتیک‌ها و روش‌های خاصی به صورت برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد و جریانی پشت این موضوع قرار دارد که در زمان لازم یک خبر، یک فیلم و یا یک ترانه به صورت گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

اما به باور صابون‌چی، مسلمانان نیز در چند دهه اخیر نسبت به این اقدامات ساکت نبودند و حرکت‌های جمعی گسترده‌ای داشتند. او در همین راستا بیان کرد: اسلام ستیزی کل جهان اسلام را مورد لطمه قرار داده اما چیزی که اهمیت دارد، نحوه مقابله مسلمانان با آن است. چهار مورد از این حملات فرهنگی با مقابله گسترده مسلمانان همراه بود: کتاب سلمان رشدی و حکم ارتداد او، واقعه 11 سپتامبر، کاریکاتور و فیلم فتنه و در نهایت فیلم موهن در خصوص پیامبر.

وی عوامل گسترش رفتارهای زمینه‌ساز برای توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی در سال‎های اخیر را کم‌کاری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانست و گفت: این روزها بازار لوازم تحریر ایران توسط برندهای چینی و اروپایی و اسطوره‌های آنان تسخیر شده است و این در حالی است که در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم یک برند نمونه ایرانی از بین اسطوره‌های ملی و مذهبی در کشور و در بحث لوازم التحریر به جامعه معرفی کنیم به گونه‌ای که در حال حاضر تصاویر اسطوره‌های چینی و ژاپنی در تمامی لوازم و التحریرهای موجود در بازار مشاهده می‌شود.

صابون‌چی با اشاره به درج یک تحلیل درباره آهنگ یک خواننده و بازدید بسیار بالای آن در سایت فرهنگی خودشان، گفت رسانه‌های جمعی از ابزارهای زیادی مانند عکس، آهنگ، بازی، شبکه‌های مجازی و ... برای توهین به مقدسات اسلامی و زمینه‌چینی برای تخریب آنها استفاده می‌کنند. ساده انگاری است اگر فکر کنیم که فعالیت‌هایی که در حوزه فضای مجازی علیه مقدسات انجام می شود یک شبه و به صورت اتفاقی است برای تمامی برنامه‌ها علیه مقدسات مسلمانان در فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای برنامه‌ریزی شده است و هدفمند فعالیت می‌کنند.

به اعتقاد صابون‌چی برای مقابله با اهانت‌ها در فضای مجازی باید همواره به روز و آنلاین بود، شگردهای فعالیت در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی را شناخت و همواره برای مقابله آنلاین آماده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران