بزرگداشت مالکوم شباز؛ شهید راه تبلیغ اسلام در آمریکا

بزرگداشت مالکوم شباز؛ شهید راه تبلیغ اسلام در آمریکا

خبرگزاری تسنیم: بزرگداشت شهید مالکوم شباز، جوان ره‌یافته آمریکایی و از نوادگان مالکوم ایکس که دو ماه پیش به شهادت رسید، شب گذشته در بخش ره‌یافتگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم بزرگداشت شهید مالکوم شباز جوان راه‌یافته آمریکایی که دو ماه پیش به شهادت رسید شب گذشته با حضور جمعی از روزه‌داران و علاقه‌مندان به آموزه‌های قرآنی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و در غرفه ره‌یافتگان برگزار شد. مالکوم شباز  از نوادگان مالکوم ایکس مبارز ره‌یافته آمریکایی بود. 

پدر مالکوم ایکس کشیشی مسیحی و مخالف نژادپرستی در آمریکا بوده؛ از کودکی با فرهنگ آزادی‌خواهانه بزرگ شد. نژادپرستان آمریکایی همواره خانواده‌ او را به قتل تهدید می‌کردند تا اینکه با حمله به خانه او و آتش کشیدن آن، وی را به قتل می‌رسانند. مادر مالکوم ایکس  پس از این حادثه دچار اختلالات روانی شدید می‌شود.

مالکوم ایکس که در ابتدا یک آنارشیست بوده و به این دلیل زندانی می‌شود، در زندان با مسلمانان مخالف دولت آشنا شده و به اسلام گرایش پیدا می‌کند. اگر چه وی در ابتدا درک عمیقی از اسلام نداشت، اما با سفر به مکه و انجام حج و آشنایی با آموزه‌های بردری و برابری در اسلام اعتقاد عمیقی پیدا کرده و از همین‌رو دیگر مالکوم ایکس برای نهادهای امنیتی آمریکا قابل تحمل نبوده تا اینکه او را در سال 1965 به قتل می‌رسانند.

مالکوم لطیف شباز نوه دختری مالکوم ایکس است و نهاد امنیتی آمریکا که با پدربزرگ وی و مبارزات‌اش به خوبی آشنا بوده او را تحت کنترل داشته است. مالکوم از سن یازده سالگی به بهانه‌های مختلف به زندان می‌افتد. محیط نامناسب زندان باعث می‌شود تا مالکوم شباز به گروه‌های مختلف گرایش پیدا کند اما پس از مدتی حقیقت اسلام را  می‌یابد و مسلمان می‌شود. به سوریه می رود تا در حوزه علمیه شیعیان تحصیل کند. وقتی به سفر حج می‌رود شیوخ وهابیپیشنهادهای زیادی به او می‌دهند،  اما محبت او به اهل‌بیت عصمت(ع) مانع پذیرش آن پیشنهادها می‌شود.

او پس از بازگشت به آمریکا به دلایل امنیتی حتی نمی‌تواند کاری پیدا کند و به لحاظ مالی دچار مشکل می‌شود اما او هیچ‌گاه دست از تبلیغ آموزه‌های اسلام بر نمی‌دارد؛ طرفداران زیادی پیدا می‌کند تا اینکه نهاد امنیتی آمریکا تصمیم به قتل می‌گیرد. شخص ناشناسی از او دعوت می‌کند تا به مکزیک برود و برای کارگران سخنرانی کند. اما وقتی به آنجا می‌رسد دستگیرش می‌کنند و او را  با ضرب و شتم وحشیانه‌ای به شهادت می‌رسانند به گونه‌ای که  تشخیص و شناسایی جسد او به خاطر از بین رفتن چهره‌اش، برای دوستان و خانواده‌اش سخت بوده است.

همسر مالکوم به دوست او که به ایران آمده گفته است که به مردم ایران بگو ما هیچ وقت مالکوم را از یاد نمی‌بریم  و فرزند او راه پدرش را ادامه خواهد داد. او از ایرانیان میخواهمخواسته که پشت سر شهید مالکو شباز باشند و راه او را ادامه دهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران