میراث رئیس سازمان میراث برای دولت یازدهم


میراث رئیس سازمان میراث برای دولت یازدهم

خبرگزاری تسنیم: سازمان میراث‌فرهنگی، نهادی تحقیقاتی و اجرایی محسوب می‌شود که ۷۰ درصد از بخش‌های آن را تحقیقات و پژوهش و کاوش‌ها و ۳۰درصد از مابقی قسمت‌های آن را حفاظت و مرمت و اقدامات اجرایی تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، «محمدشریف ملک‌زاده» آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت دهم در طول 8 ماه مدیریت خود در این سازمان 54 همایش ملی و بین‌المللی برگزار کرده و به عملکرد خود در این سازمان نمره 20 داده است.

او درحالی این همایش‌ها را از آذرماه سال 91 تا هفته جاری برگزار کرده که به گفته اردشیر اروجی کارشناس برنامه‌ریزی میراث فرهنگی و گردشگری، بودجه سازمان میراث فرهنگی در سال 92، کاهش28درصدی داشته است؛ کاهش شدیدی که بسیاری را به این نتیجه رسانده که ممکن است سازمان میراث فرهنگی در سال‌جاری نتواند از پس پرداخت حقوق کارکنان و سایت‌های خود برآید. اما با این حال ملک‌زاده در آخرین همایش خود آلبوم عکسی از این همایش‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشت تا عزل و نصب‌های او در روزهای پس از پایان دولت دهم تنها خبری نباشد که در صدر اخبار میراث فرهنگی می‌نشیند.

براساس این گزارش، ملک‌زاده در آخرین همایش از خودش تشکر کرد و آنطور که سایت خبری هنرآنلاین نوشته است 100 میلیون هدیه به خودش داد تا باز هم در صدر اخبار میراث فرهنگی بنشیند؛ هدایایی که برخی از کارشناسان حاضر در این همایش از آن به عنوان «هدایای اجباری» یاد می‌کنند. خبر تقدیر از او درست در روزی روی سایت‌های خبری رفت که کاخ هخامنشی آپادانا در شهر 7 هزار ساله شوش سوخت. پیش از اینکه ملک‌زاده کارشناسان و مدیران استانی و کشور را برای مراسم تقدیر از خود به ارگ آزادی بکشاند هم لوستر «کاخ صاحبقرانیه» افتاد و آه از نهاد همگان برآورد.

«معصومه باکوچی»، مدیر مجموعه کاخ‌های نیاوران، بی‌پولی را دلیل اصلی سقوط لوستر کاخ 150 ساله صاحبقرانیه می‌داند: «بودجه‌ای برای تعمیر و استحکام‌بخشی موزه نداشتیم پس از این اتفاق قرار شده است که بودجه‌ای برای تعمیر سقف کاخ، اختصاص پیدا کند.» او البته سقوط این لوستر را با توجه به عمر کاخ طبیعی می‌داند اما توضیح او باعث نمی‌شود تا این سوال پیش نیاید که سازمان میراث فرهنگی چرا به‌جای برگزاری همایش‌ها و تجلیل‌های مختلف از خودی‌ها، بودجه را صرف مرمت میراث فرهنگی نمی‌کند که فلسفه اصلی تاسیس سازمانی به همین نام است؟ همچنین این سوال وجود دارد که اگر وضعیت مرمت کاخی که در پایتخت و جلوی دیدگان مسئولان است چنین است، بر سر دیگر آثار فرهنگی کشور چه آمده است؟ آثاری که کاخ سوخته آپادانای شوش هم یکی از آنهاست. پیش‌تر از این هم معتادان کاخ اردشیر این محوطه را آتش زده بودند تا باز هم این مسئله را یادآوری ‌کنند که آیا رئیس سازمان میراث فرهنگی که به عملکرد خود نمره 20 داده برای اینکه بتواند کارنامه قابل قبولی در نگاه عموم داشته باشد نباید بخشی از هزینه برگزاری این همایش‌ها را صرف حفاظت از آثار تاریخی کشور کند؟ افکارعمومی همچنان می‌پرسند ملک‌زاده از چه فرمولی برای نمره دهی به کارنامه خود استفاده کرده که تخریب آثار تاریخی در شهرهای مختلف و عدم مرمت آنها، در کارنامه‌اش هیچ تاثیری نداشته است؟

**همه همایش‌های آقای رئیس

برگزاری همایش‌های مختلف توسط ملک‌زاده سابقه دارد. او پیش از این و در کسوت معاونت گردشگری سازمان در سال اصلاح الگوی مصرف بیش از 100 همایش ملی و استانی برگزار کرد. افراد بسیاری هستند که بارها از خود می‌پرسند که نتیجه برگزاری آن همایش‌ها چه شد؟اما پاسخی نمی‌یابند!

ملک‌زاده اما همایش‌های دوران ریاست خود را در یک کتاب ماندگار کرد و در معرض دید خبرنگاران گذاشت. در مقدمه این کتاب که با صفحات گلاسه و کیفیت عالی توسط اداره کل روابط‌عمومی سازمان انتشار یافته آمده است که «برگزاری این تعداد همایش تنها در سطح ملی و بین‌المللی بوده و به همه همایش‌های برگزار شده در طول انتصاب آقای ملک‌زاده و در سطوح استانی نپرداخته‌ایم قطعا با شمارش این همایش‌ها تعداد آمار آنها افزایش می‌یافت». بیشتر همایش‌های 8 ماه اخیر برگزار شده توسط سازمان میراث فرهنگی با حاشیه همراه بوده است به نحوی که در مراسم رونمایی از مرمت 600 مسجد و بقاع متبرکه قرار بود رئیس‌جمهور سابق از طریق ویدئو کنفرانس مرمت مسجدی را در همدان رونمایی کند به دلیل تداخل در سیستم اینترنتی این کار انجام نشد و برنامه خاتمه یافت.

همچنین در مراسم بزرگداشت امیرکبیر در دی ماه 91 مردم روستای زادگاه امیرکبیر به‌‌رغم اینکه برای حضور در برنامه دعوت شده بودند اما در پشت درهای بسته سالن در خیابان ماندند. همایش رخدادهای انقلاب اسلامی نیز در بهمن 91 برگزار و موجب شد تا برخی از کارشناسان بیان کنند تاکنون برای ثبت این موارد ماده قانونی نداشته‌ایم و ثبت چنین میراثی مستلزم تحمل بیشتری است، به عنوان مثال موزه عبرت ایران به عنوان مکان رخداد انقلاب اسلامی ثبت شد ولی همین موضوع به مسئولان موزه ابلاغ نشده است.برگزاری همایش‌هایی مانند روز فردوسی و تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور آن هم در سالن‌های 12 هزار و 100 هزار نفری ورزشگاه آزادی نیز پرحاشیه‌ترین برنامه‌های سازمان بود چرا که بسیاری از افراد هزینه برگزاری این مراسم را مورد انتقاد قرار داده بودند.

جشن ثبت جهانی کاخ گلستان در تیرماه 92 و نادیده گرفتن محققان و پژوهشگران موزه، حضور جمعیت چند صد نفری در کاخ و مراسم رونمایی از ثبت ملی قرآن‌های نفیس در فضای باز از همایش‌های پرحاشیه‌ای بود که برای واگذاری امور گردشگری و صنایع‌دستی به بخش خصوصی برگزار شد.منتقدان به برگزاری این مراسم و همایش‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی به هزینه‌های مراسم و بزرگ جلوه دادن یک تکلیف سازمانی بوده است. ضمن اینکه برای هر برنامه از جمله نشست خبری عملکرد رئیس سازمان، تمامی مدیران کل میراث فرهنگی از 31استان کشور به تهران می‌آمدند و در هتل 4 ستاره لاله اقامت می‌کردند. با این حال رئیس سازمان میراث فرهنگی روز 13 مرداد در اولین روز کاری دولت یازدهم نیز همایش دیگری برگزار کرد با عنوان «رونمایی از منشور مدیریت علوی و منشور ملی بصیرت» که در آن انتصاب یک مدیر در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

**تقدیر از آقای رئیس

مراسم «تجلیل از رئیس سازمان میراث فرهنگی از سوی سازمان جهانی جهانگردی» عنوان برنامه‌ای بود که هفته دوم مرداد در ارگ آزادی برگزار شد. همایشی که برخی از مدعوین از آن به عنوان همایشی با هدایای اجباری یاد می‌کنند. به گفته برخی از مدعوین، این برنامه با حضور 1500مدیر و کارمند استانی در محوطه ارگ آزادی برگزار شد. اما نکته قابل توجه علاوه بر حضور چنین تعداد مهمان از شهرستان‌ها، حضور مدیران استانی با انبوهی از هدایا در قالب‌تابلو فرش‌های نفیس، صنایع‌دستی ارزشمند منبت‌کاری و قلمزنی و نیز سکه طلا به ارزش تقریبی بیش از 100 میلیون تومان برای تقدیر از خدمات 8 ماهه ملک‌زاده – رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری- بود در هشت ماهی که بیش از هرچیزی صرف برگزاری همایش شده بود. این گروه از حاضران در مراسم عنوان کردند که آقای سیروس ابراهیمی مدیرکل امور استان‌ها (فرماندار سابق کوهدشت و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی لرستان که طی حکمی در دی ماه 91 از سوی ملک‌زاده به این پست گمارده شد.) هماهنگی و اطلاع‌رسانی به استان‌ها را انجام داده است.

طبق تعریفی که «محمدحسن محب‌علی» مشاور عالی سازمان میراث‌فرهنگی می‌دهد: «سازمان میراث‌فرهنگی، نهادی تحقیقاتی و اجرایی محسوب می‌شود که 70 درصد از بخش‌های آن را تحقیقات و پژوهش و کاوش‌ها و 30 درصد از مابقی قسمت‌های آن را حفاظت و مرمت و اقدامات اجرایی تشکیل می‌دهد». حال سوال اینجاست که زمانی که ساماندهی 200 هزار شیء موزه ملی و هزاران شیء بلاتکلیف است و رئیس موزه ملی ایران نبود بودجه و بی‌پولی را دلیل اصلی آن می‌داند، برگزاری این همه همایش چه معنی می‌دهد؟

منبع: تهران امروز
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon