جلسه دیدار شاعران با رهبری، ویترین شعر انقلاب/ شب شعر فارسی با قدمتی ۴۰۰ ساله در هند

جلسه دیدار شاعران با رهبری، ویترین شعر انقلاب/ شب شعر فارسی با قدمتی 400 ساله در هند

خبرگزاری تسنیم: قسمت پانزدهم برنامه «راز»با موضوع «شعر، ثروت ملی ما» با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و رایزن فرهنگی سابق ایران در هند و محمدحسین جعفریان، مسئول دفتر ادبیات فارسی‌زبانان پخش شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای پانزدهمین برنامه «راز» که با موضوع «شعر، ثروت ملی ما» و با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و رایزن فرهنگی سابق ایران در هند و محمدحسین جعفریان، مسئول دفتر ادبیات فارسی‌زبانان برگزار شد، محمدحسین جعفریان درباره شعر گفت: در حوزه شعر اگر رتبه اول نداشته باشیم، بدون شک جزو اولین‌ها هستیم، پس باید بودجه را به این حوزه که سرآمد هستیم اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه به شعر توجه کمی می‌شود. می‌توان برای اثبات این قضیه جشنواره فیلم فجر را با جشنواره شعر فجر مقایسه کرد که نه‌تنها در حوزه نهادهای فرهنگی بلکه در رسانه هم شعر غریب است و حتی به اندازه برنامه آشپزی هم برنامه‌ای درخصوص شعر نداریم. شعر امتحان خودش را پس داده است و مخاطب خودش را دارد.

علیرضا قزوه نیز درباره دیدار شاعران با رهبری عنوان کرد: جمعیت شاعران دیدار کننده رهبری هر سال افزایش پیدا می‌کند. این جمع از 15 نفر به 200 نفر رسیده است. طی این سال‌ها شعر هم پا به پای این جلسات پیش می‌رود و سطح آن رشد می‌کند. این جلسه رتبه نخست شعر کشور را دارد. جلسات شعر فجر و دفاع مقدس به این اندازه رغبت ایجاد نمی‌کند و علاقه افراد به اندازه این جلسه نیست. حتی شاعران فارسی زبانی هستند که می‌خواهند از مزارشریف به این جلسه بیایند.

شعرهایی که حتی در روزنامه‌ها حق چاپ ندارند در محفل شعر رهبری خوانده می‌شود

محمدحسین جعفریان نیز در خصوص جلسات شعر رهبری اظهار کرد: این جلسه از جهاتی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. این جلسه تنها جلسه غیررسمی رهبری است که از تلویزیون پخش می‌شود. هرسال در این محفل اتفاقات و یا تأکیداتی را از سوی رهبر می‌شنوید که قبل از آن نشنیده‌اید. این جلسات آن قدر منعطف بود که حتی شاعرانی که شعرشان در روزنامه‌ها منتشر نمی‌شد، می‌توانستند آن را در حضور رهبر بخوانند.

مسئول دفتر ادبیات فارسی‌زبانان با اشاره به تابوشکنی‌های مثبت در حضور رهبر گفت: تا مدتی خواندن شعر عاشقانه در محضر رهبر برای شاعران تبدیل به یک تابو شده بود، اما امسال یک شاعر دو شعر مذهبی و عاشقانه داشت و رهبر گفتند عاشقانه را بخوان. یک بار هم رهبری به طور علنی گفتند «نیازی نیست که وقتی به اینجا می آیید فقط شعر جنگی و یا مذهبی بخوانید، می‌توانید در تم‌های دیگر هم شعر بخوانید.» لازم به ذکر است که ایشان کوچکترین دخالتی در چینش شاعران نداشته‌اند.

جعفریان در مورد اظهارات رهبر انقلاب درباره شعر عاشقانه گفت: رهبر فرمودند: «شعر عاشقانه باید نجابت داشته باشد و نباید شبیه شعرهای برخی از شاعران قبل از انقلاب باشد که حتی آنها هم این پرده‌دری‌ها را نمی‌پسندیدند.» انعطاف این جلسات بسیار بود اما بعضی با وجود اینکه رهبری نسبت به شعرها منعطف بودند، ایراد می‌گرفتند. همین ایرادها باعث افراط و تفریط می‌شود. رهبری در خواندن کتاب و شعر از بسیاری پیشی می‌گرفتند و قبل از خواندن شعر و یا رمان ما متوجه می‌شدیم که ایشان کتاب را خوانده‌اند.

جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب بازتاب رسانه‌ای جهانی دارد

این شاعر و مستندساز تشریح کرد: این جلسات بازتاب رسانه‌ای بسیار خوبی در دنیا دارد. معتقدم باید چاره‌ای اندیشیده شود که این جلسات بتواند به معنای واقعی به عنوان ویترین شعر انقلاب تلقی شود. باید به همه نحله‌های شعری اعم از سپید و کلاسیک در حوزه فرم و محتوا اهمیت داده شود و خوانده شود. به نظرم باید دبیرخانه‌ای باشد که در تمام طول سال برای این شب برنامه‌ریزی کند. حاصل این کار در جهان بازتاب پیدا می‌کند.

علیرضا قزوه نیز گفت: بعضی ما را متهم می‌کنند که اجازه شعرخوانی در حضور رهبر را تنها به نزدیکان می‌دهید. در دیدار اخیر آقای جعفریان نتوانستند شعر بخوانند و حدود 24 نفر شاعر داشتیم که برای اولین بار آمده بودند. ما به بچه‌های شهرستان و گمنام با استعداد اهمیت می‌دهیم.

شب شعر فارسی 400 ساله در هند

رایزن فرهنگی سابق ایران در هند افزود: در هند حدود 3 سال قبل شب شعری از ساعت 8 شب تا 4 صبح داشتیم که جمعیت آن به اندازه استادیوم آزادی بود. این شب شعر 400 سال سابقه داشت و حدود 35 هزار نفر جمعیت را به خود جذب کرده بود. ما جشنواره‌های شعر در کشورمان زیاد داشتیم، اما هیچ کدام دوام پیدا نکرد. قدمت جشنواره های شعر ما نهایتا بین 7 الی 15 سال است و گاهی به دلیل برخی موانعی که ایجاد می شود،دوام پیدا نمی‌کند.

احمد عزیزی و علی معلم؛ شبیه‌ترین‌ها به سهراب سپهری

قزوه یادآور شد: هیچ کس جز احمد عزیزی و علی معلم نمی‌تواند ادعا کند که بعد از سهراب سپهری از جهت سبک و زبان کارش شبیه او باشد. این دو یکی از بهترین چهره‌های سبکی شعر معاصر و متعلق به دهه 60 و اشعار انقلابی هستند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پایان گفت: نمی‌توان ادعا کرد که شعر انقلاب شاخه کوچکی از یک جریان است، بلکه تمام تنه یک درخت را تشکیل می‌دهد. این بخشی از ثروت ماست و امروز شعر آیینی و دفاع مقدس ما متعلق به شعر انقلاب است. این یکی از ثمرات دیدار با رهبری و پیدا کردن راه از چاه است و نشان می‌دهد شعر انقلاب طی این سال‌ها رشد داشته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران