انکار توطئه بخشی از استراتژی توطئه است/تئوری «توهم توطئه» واکنش غرب به انقلاب ایران بود

انکار توطئه بخشی از استراتژی توطئه است/تئوری «توهم توطئه» واکنش غرب به انقلاب ایران بود

خبرگزاری تسنیم: قسمت بیست و دوم برنامه«راز» با موضوع «توطئه، واقعیت یا توهم؟» با حضور مجید شاه حسینی پژوهشگر و استاد دانشگاه پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید شاه حسینی پژوهشگر و استاد دانشگاه درخصوص دانیل پایپ گفت: او کتابی با این موضوع دارد که چگونه شیوه بدبینانه در تحلیل داده‌ها باعث می‌شود مخالفان نسبت به آمریکایی‌ها کج اندیش شوند. او کسی است که همیشه پای ثابت بحث های رسمی آمریکا و مدافع سیاست های این کشور است.

این پژوهشگر ادامه داد: در سال های اخیر پایپ روی این تمرکز کرده بود که دشمنان آمریکا و به طور اخص مسلمانان، غرب را با بدبینی تحلیل می‌کنند و همیشه توطئه‌هایی علیه آنها وجود دارد اما خودشان از این جریان عقب مانده‌اند و ضعف های خود را به دیگران فرافکنی می‌کنند.

شاه حسینی عنوان کرد: در کشورمان تا حدودی حرف هایی بازتاب داده شد و کتاب هایی حول تئوری توطئه نگاشته شد. افرادی در قالب نظریه پرداز داخلی معتقدند باورمندی به تئوری توطئه باور فاشیست‌ها است. قرائت فاشیستی که همیشه با لیبرال دموکراسی غرب در تضاد است، از شهروندان خود استفاده می‌کند تا آنها را همیشه به حالت آماده باش برای مقابله با لیبرال دموکراسی نگاه دارد. آنها با این کار ضعف های درونی خود را می‌پوشانند و با ایجاد توهم فرضی مشکلات داخلی را ناچیز جلوه می‎دهند.

نادرطالب زاده با طرح پرسشی گفت: آنها وقتی به تهدید هسته‌ای ایران اشاره می‌کنند توطئه اندیشی نیست؟

شاه حسینی پاسخ داد: آنها با توجه به این تئوری معتقدند افرادی که قائل به توطئه هستند، متوهم‌اند و دچار بدبینی نسبت به فضای اطراف هستند. آنها این موضوع را یک بیماری اجتماعی در یک اجتماع عقب مانده می‌دانند.

منکران تئوری توطئه هرزمان منافعشان اقتضا کند به این تئوری متوسل می‌شوند
وی افزود: ما چنین باوری نداریم و معتقد به توطئه هستیم چون تزاحم منافع بین قدرت‌ها وجود دارد. عالم براساس ره گفت لیبرال دموکراسی پیش نمی‌رود چون اگر لیبرالیسم موفق بودجنگ‌های بسیار در تاریخ و تبعات آن از جمله 11 سپتامبر را نمی‌دیدیم. به فرض صحیح بودن این پندار، چرا منکران تئوری توطئه هر زمان که منافعشان اقتضا می‌کند به شدت به او متوسل می‌شوند؟ آنها که کمونیست و یا فاشیست نیستند.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: اولین دلیل استفاده از این مفهوم در ابعاد وسیع تر هلوکاست است که به وسیله آن کشور جعلی اسرائیل بنا شده است. دومین مسأله هم به بدبینی به انرژی هسته ای ایران باز می‌گردد. بزرگترین تحریم تاریخی علیه کشورمان فقط بر مبنای یک توهم بود که ممکن است با استفاده از انرژی هسته‌ای به سمت استفاده از سلاح هسته ای بروید. آیا این تئوری توطئه نیست؟

شاه حسینی ادامه داد: سومین موضوع به تروریسم اسلامی باز می‌گردد که فیلم های بسیاری درباره آن ساخته‌اند. چهارمین مسأله مربوط به ده‌ها شبکه رصدکننده دنیای اسلام از منظر تئوری توطئه است. چه طور این قدر موشکافانه رسانه‌های دنیای اسلام را رصد می‌کنند و کوچکترین حرف خلاف میلشان را توطئه می‌دانند و از آن به عنوان سند جرم در صفحه سایت‌ها قرار می‌دهند؟

وی افزود: آنها معتقدند ما با این کار مرتکب گناه شده‌ایم و صحبت‌هایی را مطرح کرده‌ایم که با منافع آنها سازگار نیست.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: در ذهن ایرانیان و دانشگاهیان همچنان قرائت اول در خصوص توطئه پررنگ است چون افرادی براساس نظریات دانیل پایپ کتاب نوشته‌اند و معتقدند دنیا طوری نیست که کسی بخواهد علیه شخص دیگری توطئه کند. بعضی تصور می‌کنند وقتی کسی دچار مشکل شود به رقیب خود برچسب توطئه چینی می‌زند.

انکار توطئه بخشی از استراتژی توطئه است

وی با طرح پرسشی گفت: ما می‌خواهیم به این اشاره کنیم که باورمندان به توهم توطئه به چه دلیل بزرگترین حرکات استراتژیک جهانی خود را بر این اساس پیش می‌برند؟

شاه حسینی تصریح کرد: حادثه 11 سپتامبر یک تئوری توطئه بزرگ بود که در آن دو کشور مسلمان را در شرق و غرب ایران اشغال کردند. پس اول اینکه تئوری توطئه وجود دارد و انکار توطئه هم بخشی از استراتژی توطئه است؛ یعنی به مخاطب خود القا می‌کنند که اگر به این نظریه اعتقاد داشته باشی دچار بدبینی یا پارانویا هستی.

طالب زاده با بیان اینکه در واقع این تئوری توطئه دفاعی مقابل انقلاب اسلامی بود، افزود: آنها باید سیستمی برای خود طراحی می‌کردند که مقابل انقلاب اسلامی بایستند و پس از آن جنگ به ما تحمیل شد. وقتی انقلاب محو نشد، از کلمات و عباراتی برای حمله به جمهوری اسلامی استفاده کردند چون امام از عباراتی استفاده کرد که سیستم را شوکه کرد؛ یعنی یک کشور صهیونیستی را به عنوان یک غده سرطانی و آمریکا را شیطان بزرگ معرفی می‌کند.

وی افزود: امام یک شمارش معکوس مثل روز قدس را برای یک کشور اشغالگر صهیونیستی تعیین کرد که بالاخره آزاد می‌شود.  بنابراین غرب باید پدافندی می‌ساخت که افرادی مثل دانیل پایپ و یا هورویت بتوانند علیه این جریان ساختار خود را بچینند.

آنها برای تحریم ایران از قبل برنامه‌ریزی داشتند
مجری برنامه«راز» ادامه داد: هالیوود فیلم‌های بسیاری درخصوص تهدید هسته‌ای ایران ساخته است و ما حتی این کمپانی ها را به دادگاه نکشاندیم چون در این فیلم‌ها القا می‌شود که در ایران در شهرهای بزرگ بمب‌های هسته ای کار گذاشته می‌شود. در سال 2006 من یک کنفرانس خبری از CNN ضبط کردم که یک اسرائیلی به این اشاره می‌کند که بهترین کار این است که بانک مرکزی ایران و فروش نفت را تحریم کنیم. یعنی برای این اقدامات از آن زمان برنامه ریزی شده بود و به طور ناجوانمردانه و با دروغ ما را متوهم می‌دانند.

شاه حسینی با تأیید صحبت‌های طالب زاده مطالبی را در خصوص تاریخ علم طب یادآوری کرد و گفت: در قرن 19 فردی را داریم که از نقش مؤثر عفونت در بدن صحبت کرد. این فرد زمانی این حرفها را زد که هنوز هیچ شخصی میکروبی را زیر شیشه آزمایشگاه مشاهده نکرده بود. دیگران وی را متوهم دانستند و گفتند چگونه معتقد به موجوداتی هستی که دیده نمی شوند و می توانند انسان را از پای درآورند. او آنقدر به خیال پردازی محکوم شد که اواخر عمر دچار روان پریشی شده بود و از دوستانش دوری می‌کرد تا وی را متوهم ندانند. پس ازگذشت یک قرن متوجه شدند که این شخص اشتباه نگفته است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: گاهی جهل یک شخص به دلیل آگاهی نداشتن از موضوع است و این به معنای وجود نداشتن موضوع نیست. توهم دانستن توطئه مثل از بین بردن یا خاموش کردن حساسیت سیستم ایمنی است. خوش بینی مفرط نسبت به امور عالم و اینکه فکر کنیم تمام مناسبات انسانی در مواجهه با ابرقدرت ها از جنس قدرت متقابل است همان خوش بینی مفرط نسبت به فقدان سیستم ایمنی است. من فضاهای روشن فکری را می‌بینم که به دلیل جهل وجود توطئه را انکار می‌کنند.

مجید شاه حسینی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر گفت: در آمریکا دو برج تخریب شد و آنها به این بهانه به کشورهایی مثل افغانستان حمله کردند و عراق را هم متهم به داشتن سلاح هسته‌ای کردند اما آیا مدرکی برای اثبات وجود این سلاح ها پیدا شد؟ آنها این تهمت را به ما هم می‌زنند و انرژی هسته‌ای را به منزله سلاح هسته‌ای می‌دانند.

پخش مستندی علیه ایرانیان از شبکه دیسکاوری
وی درباره دروغ پردازی یک مستند گردشگری عنوان کرد: دیوید آدامز حدود 10 سال قبل سفری به ایران داشت وعنوان آن را سفر به انتهای زمین با مردمی از جنس آتش گذاشت. او سراغ ادیان مختلف کلیمی و مسیحی و زرتشتی و مسلمانان رفت و بعد به آتشکده یزد رفت و ادعا کرد که تمام ایرانیان آتش پرست، تروریست هستند و به دروغ اسلام آورده اند.

شاه حسینی ادامه داد: آدامز قلعه الموت و حسن صباح را نمادی برای شروع تروریست دانست اما فراموش کرد بگوید قرن ها قبل از حسن صباح و فدائیان اسماعیلیه،  اولین ترور سیاسی قرن ها قبل و در مجلس سنای رم با قتل جولیوس سزار اتفاق افتاد. بنابراین غربی‌ها هرجا تئوری توطئه مفهوم مثبتی داشته باشد به خودشان نسبت می‌دهند اما هرگاه منفی باشد، آن را به دیگران فرافکنی می‌کنند.

وی در پایان گفت: فیلم دیوید آدامز را شبکه دیسکاوری که عنوان علمی و تحقیقاتی را یدک می‌کشد، پخش کرد و تمام این صحبت‌ها در قالب نشان دادن جاذبه‌های توریستی ایران مطرح شد. در واقع شبکه‌ای به ما تهمت می‌زند که اساسش اصلا سیاسی نیست.

در این برنامه از قتل عام ایرانیان در سالهای 1917 تا 1919 نیز صحبت شد و کتاب محمدقلی مجد به نام «قحطی بزرگ» شد. در سال های 1917 تا 1919 ایران بیشترین آسیب را از این جنگ جهانی اول دید. در آن زمان حدود نیمی از جمعیت ایران قربانی کشورگشایی و استعمارگری انگلیس شد. اسناد این قتل عام قریب به 10 میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستان قرار دارد و این کشور هنوز هم از انتشار آن‌ها ممانعت می‌کند.

در آن زمان نیروهای نظامی انگلیس تمامی منابع و تولیدات کشاورزی را برای گذران نیاز نظامیان در جنگ جهانی خریداری می‌کردند. در آن زمان ارتش بریتانیا مانع از واردات مواد غذایی از بین النهرین و هند و حتی از آمریکا به ایران شد. سربازان انگلیسی علاوه بر این به دلیل عدم رعایت بهداشت موجب شیوع بیماری هایی نظیر آنفولانزا و وبا در ایران شدند.

محمد قلی مجد در کتاب «قحطی بزرگ» خود می نویسد: بر اثر چنین فاجعه عظیمی بود که جامعه ایرانی به شدت فروپاشید و استعمار بریتانیا توانست به سادگی حکومت دست نشانده خود را در قالب کودتای 1299 بر ایران تحمیل کند. مجد چنین نتیجه میگیرد: هیچ تردیدی نیست که انگلیسیها از قحطی و نسل کشی به عنوان وسیله ای برای سلطه بر ایران استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران