فروپاشی اسرائیل امری قطعی است

فروپاشی اسرائیل امری قطعی است

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه مریلند ضمن مضحک خواندن گفت‌وگوهای سازش به‌میانجی‌گری آمریکا روز جهانی قدس را نشانگر همبستگی مسلمانان سراسر جهان با فلسطینیان و یک سرمایه سیاسی دانست که مسلمانان در توجه به آن به شرقی و غربی یا سنی و شیعه تقسیم‌ نمی‌شوند.

عمادالدین احمد، استاد دانشگاه مریلند در آمریکا، در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم مستقر در  واشنگتن به بیان آرا و عقاید خود درباره مسأله فلسطین و نیز روز قدس پرداخت. متن کامل مصاحبه این استاد دانشگاه و فعال سیاسی اسلامی در ادامه در اختیار خوانندگان عزیز تسنیم قرار می‌گیرد.

تسنیم: از دیدگاه شما، مهمترین جنایتی که اسرائیل مرتکب آن شده است چیست؟

عمادالدین‌ احمد: من فکر می‌کنم بزرگترین جرایمی که اسرائیل مرتکب شده عبارت از قتل ده‌ها هزار فلسطینی، سرقت سرزمین‌های فلسطینی، آواره‌سازی میلیون‌ها نفر و محروم کردن بازماندگان از حقوق انسانی و مدنی بوده است.

تسنیم: چرا غرب وپیشاپیش آن آمریکا سیاست حمایت همه‌جانبه از اسرائیل و محافظت از آن را اتخاذ کرده است؟

عمادالدین‌ احمد: کنگره آمریکا و با شدت کمتری از آن دولت‌مردان آمریکایی، این موضوع را مانند یک موضوع سیاسی داخلی می‌بینند نه یک موضوع سیاست خارجی که دارای ابعاد تأثیرگذار بر حقوق بشر و منافع آمریکا است. آنها معتقدند که (بر اساس واقعیت، اما به‌شکل دیوانه‌واری بزرگ‌نمایی شده) لابی صهیونیستی وجود دارد که (آنها به‌اشتباه آن را لابی "یهودی" می‌پندارند) هرکسی را که منافع اسرائیل را بر منافع ملت آمریکا مقدم قرار ندهد، به‌طور ناگهانی از کار برکنار می‌کند. این باور توجیه تصمیم آنها برای حمایت همه‌جانبه و جانبداری از اسرائیل است.

تسنیم: اخیراً اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست تروریست‌های بین‌المللی خود قرار داده است. آیا می‌توان گفت که این اقدام در راستای حمایت غرب از اسرائیل است؟

عمادالدین‌ احمد: رسانه‌های غربی این اقدام را پاسخی به این ادعا جلوه دادند که می‌گوید دو نفر از افراد مظنون (یک کانادایی و یک استرالیایی) در بمب‌گذاری تروریستی که موجب کشته شدن 5 اسرائیلی و راننده مجاری آنها شد با حزب‌الله در ارتباطند. از آنجا که هیچ‌کدام از این افراد محکوم نشده و ارتباط آنها با حزب‌الله نیز اثبات نشده است؛ این یک توجیه به نظر می‌رسد و فشاری که از سوی اسرائیل به اتحادیه اروپا وارد می‌شود به نظر می‌رسد علت معتبرتری باشد.
 

تسنیم: از دیدگاه شما، آیا گفت‌وگوهای اخیر بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که با وساطت آمریکا انجام شد، حاصلی در بر خواهد داشت؟ تخمین شما از نتیجه گفت‌وگوها چیست؟

عمادالدین‌ احمد: من درباره گفت‌وگوهای پیشنهادی جدید خوش‌بین نیستم. تا زمانی که اسرائیل خود را از قوانین بین‌المللی مستثنی می‌داند، به‌خصوص درباره شهرک سازی غیرقانونی و رد به رسمیت شناختن حق بازگشت فلسطینی‌ها، انتظار هرگونه پیشرفت معنی‌داری از طریق این گفت‌وگوها مضحک است.

تسنیم: از دیدگاه شما، مهمترین راه‌کارها برای برخورد با ظلم و نژادپرستی اسرائیلی چیست؟

عمادالدین‌ احمد: کلید اصلی پایان ظلم و نژادپرستی اسرائیل این است که آمریکا به حمایت بی‌قید و شرط مالی و معنوی خود از این دولت نژادپرست پایان دهد. اگر کمک‌ها مشروط به پیروی اسرائیل از قوانین بین‌المللی باشد؛ تندروهای اسرائیل مجبور به کناره گیری خواهند شد تا افراد معقول‌تری بر سر کار آمده در نظام جدیدی که حقوق مشروع آنها نیز بدون ظلم و تعدی به فلسطینیان قابل شناسایی است؛ نژادپرستی را کنار بگذارند. در حالی که شاید فلسطینیان برای دست‌یابی به چنین راه‌حلی با چشم‌پوشی بزرگوارانه توافق‌هایی را بپذیرند؛ اما نباید از آنها خواست که از حقوق بنیادی بشری یا شأن خود بگذرند.

تسنیم: اهمیت روز جهانی قدس چیست؟ چرا امام خمینی این نام ویژه را برای چنین روزی انتخاب کردند؟

عمادالدین‌ احمد: من معتقدم که امام خمینی از این جهت جمعه آخر ماه رمضان را به‌عنوان "روز جهانی قدس" انتخاب کردند که نشانگر همبستگی مسلمانان سراسر جهان با فلسطینیان در مبارزه آنها برای حقوق مشروعشان باشد. زیرا این کار برای رد اقداماتی که بر اساس ملیت یا مذهب به‌دنبال جدایی افکنی بین ملت‌های مسلمان است یک سرمایه سیاسی ایجاد می‌کند. حمایت لفظی از فلسطینی‌ها یکی از اموری است که مسلمانان در آن به شرقی و غربی یا سنی و شیعه تقسیم نمی‌شوند.

تسنیم: شما چه عاقبتی را برای رژیم اسرائیل پیش‌بینی می‌کنید؟

عمادالدین‌ احمد: سؤال این نیست که آیا دولت اسرائیل سقوط خواهد کرد یا نه بلکه زمان و چگونگی آن مد نظر است. در نهایت تأثیری که حمایت‌های بی‌قید و شرط از اسرائیل بر رفاه اقتصادی آمریکایی‌ها می‌گذارد آشکار و غیرقابل تحمل خواهد شد و مردم آمریکا خواستار تغییر سیاست‌ها خواهند بود. اگر این اتفاق دیر یا زود روی بدهد؛ احتمالاً حل موضوع از طریق مذاکرات مصالحه‌آمیز ممکن خواهد بود. اگر لابی صهیونیست موفق شود این اتفاق حتمی الوقوع را به‌مقدار کافی تأخیر بیندازد؛ فقط خدا می‌داند که چه هزینه‌های مادی و جانی بر اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها و به‌طور عمومی به مردم خاورمیانه و ملت آمریکا تحمیل خواهد شد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان