دلایل موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه بود+ اظهارات کامل ۴ نماینده

دلایل موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه بود+ اظهارات کامل 4 نماینده

خبرگزاری تسنیم: در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ۴ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدعباس کاشانی نماینده مردم کاشان، حجت الاسلام سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور، احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز و جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه موافقان برنامه‌های محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه بودند که امروز در صحن مجلس سخنرانی کردند.

کاشانی: وزارت خارجه یکی از مهمترین پایه‌های دفاع از منافع ارضی، ملی و امنیت است

سید عباس کاشانی نماینده مردم کاشان که در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اهمیت دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه، گفت: اهمیت وزارت خارجه به عنوان متولی در دستگاه دیپلماسی کشور به حدی است که یکی از مهمترین پایه‌های دفاع از منافع ارضی، ملی و امنیت کشور است و جایگاه آن بر کسی پوشیده نیست، به طوری که برخی دستگاه دیپلماسی را آیینه تمام نمای حکومت در خارج از کشور می‌داند.

وی با  بیان اینکه تمام دولت‌های جهان به اهمیت این دستگاه واقف هستند ، اظهار داشت: تمامی دولت‌های جهان تلاش می‌کنند برای این وزارتخانه نیروهای متخصص و متبحر از زبده ترین نیروهای خود برای اداره این دستگاه مهم بکار گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پیچیدگی و حساسیت سیاست و روابط بین الملل ایجاد می‌کند تا در انتخاب مسئولان این عرصه خطیر ظرافت خاصی انجام شود و توسعه روابط بین الملل در دهه‌های اخیر وجود به کار گیری مهارهای مناسب در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه را دو چندان می‌کند.

کاشانی با بیان اینکه وزارت امور خارجه بعد از انقلاب شاهد تغییرات مختلفی در حوزه رویکرد و ساختاربود، گفت: ضرورت استفاده از نیروهای جدید و باورمند به ارزش‌های انقلاب پس از انقلاب اسلامی قویاً نمود پیدا کرد و دستگاه دیپلماسی به نیروهایی نیاز داشت که در کنار تخصص متعهد به آرمان های انقلاب باشند. چیزی که در ابتدای دوران انقلاب کار راحتی نبود.

وی تاکید کرد: زمان زیادی صرف شد تا نیروهای کارآمد، متعهد و متخصص برای انجام کار خطیر دیپلماسی انتخاب شوند و امروز وزارت خارجه دارای نیروهای ارزشمندی است که در بخش‌های مختلف وزارتخانه با تخصص‌های خود به فعالیت مشغولند و این امر مدیون زحمات و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی در سه دهه اخیر است.

نماینده مردم زاهدان ادامه داد: در همان زمان که کمبود نیروهای کاردان و کارآمد در حوزه دیپلماسی در کشور احساس می‌شد، جمعی از جوانان تحصیل کرده در خارج از کشور و پایبند به ارزش‌ها صادقانه به دستگاه دیپلماسی کشور در داخل و خارج از کشور پیوستند و مسئولیت‌های گران‌سنگی را بر عهده گرفتند که یکی از این جوانان که در حال تحصیل در خارج از کشور بود و به کسوت دستگاه دیپلماسی درآمد، محمدجواد ظریف از جوانان فعال و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی حاضر در آمریکا بود.

وی تصریح کرد: ظریف پس از این مسئله به نمایندگی سازمان ملل دست یافت و بر اثر تلاش‌های بی‌وقفه و استعداد ذاتی‌اش و پیگیری‌های که از خود نشان داد، به عنوان یکی از نیروهای زبده، موثر و توانمند کشور به نمایندگی در این سازمان رسید و پس از سالها به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

کاشانی خاطر نشان کرد: تحصیل ظریف در خارج از کشور در آمریکا در آن شرایط حساس که نگاه خصمانه نسبت به ایرانیان به خصوص ایرانیان متعهد و انقلابی وجود داشت، امتیاز محسوب می‌شود و این در حالی است که وی می‌توانست با کسب مدرک در خارج تحصیل کند و این نشان دهنده عرق ایشان و قابل تحسین است که حتی فرزندانشان را در ایران به کار گماشته‌اند و شایسته است این مسئله را جز نقاط ضعف وی محسوب نکنیم.

ظریف نخستین وزیرخارجه دارای تخصص علمی در زمینه مسئولیت پس از انقلاب است

این نماینده مجلس با بیان اینکه به اعتقادات ظریف طی سالهای طولانی تحصیل در خارج از کشور ذره ای خلا وارد نشده است گفت: اهمیت فعالیت‌های سیاسی و اجرایی او به حدی است که اگر وی از مجلس رای اعتماد بگیرد اولین وزیر امورخارجه بعد از انقلاب خواهد بود که دارای تخصص علمی در زمینه مسئولیت خود خواهد بود. مدرک دکترای وی در حقوق بین الملل و تالیف‌های که متعددی که در کارنامه ظریف وجود دارد و همچنین سخنرانیهای که نه تنها در محافل سیاسی بلکه در محافل علمی نیز وجود دارد، نشان دهنده توانمندی ظریف در این مقوله است.

وی افزود: سخنرانی‌ عالمانه ایشان در دیوان عالی دادگستری در دفاع از غیرقانونی بودن سلاح هسته‌ای و مقاله‌های عالمانه ایشان در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا و سخنرانی ایشان در جلسه شورای امنیت علیه تحریم ایران که تقدیر رهبری را نیز به همراه داشت، از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه است .

کاشانی  افزود: ظریف در خلال دوران فعالیت خود در نمایندگی سازمان ملل ده‌ها سخنرانی در محافل علمی و سیاسی داشته است که در فضای مجازی قابل حصول است و بعید می‌دانم دیپلمات های زیادی چه در ایران و چه در خارج باشند که دارای چنین توانمندی‌های باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ظریف از بدنه کارشناسی و مدیریتی دستگاه دیپلماسی کشور است، گفت: بسیاری از کارشناسان امور خارجه وی را نه تنها یک مدیر موفق که کارشناسی متخصص می‌مانند که تخصص ایشان نه تنها در دستگاه دیپلماسی که در حوزه‌های مختلفی قابل توجه است.

مقامات عالی کشورها بارها از ظریف تمجید کردند

کاشانی به امتیاز دیگر ظریف اشاره کرد و گفت: اشتهار بین المللی ظریف از نقاط مثبت وی است که وی آن را مدیون سالها تلاش صادقانه و بی وقفه و تسلط و آگاهی بر مسائل بین المللی و داخلی است و که از وی شخصیتی توانمند ساخته است.

وی تاکید کرد: مقامات عالی کشورها بارها در ملاقات‌های خود با مقامات ارشد ایران از وی تمجید کردند و به گفته دکتر ولایتی خاویر پرز دکویار در دیداری خواستار این بوده است که ظریف به سازمان ملل به عنوان یک نیروی مامور به خدمت در آید تا سازمان ملل از توانمندی های وی بهره بگیرد.

نماینده مردم زاهدان با اشاره به اینکه این مسئله نشان دهنده امتیاز و توانمندی ظریف و باعث افتخار ماست، گفت: اما همین مسئله خصومت دشمنان بخصوص رژیم نظام صهیونیستی و نیروهای آمریکایی راست را برانگیخته است تا جایی که با طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس طی چند روز گذشته به تخریب وی پرداختند و جای تاسف است عده‌ای در داخل هم از زاویه دیگر به تخریب ایشان می‌پردازند.

این نماینده تاکید کرد: یکی از این ادعاهای بی اساس انتصاب ظریف به باند نیویورک است که باید دید آیا چنین حلقه ای وجود دارد و چه کسانی در آن حضور دارند و فعالیت‌های این باند موهوم چیست که اگر به استناد برخی از سایت ها افرادی در آن حضور داشته باشند، این ادعاها بی پایه و اساس است.

ذهن ظریف تحلیل گر است

وی با بیان اینکه ظریف در نمایندگی ایران در نیویورک با جمعی از زبده ترین افراد کار کرده است و شاید همین مسئله بوده است که باعث رشک عده ای شده و شاید منظور آنها از حلقه نیویورک همین کارشناسان بوده است.

کاشانی با بیان اینکه یکی از مشخصات ظریف داشتن ذهن تحلیل گرا است گفت: نکاتی که در برنامه های ظریف وجود دارد نشان می‌دهد ایشان تا چه حد دارای ذهن وسیع و تحلیل‌گری است که می تواند مسائل بین المللی را به خوبی و به سرعت تحلیل کندو براساس آن رفتاری مناسب انجام دهد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که برخی ادعاها در مورد گرایش های سیاسی دکتر ظریف و یا همراهی با برخی جریان ها فاقد اعتبار است، گفت: او یک دیپلمات کارگشته بدون وابستگی حزبی و جناحی است و به خوبی می‌داند سیاست خارجه عرصه جاروجنجال سیاسی و رسانه‌ای و میدان تسویه حساب حزبی و جناحی نیست.

سبحانی‌نیا: تلاش‌های ظریف در متقاعد کردن سازمان ملل در محکومیت عراق 

حجت‌الاسلام محمدحسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز پارلمان طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف یکی از دیپلمات‌های برجسته کشور بود و پس از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف دپیلماسی کشور در داخل و خارج از آرمان‌های انقلاب حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه ظریف در حوزه‌های تخصصی سیاست خارجه کتاب و مقالات بسیاری دارد، گفت: وزیر پیشنهادی امور خارجه در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همواره کوشیده و در جهت خنثی کردن تلاش‌های دشمنان برای با مشکل مواجه کردن کشورمان یکی از دیپلمات‌های برجسته بوده است.

این عضو هیئت رئیسه خاطر نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید سازمان ملل همواره مورد سوء استفاده برخی کشورها قرار گرفته و آقای ظریف با بکار بردن دیپلماسی قوی در دوران جنگ تحمیلی تلاش‌های بسیاری را برای متقاعد کردن سازمان ملل در محکومیت حمله عراق به ایران و بمباران شیمیایی شهرهای کشورمان انجام داد که منجر به صدور چندین بیانیه از سوی سازمان ملل شد.

اشراف کامل ظریف به مسائل بین‌المللی

سبحانی‌نیا افزود: اوج پیروزی دیپلماتیک ایران در آن دوران بود و با تلاش‌هایی‌که آقای ظریف انجام داد توانست دبیر کل سازمان ملل را متقاعد کند تا در قرارداد 598 رژیم عراق را به عنوان متجاوز معرفی کند، لذا تلاش‌های ظریف در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: نگاهی گذرا به برنامه‌های ظریف نشان می‌دهد که ایشان اشراف کاملی به مسائل بین‌المللی دارد و معتقد است که فرصت‌های بسیاری پیش روی کشورمان قرار دارد و می‌توان با بازیگری موثر در صحنه بین‌الملل این ظرفیت‌ها را برای کشور فراهم کرد.

نماینده نیشابور گفت: در شرایط کنونی که دشمنان نظام در جهت تضعیف کشورمان و اعمال تحریم‌ها تلاش می‌کنند و همچنین تلاش دارند تا ایران را منزوی و تسلیم خواسته‌های خود کنند، باید راهبردهایی مورد عنایت مسئولان سیاست‌ خارجی ایران باشد تا علاوه بر اینکه هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان داده نشود، راه را برای ایجاد ظرفیت‌های پیشرفت فراهم کنیم.

ظریف مشهور به صداقت و صراحت لهجه است

سبحانی‌نیا همچنین گفت: برنامه‌های آقای ظریف در جهت تسهیل مسیر سیاست خارجی کشورمان و در جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران است و در واقع می‌خواهد از تمام امکانات کشور برای پیشرفت و پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی با بیان اینکه ظریف در عین اشراف به مسائل سیاست خارجی به کار کارشناسی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، تصریح کرد: اطمینان دارم که دوران وزارت آقای ظریف سبب می‌شود تا بدنه کارشناسی وزارت خارجه که همیشه مورد غفلت بوده رشد کند.

نماینده نیشابور در پایان تاکید کرد: یکی از نکات ویژه آقای ظریف ولایتمداری و اهمیت به جایگاه ولایت است. همچنین ایشان مشهور به صداقت و صراحت لهجه هستند و می‌گویند که کار کارشناسی در مورد سیاست خارجی باید با تجربه و تحلیل مسائل همراه باشد و پس از آن این تجزیه و تحلیل به مقامات بالاتر داده شود و بعد بر اساس تصمیم مقامات بالاتر عمل شود.

جهانگیرزاده: تلاشهای  ظریف در مذاکرات 598 ثابت شده است

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با استفاده از قسمتی از زمان سبحانی‌نیا،‌ سخنان خود را در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پی گرفت و گفت: نمایندگان آیا تردید دارید که در شرایط فعلی کشورمان و با توجه به تحولات جهانی نیاز به یک تیم قوی در زمینه سیاست خارجی هستیم؟ آیا شرایط اقتصادی کشور مربوط به سیاست خارجی نیست؟ آیا نباید به یک دیپلمات ورزیده اعتماد کنیم؟

وی ادامه داد: به نظر من جوانگرایی بسیار اهمیت دارد، اما نباید منافی کار حرفه‌ای شود و ما اکنون نیاز به یک کار عمیق و دیپلماسی کارآمد و دیپلماتی ورزیده داریم و نباید ریسک کنیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: عملکرد ظریف در مذاکرات 598 نشان داد که با توانمندی خود توانست محکومیت عراق در حمله به ایران را به اثبات برساند، همچنین اسرائیل امروز بسیار در فشار است و مقالاتی بیرون داده است، چرا که می‌فهمد ایران می‌خواهد از یک دیپلمات قوی استفاده کند.

وی در پایان تاکید کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران و مصالح کشورهای اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد و تامین این منافع در گرو قدرت وزارت خارجه است، بنابراین وجود مهره‌ای قوی در سیاست خارجه می‌تواند اهداف ایران را برآورده کند.

دستغیب: برنامه ظریف سردرگمی سفارتخانه‌ها را از بین می‌برد

 احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در جلسه علنی امروز ضمن دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت محیط سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان پذیر نیست، کشورهای متنفذ در خارج از کشور نظم نوینی را طراحی کردند و عناصر خود را به گونه‌ای چینش کردند که یک هژمونی  بین المللی سخت در عرصه بین الملل شکل گرفته است که البته با فضل الهی این هژمونی شکننده خواهد بود.

وی در همین زمینه افزود: با رهنمودهای مقام معظم رهبری شکستن این هژمونی امکان پذیر خواهد بود،اما شکاندن آن نیازمند دستگاه دیپلماسی قوی و افراد متخصص در این زمینه است، باید ابزار لازم  آن نیز در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور باشد تا بتواند این اقتدار را در عرصه بین المللی به منصه ظهور رساند.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: رئیس دستگاه دیپلماسی جدای از حوزه اصلی فعالیتش ماموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی  دارد. کسی نیست که در این شرایط منکر ارتباط معنادار بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی با حوزه خارجی باشد و توقعات، انتظارات و مطالبات زیادی نیز در این حوزه وجود دارد که البته آقای روحانی به دلیل آشنایی به این مساله از بین مجموع مدیران و دیپلمات‌های اطراف خود آقای ظریف را انتخاب کردند تا بتوانند ماموریت‌هایی که هم مستقیم با سیاستهای دستگاه دیپلماسی است و هم در ارتباط با مباحث داخلی است را به خوبی انجام دهد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به برنامه‌های ظریف گفت: طی چند روز گذشته برنامه‌های مربوط به وزرای خارجه در دولت‌های گذشته را مورد مطالعه دقیق قرار دادم. ضمن احترام به همه بزرگانی که خدماتی را بر اساس آن برنامه‌ها انجام داده‌اند، اما همه آن برنامه بیان کلیات بوده و اهداف و انتظاراتی را به شکل کلی اعلام کردند، ما شاهد یک برنامه راهبردی در آنها نبوده ایم، برنامه‌های گذشته موضوعات انتزاعی بوده که حتی در بحث نظارت کار را  برای مجلس سخت کرده بود و ما با راهبرد اساسی در این زمینه مواجه نبوده‌ایم.

مبنای نگارش برنامه ظریف منطبق بر منافع اسلامی و ملی ماست

دستغیب تاکید کرد: برنامه‌های ظریف جامع و کاملی است، اهداف و انتظارات بیان شده و ضمن شناخت فرصتها و چالش‌ها دارای راهبردها و راهکارهایی است که دست مجلس را نیز برای نظارت بازتر می‌کند و با این برنامه سردرگمی که در سفارتخانه‌ها یا در مامورین  و نمایندگان ما در خارج  است، از بین می‌رود.

وی با اشاره به سخن یکی از مخالفان درباره برنامه ظریف افزود: تعجب می‌کنم از مخالف محترم که نقاط ضعفی را مربوط به برنامه اعلام کرد، گر چه ایشان فرمودند که دغدغه شان دغدغه‌های ارزشمندی است، ولی ای کاش این برنامه را با دقت مورد بررسی قرار داده بودند.

دستغیب یادآور شد: مخالفان به عدم وجود برنامه‌ای در زمینه دفاع از ملت‌های مظلوم به ویژه برنامه فلسطین در برنامه پیشنهادی اشاره کرده بود، اما در صفحه 5 ، 10  و 12 این برنامه نکاتی در این زمینه مطرح شده و مبنای نگارش برنامه ظریف منطبق بر منافع اسلامی و ملی ماست.

این نماینده تاکید کرد: آنچه که امروز لازم است حتی مخالفان محترم دقت کنند، این است که سفیر جمهوری اسلامی ایران باید پشتوانه  قوی داشته باشد تا بتواند ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد. آقای ظریف ابزار تجربه و تخصص را دارد و مجهز به دانش روز است و انشاالله آقای ظریف با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه  فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon