دلایل مخالفان وزیر پیشنهادی امورخارجه چه بود + اظهارات کامل ۲ نماینده

دلایل مخالفان وزیر پیشنهادی امورخارجه چه بود + اظهارات کامل 2 نماینده

خبرگزاری تسنیم:در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر امور خارجه سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و نصر‌الله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز که به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اختصاص داشت، درمخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی کردند.

 نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی گفت: اصول 153 تا 155 قانون اساسی و بند شانزدهم اصل سوم این قانون می‌گوید که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری و حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور و همینطور دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و برقراری روابط صلح‌آمیز با دول غیرمحارب استوار است.

آقای ظریف آیا به عنوان "گروه یا باند نیویورک" مشهور هستید

وی ادامه داد: بند شانزدهم اصل سوم قانون اساسی می‌گوید که تنظیم سیاست‌های کشور براساس معیارهای اسلام و تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان است.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امورخارجه خطاب به ظریف گفت: آیا شما که به عنوان "گروه یا باند نیویورک" مشهور هستید، به اصول قید شده در قانون اساسی چه میزان اعتقاد دارید؟ شما اصلا شناختی به خاورمیانه و کشورهای همسایه و شرق آسیا دارید؟

قاضی‌پور تصریح کرد:‌ اقتدار نظام جمهوری اسلامی در پی اجرای فرامین حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در مناطق خاورمیانه و آفریقا نمود یافته و جنبش‌های اسلامی را به وجود آورده است. موضع شما در برابر جنبش‌های اسلامی چیست؟ آیا شما بیداری اسلامی را قبول دارید و یا مانند بعضی‌ها با عناوین حاشیه‌ای سعی در کمرنگ کردن مفاهیم اسلامی دارید. لطفا صریحا در این زمینه اظهارنظر کنید.
وی در همین زمینه افزود: وزارت امورخارجه دارای 10 وظیفه اساسی است. آقای ظریف در برنامه شما فقط 5 وظیفه از این وظایف قید شده است. شما برای 5 وظیفه اصلی دیگر این وزارتخانه برنامه‌ای ننوشته‌اید که باید به آن توجه کنید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به برخی وظایف مهم وزارت امورخارجه گفت: همکاری با وزارت ارشاد و دستگاه‌های ذیربط در گسترش فرهنگ اسلامی در کشورهای خارجی، همکاری با وزارت ارشاد برای فراهم کردن زمینه‌های لازم برای خبرگزاری‌ها و نمایندگی‌های مطبوعات خارجی در چارچوب قوانین و مقررات و سیاست‌های ارشادی و تبلیغاتی کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، همکاری با وزارت علوم و تحقیقات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در انجام امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور و پیگیری بورس‌های واگذاری به جمهوری اسلامی ایران، همکاری با دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه ایجاد بسترهای مناسب به منظور بهره‌گیری از استعداد و امکانات دانشجویان و اتباع ایرانی خارج از کشور از جمله وظایف مهم وزارت امورخارجه است که وزیر آینده باید به آن توجه کند.
قاضی‌پور تصریح کرد: یکی از موارد دیگری که باید در وزارت امورخارجه به آن توجه شود، حمایت از کارمندان این وزارتخانه در خارج از کشور است. آقای ظریف برنامه شما در مورد حل بحران اقتصادی و تحریم‌ها به عنوان دیپلماسی اقتصادی چیست؟ در برنامه‌های شما چیزی در این زمینه ملاحظه نکردم.

شائبه شده که ظریف توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارد

وی در ادامه افزود: ما از وزیر امورخارجه می‌خواهیم که به وسط میدان بیاید و با تحریم‌ها مقابله کند.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امورخارجه اضافه کرد: شائبه شده است که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید. لازم است که ورزش کنید تا نگذارید کیف شما را بدزدند و اسناد محرمانه را با خودشان ببرند.

قاضی‌پور ادامه داد: در بین دولتها عمده‌ترین بازیگر، ایالات متحده آمریکاست؛ شما در برنامه خود از فلسطین، لبنان، غزه، حزب‌الله و کشور ستمدیده سوریه مباحث کلانی عنوان نکرده‌اید، از شما می‌خواهم که در برنامه‌هایتان این موضوع را مدنظر داشته باشیم که سیاست‌های کلی نظام را رهبر معظم انقلاب تعیین و تبیین می‌کنند که باید از آن تبعیت کنیم.

وی در همین زمینه اظهار داشت: ما طرفدار سرسخت غزه، لبنان و سوریه هستیم. آقای ظریف لطفا مواضع خود را در این زمینه به صراحت بیان کنید. شما در برنامه‌هایتان از افغانستان نام برده‌اید، اما از آذربایجان، پاکستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بحثی عنوان نشده است؛ نظر شما درباره حاکمیت ایران اسلامی بر جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب‌کوچک و ابوموسی چیست؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: شما باید در برنامه‌هایتان قید کنید که غرامت ایران از کشور عراق در زمان 8 سال دفاع مقدس چه می‌شود و آیا می‌توانید حق مردم را از آنها بگیرید یا خیر؟

قاضی‌پور افزود: آقای ظریف در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده‌اید، روابط ایران با کشورهای اسلامی مشخص نیست. چشم امید ما به ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی است.

وی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بلژیک سفارتی با 17 نفر دارد، گفت: اتحادیه اروپا در بروکسل واقع شده است. جایی که تصمیمات علیه ایران گرفته می‌شود، آیا نیاز نیست که در سفارتخانه ایران در بروکسل هزاران نفر کارشناس وجود داشته باشد تا مشکلات جهان اسلام را در اروپا حل و هدایت کنند؟

پژمان‌فر: راهبردهای کلان ظریف باید دقیق و واضح بیان شود

 نصر‌الله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر در مخالفت با رای اعتماد وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف در ارتباط با راهبردهای کلان مباحثی را مطرح کرده که خیلی از آنها باید دقیق و واضح شود که چه برنامه‌ای برای اجرای آنها وجود دارد و چگونه می‌خواهند این راهبردها را به صورت کلان در دنیا بیان کنند. مثلا یکی از این برنامه‌ها مثبت‌سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از افزایش تنش در منافع حیاتی، تعامل مثبت با نهادها و کشورها و اقتصاد جهانی عنوان شده است. این برنامه‌ها در حالی است که ما هیچ‌گاه رابطه خود را با آنها قطع نکرده‌ایم، بلکه آنها رابطه خود را با ما قطع‌ کرده‌اند و با تعامل یک‌سویه‌ای که ما می‌خواهیم با آنها داشته باشیم چطور امکان دارد که مسائل را حل کرد؟

وی تصریح کرد: همچنین در ارتباط با راهبردهای عملیاتی نیز مسائلی را مطرح می‌کنند که باید روشن شود. در برنامه آقای ظریف برنامه‌ریزی عملیاتی برای خنثی سازی پروژه اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و امنیت سازی جهانی جمهوری اسلامی ایران آمده است در حالیکه ما یا باید از سیاست‌های کلی نظام عقب‌نشینی کنیم یا آن سیاست‌ها را غلط بدانیم و در مقابل اگر سیاست‌های کلان را تایید می‌کنیم، چگونه می‌توان شعارهایی که امروز مطرح می‌شود را عملیاتی کنیم؟

نماینده مشهد تاکید کرد: چیزی که از مجموعه برنامه‌های آقای ظریف حس می‌کنم این است که فضای کاملا انفعالی در مقابل جریان‌های بیرونی در این برنامه وجود دارد و سیاست خارجی را در یک موضع کاملا غیر فعال معرفی می‌کنند که لازم است در ارتباط با این موضوعات به عنوان مسائل اصلی که در انقلاب ما وجود داشته، اظهار نظر کنند مانند بیداری اسلامی، استکبارستیزی، حمایت از مستضعفین که از اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

مصادیق استکبار بودن امریکا و اسرائیل در برنامه ظریف نیست

پژمان‌فر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند که دولت آینده باید نقاط ضعف دولت دهم را نداشته باشد و در مقابل نقاط قوت را دارا باشد، اما باید ببینیم که آیا این ویژگی‌ها در صحبت‌های آقای ظریف وجود دارد یا خیر. رهبر معظم انقلاب یکی از ویژگی‌ها را استکبارستیزی معرفی می‌کنند و می‌فرمایند در دولت‌های نهم و دهم استکبارستیزی تمایز پیدا کرده است. ایشان مصداق استکبار را آمریکا و صهیونیست می‌دانند در حالی که این موارد را در برنامه آقای ظریف نمی‌بینیم. همچنین آقا می‌فرمایند که دولت‌های نهم و دهم در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان دچار انفعال نشدند، اما امروز دولتی بر روی کار آمده که می‌گوید می‌خواهیم رابطه برقرار کنیم. آیا این موضوع منفعلانه برخورد کردن با استکبار نیست؟

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب استکبارستیزی را یکی از ویژگی‌های دولت معرفی می‌کنند و می‌گویند که دولت آینده باید قطعا این موضع را داشته باشند. ایشان همچنین از نقش فعال رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای تقدیر کردند. امروز مطرح شده که می‌خواهند پرونده هسته‌ای را به شکل دیگری حل کنند و آقای رئیس‌جمهور و آقای ظریف نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه بهترین دفاع در مقابل دشمنان هجوم است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز معتقدند که نباید در مقابل دشمنان منفعل عمل کرد و عقب نشینی نباید انجام شود، اما اگر در برنامه آقای ظریف نگاه کنیم می‌بینیم که در این برنامه هیچ نوع فعالیتی در عرصه بین‌المللی وجود ندارد و فقط عقب‌نشینی و منفعل بودن وجود دارد و این یک نقطه ضعف به حساب می‌آید.

ظریف بگوید نمی خواهیم با آمریکا رابطه ایجاد کنیم 

پژمان‌فر خاطر نشان کرد: امروز ایستادگی در برابر استکبار در دنیا محبوبیت ایجاد می‌کند، نه اینکه انسان بخواهد با آمریکا رابطه برقرار کند. امروز در عرصه سیاست خارجی وضعیت کشور با چند سال گذشته متفاوت است و ما تاثیرگذار هستیم نه یک کشور تاثیرپذیر. اینکه می‌گویند چرا در دنیا دشمن‌تراشی کردید، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که این حرف‌ها درست نیست. بعضی‌ها می‌گویند که ما در دولت‌های نهم و دهم به سمت تنش رفتیم در حالیکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند این حرف‌بافی است نه یک حرف حسابی.

وی خاطر نشان کرد: همه ما توقع داریم در صورت رای اعتماد مجلس به آقای ظریف او این اقدامات را دنبال کند، چرا که ما آقای ظریف را قبول داریم.
نماینده مردم مشهد در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در رابطه با آقای ظریف مطالبی در سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده و مستنداتی نیز درباره آن وجود دارد و بهتر است که ایشان درباره این مورد توضیح دهد. سوال اول بنده این است که چگونه است درباره آقای ظریف دشمنان ما اینگونه کف می‌زنند و خوشحالی و احساس سرور دارند که چنین فردی به عنوان وزیر خارجه منصوب شده است.

وی افزود: معنای این حرف‌ها آن است که آقای ظریف باید احساس خطر کند چرا که امام(ره) فرمود: "اگر دشمنان از شما تعریف کردند، احساس کنید که در معرض خطر هستید." تعریف بسیاری که در ارتباط با آقای ظریف انجام می‌شود، مسئله بسیار نگران کننده‌ای است. حتی خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرده که محمدجواد ظریف شاخه زیتونی برای آمریکا است.

ظریف ارتباطاتی بین احمدی‌نژاد و امیراحمدی ایجاد کرد

پژمان‌فر خطاب به نمایندگان مجلس گفت: برادران امروز دشمن به ما چشم طمع دوخته است. آقای ظریف باید امروز بگوید که نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم تا آنها این احساس را در خود از بین ببرند.

وی گفت: نکته دیگر در مورد سوابق گذشته آقای ظریف است. البته اگر این مباحث و موارد نسبت به گذشته آنها باشد، ما از این موارد می‌گذریم. ولی آقای ظریف امروز باید بعضی از مسائل را شفاف کند که چرا بعضی از وساطت‌ها در دولت اصلاحات و دولت آقای احمدی‌نژاد برای جریان انحراف و آقای مشایی انجام دادند.این مسائل مستنداتی دارد که آقای ظریف باید نسبت به آنها توضیح دهد.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: خانم شیرین عبادی و آقای هوشنگ امیراحمدی عکس‌شان وجود دارد که ارتباطشان را آقای ظریف برقرار کرده است. البته ایشان حتما توبه خواهد کرد و قطعا انقلاب ما از این مسائل گذشت خواهد کرد. بالاخره ایشان ارتباطاتی بین آقای احمدی‌نژاد و آقای امیراحمدی ایجاد کردند و اینها مسائلی است که وجود دارند و حتی زمانی که خاتمی به واشنگتن رفته بود، این ارتباط را با نهاد سورس برقرار کرد و با آنها جلساتی برای انقلاب مخملی فراهم کرد.

پژمان‌فر تاکید کرد: ما در عرصه خارجی نمی‌توانیم به عقب برگردیم، چرا که انقلاب ما یک انقلاب کاملا موثر در دنیا است و برای اینکه تاثیر خود را بگذارد و ادامه دهد باید مواضع گذشته خود را کاملا حفظ کند. ما امروز از بابت استکبارستیزی نگرانی داریم و بهتر است که آقای ظریف سخنان امام خمینی و مقام معظم رهبری را درباره استکبارستیزی بخوانند و با سخنان خود در رابطه با ارتباط با آمریکا مقایسه کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon