عدم‌اعتماد به ۳ وزیر پیشنهادی سازمان‌دهی شده نبود/ "فتنه" همچنان ملاک مجلس است

عدم‌اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی سازمان‌دهی شده نبود/ "فتنه" همچنان ملاک مجلس است

خبرگزاری تسنیم: رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت گفت: هیچ برنامه سازمان‌دهی شده‌ای برای عدم رأی اعتماد به سه وزیر وجود نداشت.

کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در‌گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در خصوص برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه مجلس پیام رأی ملت را دریافت نکرده است و به 3 وزیر پیشنهادی دولت رأی اعتماد نداد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با دقت برنامه‌های مربوط به وزرا را شنید؛ ما فکر می‌کنیم همکاری بسیار خوبی با دولت روحانی آغاز شده و اینکه چند وزیر پیشنهادی از رأی اعتماد نمایندگان برخوردار نباشند، به‌هیچ‌وجه به‌معنای عدم تعامل و همکاری نیست.

وی با بیان اینکه عدم رأی اعتماد به تعدادی از وزرای پیشنهادی همواره وجود داشته و این موضوع سابقه دارد، اظهار داشت: در مجلس ششم که اکثریت مجلس در دست اصلاح‌طلبان بود و دولت اصلاح‌طلب در سال 1380 رأی آورده بود، وزرایی مورد نقد بودند و از رأی اعتماد برخوردار نشدند، و آن تصمیم‌ها به‌معنای این نبود که اکثریت مجلس اصلاح‌طلب نمی‌خواهد با دولت اصلاح‌طلب همکاری داشته باشد.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت تأکید کرد: همچنین در دولت اول یا دوم محمود احمدی‌نژاد، چند وزیر حائز رأی اعتماد نشدند و این بار نیز پیام رأی مجلس عدم همکاری دولت و مجلس نبود. از سوی دیگر اتفاق دیگری که در این دوره رخ داد، این بود‌ که علی‌رغم برخی از اختلاف نظرهایی که میان مجلس و دولت در مشی سیاسی وجود دارد، اما مجلس همکاری بسیار خوبی با دولت داشت و اکثریت وزرای دولت یازدهم از آرای بسیار بالایی برخوردار شدند و فکر می‌کنم در تاریخ پس از انقلاب امر کم‌نظیر یا بی‌نظیری باشد.

جلالی تصریح کرد: لازم بود تا وزرای کلیدی دولت آقای روحانی‌ از پشتوانه بالایی برخوردار باشند تا بتوانند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند که مجلس این کار را انجام داد، مثلاً مجلس با رأی بالا به وزیر اقتصاد کاملاً این معنا را درک کرد و این پیام را رساند‌که اصلی‌ترین موضعی‌که در کشور باید به آن پرداخته شود، مسئله معیشت مردم و موضوعات اقتصادی است تا وزیر اقتصاد بتواند با آرای بسیار بالا و بی‌نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با پشتوانه قوی آغاز کند.

وی ادامه داد: پیام رأی بالا و قاطع مجلس به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این بود که در عرصه سیاست خارجی بدون نگاه جناحی باید به‌دنبال تحقق اهداف والای جمهوری اسلامی ایران در موضوع سیاست خارجی بود.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت تأکید‌کرد: همچنین مجلس به وزرای دفاع و کشور نیز رأی بالایی داد که آن‌ها نیز پیام‌های ویژه خود را داشت. اما اینکه سه نفر از وزرای پیشنهادی آرای لازم را کسب نکردند، باید گفت که یک نفر از آن‌ها عملاً با یک رأی وزیر نشد و در خصوص دو نفر دیگر نیز این رأی عدم اعتماد از حقوق اولیه نمایندگان مجلس بود.

جلالی افزود: به نظر می‌رسد هیچ برنامه سازمان‌دهی شده‌ای برای عدم رأی اعتماد به سه وزیر در مجلس وجود نداشت و به‌نوعی از روزهای اول معرفی برخی نمایندگان نسبت به برخی از وزرای پیشنهادی اشکالات و ایراداتی وارد می‌کردند و این موجب شد این سه شخصیت رأی نیاورند. معنای این عدم رأی اعتماد این نبود که خدای ناکرده این اشخاص دارای توان مدیریتی نیستند، بلکه بی‌تردید دولت در جای دیگر از توان آن‌ها استفاده کرده و خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم همه دلسوزان در گام نخست باید موضوع تعامل قوا را جدی بگیرند و اجازه ندهیم افرادی بخواهند بین مجلس و دولت شکاف ایجاد کنند. بی‌تردید مجلس شورای اسلامی پشتیبان دولت است و تا زمانی که دولت در مسیر خط امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و خون شهدا و حل موضوعات اصلی و مشکلات مردم و خدمت‌گزاری به آحاد مردم قرار دارد، از پشتیبانی مجلس برخوردار است.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت با اشاره به فضاسازی اخیر برخی جریان‌ها و رسانه‌ها درباره عدم رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی، اظهار داشت: این فضاسازی‌ها را می‌توان در چندین سطح دسته‌بندی کرد؛ بخشی از آن‌ها عناصری هستند که نمی‌خواهند در کشور آرامشی وجود داشته باشد و مجلس و دولت به مشکلات اصلی مردم بپردازند و به‌دنبال بگومگوهای بی‌حاصل هستند و اساساً این تفکر دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی ایران است. بی‌تردید اگر ما به کارهای اصلی مردم بپردازیم و وقت خود را به‌جای مجادله‌های بی‌فایده برای کارهای اصلی مردم بگذاریم، میزان علاقه‌مندی مردم به نظام افزایش می‌یابد و فکر می‌کنم آن‌ها دست‌هایی هستند که می‌توان در خارج کشور و داخل آن‌ها را تعقیب کرد.

جلالی با بیان اینکه بخش دیگر از عناصر، افراد و جریان‌هایی هستند‌که دنبال منافع شخصی و جناحی خود هستند و برای آن‌ها جریانات جناحی بیش از منافع ملی اهمیت دارد، اظهار داشت: اگر کشور به‌سمت آرامش برود و نهادهای حاکمیتی به وظایف اصلی خود بپردازند، آن‌ها احساس می‌کنند که در این کارکردهای اصلی و اساسی اهدافشان محقق نمی‌شود، لذا فکر می‌کنم برخی این دعواهای بی‌حاصل را مطرح می‌کنند تا مرتباً شکاف میان مجلس و دولت وجود داشته باشد، اما درک بسیار قوی از ناحیه دولت و آقای روحانی و همچنین قاطبه مجلس از شرایط کشور وجود دارد و طبعاً راه‌حل این است که با تعامل بیشتر اجازه ندهیم افرادی میان مجلس و دولت شکاف بیندازند.

وی در پاسخ به این سؤال‌که آیا موضوع فتنه همچنان در ملاک‌های مجلس برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آینده وجود دارد، گفت: بحث فتنه هم شاخص اصلی برای مجلس شورای اسلامی و همچنین شاخص اصلی برای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور است.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت مجلس تأکید کرد: طبیعی است‌که در نظام جمهوری اسلامی ایران وزیر در شرایط فعلی باید دارای سه سطح از شرایط باشد؛ سطح اول شرایط عمومی است که این شرایط ضروری و لازم است و اگر کسی این شرایط را نداشته باشد، سایر شرایط او مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد. این شرایط التزام عملی به اسلام، قانون اساسی، ولایت فقیه و دل‌بستگی تام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. هر‌کسی که این شرایط عمومی را نداشته باشد، طبعاً صلاحیت وزیر شدن در جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

جلالی ادامه داد: سطح دوم شرایطی است که به کارآمدی فرد بازمی‌گردد و او باید دارای تخصص، تجریه و توان لازم برای اداره وزارتخانه مربوطه باشد، ضمناً یک رجل سیاسی باشد، چراکه کابینه دارای مسئولیت مشترک است و آن فرد از یک صلاحیت‌های مشترک برای حضور در‌کابینه برخوردار باشد.

وی با بیان "با توجه به شرایط حساس کنونی که به‌لحاظ اقتصادی، نیازمند شکل‌گیری حماسه اقتصادی هستیم و یک فرد وزیر باید از توانمندی‌های لازم برخوردار باشد"، افزود: مجلس شورای اسلامی به این سه سطح کاملاً توجه دارد و از نگاه‌های تفریط‌گونه و افراط‌گونه در این سطوح پرهیز می‌کند.

رئیس فراکسیون اصول‌گرایان رهروان ولایت اضافه کرد: تصورم این است که رئیس‌جمهور از دقت نظر برخوردار است و همه باید تلاش کنیم آقای روحانی وزرایی با مشخصه‌های خوب برای این سه وزارتخانه انتخاب کند تا کابینه هرچه سریع‌تر تکمیل شود و دولت بتواند با آسایش خاطر و پشتیبانی ملت و مجلس به حماسه اقتصادی بپردازد.

جلالی تصریح کرد: هرکسی که در شرایط فعلی دغدغه حماسه اقتصادی را داشته باشد، طبعاً دنبال خدمت به مردم و کشور است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon