امریکا کودتای ۲۸ مرداد را با هدف کنترل بر نفت ایران طراحی کرد


امریکا کودتای 28 مرداد را با هدف کنترل بر نفت ایران طراحی کرد

خبرگزاری تسنیم: این تحلیلگر سیاسی هدف امریکا را از طراحی کودتای ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست وزیرمنتخب وقت ایران، تلاش برای حفظ کنترل خود بر نفت این کشور دانسته است.

به گزارش خبرنگار گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا در گفت و گو با پرس تی وی گفت : « دلیل اصلی کودتای طراحی شده از سوی امریکا علیه دولت ایران، ملی شدن صنعت نفت پس از ارایه لایحه‌ای به مجلس از سوی مصدق در سال 1951 بود.»

این تحلیلگر سیاسی خاطر نشان کرد : « این کودتا با ملی کردن نفت ایران مرتبط بود. امریکا و بریتانیای کبیر پس از ملی شدن صنعت نفت از سوی مصدق، علاوه بر محرومیت از دسترسی به نفت ایران، میلیون ها دلار را از دست می دادند.»

بیمن یادآور شد، امریکا تا کنون نیز در قبال بازار نفت ایران از همین رویکرد پیروی کرده است.

وی افزود: « تردیدی نیست که امریکا برای داشتن نوعی کنترل بر بازار نفت در ایران بسیار مشتاق است.»

آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) روز دوشنبه (28 مرداد) برای اولین بار سندی را در تایید نقش واشنگتن در کودتای سال 1953 بر ضد محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منتشر کرد.

این مدرک که در تارنمای آرشیو امنیت ملی منتشر شد، ابتدا در سال 1981 افشا شد اما بخش اعظم آن، به ویژه بخش مربوط به کودتا در آن زمان سانسور شد.

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon