۱۱ موضع سیاسی، اقتصادی، حقوقی و زیست‌محیطی ۱۳ عضو کابینه

11 موضع سیاسی، اقتصادی، حقوقی و زیست‌محیطی 13 عضو کابینه

خبرگزاری تسنیم: ۱۳ عضو کابینه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت به سؤالات مختلف در حوزه‌های گوناگون پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، دومین جلسه هیئت دولت تدبیر و امید صبح امروز به‌ریاست حسن روحانی و با حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در حاشیه این جلسه، تعدادی از وزرا به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در خصوص حوادث این روزهای کشورهای مصر و سوریه اظهار داشت: با این اتفاقات ممکن است منطقه به‌سمت افراط برود و نگرانی‌هایی که در این کشورها اتفاق افتاد، ممکن است فراتر رود و به سایر کشورها سرایت کند.

وی در خصوص تماس تلفنی اشتون با وی نیز با بیان "ما در مورد حوادث منطقه مصر و سوریه صحبت کردیم"، افزود: اشتون برای ورود به بحث هسته‌ای ابراز تمایل کرد و ما هم تأکید کردیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، همان‌گونه که رهبری و ریاست‌جمهوری فرمودند، رسیدن به راه‌حل، کار دشواری نیست به‌شرطی که طرف مقابل بخواهد براساس شناسایی حقوق مردم ایران و رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای و رسیدن به راه‌حل صلح‌آمیز حرکت کند.

وزیر امور خارجه در مورد اینکه آیا مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه انتقال داده خواهد شد، گفت: هیچ تصمیمی در این مورد از سوی ریاست جمهوری به ما ابلاغ نشده است.

ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور به نیویورک یا قرقیزستان سفر می‌کند یا خیر، گفت: در این مورد رئیس جمهور باید تصمیم بگیرد و هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. ما در حال برنامه‌ریزی سفر وی به نیویورک هستیم ولی خود رئیس جمهور باید تصمیم نهایی را بگیرند.

ظریف در مورد سفر به قرقیزستان و شرکت در اجلاس شانگهای نیز گفت: این سفر برای ما بسیار اهمیت زیادی دارد و در آن مذاکرات دوجانبه‌ای از سوی آقای روحانی با مقامات دیگر کشورها انجام خواهد گرفت و مذاکره با پوتین هم جزو همین برنامه‌هاست.

وی در بخش پایانی سخنانش با محکوم کردن هرگونه دخالت خارجی در سوریه گفت: امیدوار هستیم با یک دید بازتر و پیدا کردن راه‌حل‌‌های مناسب از خونریزی و حوادث ناگوار در این منطقه جلوگیری شود.

**علوی: برای بازگشت کسانی که بعد از اتفاقات سال 88 خلافی نکرده‌اند "تضمین" می‌دهیم

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: کسانی که بعد از وقایع سال 88 از کشور خارج شده و خلافی مرتکب نشده باشند، پیگیر هستیم تا مشکلاتشان برای ورود به کشور حل شود.

وی افزود: برای بازگشت کسانی که بعد از اتفاقات سال 88 خلافی نکرده‌اند، تضمین می‌دهیم که مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

**دهقان: بهره‌برداری از زیردریایی فاتح جزو برنامه‌های 100روزه وزارت دفاع است

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در حاشیه دومین جلسه هیئت دولت  اعلام کرد: بهره‌برداری از زیردریایی فاتح جزو برنامه‌های 100روزه وزارت دفاع است.

وی با تبریک فرارسیدن 31 مرداد روز صنعت دفاعی اظهار داشت: من این روز را به همه کارکنان خدوم وزارت دفاع و نیروهای مسلح تبریک می‌گویم.

وی همچنین در خصوص دستاوردهای جدید برای بهره‌برداری در روز صنعت دفاعی گفت: ان‌شاءالله در یک فرصت مناسب خبرهای مربوط به دستاوردها را اعلام خواهیم کرد.

وزیر دفاع در پاسخ به این سؤال "زیردریایی فاتح در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا مرحله تست نهایی آن به پایان رسیده است یا خیر؟" گفت: زیردریایی فاتح و همچنین دستاورهای پدافندی جزو برنامه‌ 100 روز اول دولت است که ان‌شاءالله به آنها دست خواهیم یافت.

**وزیر کشور: عجله‌ای برای تعیین استانداران جدید نداریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم امروز گفت: ملاک در تعیین استانداران سوابق، تخصص، کارآمدی، تعهد و در خدمت سیاست‌های دولت بودن است.

وی با بیان "عجله‌ای برای تعیین استانداران جدید نداریم"، افزود: درخصوص معرفی استانداران، در حال بررسی گزینه‌ها هستیم. تغییر استانداران پس از ارزیابی اولیه و بررسی شاخص‌ها انجام خواهد شد. همچنین در انتخاب معاونین و استانداران، اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا بودن آن فرد برایم مهم نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه نشست‌هایی دوره‌ای با مسئولین احزاب و گروه‌های سیاسی نیز برگزار خواهد شد، گفت: هدف ما روشن کردن و بهبود وضعیت احزاب است و تلاش‌مان این است که احزاب حرفه‌ای در ایران فعالیت داشته باشند. امیدواریم خانه احزاب بتواند فعالیت خود را آغاز کند البته توسعه احزاب و قانون‌مندکردن و شفاف کردن عملکرد آنها در دستور کار ما قرار دارد.

رحمانی فضلی همچنین از آغاز تغییرات ستادی در این وزارتخانه از دو هفته آینده خبر داد.

**خبر لغو مرخصی 9ماهه زایمان مادران صحت ندارد

الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور که فعلاً تنها زن عوض کابینه یازدهم است، خبر لغو مرخصی 9ماهه زایمان مادران را تکذیب کرد و گفت: این موضوع در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که مصوبه‌ای که هیئت دولت در اولین جلسه خود آن را مطرح کرد، شامل چه مواردی بود، گفت: فعلا 8 مصوبه مطرح‌شده در رسانه‌ها، به‌طور کامل لغو شده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: مغایرت با قانون، بار مالی داشتن و مسائل زیست‌محیطی از علل ابطال برخی مصوبات بوده و البته هنوز 2 مصوبه در دست بررسی است.

امین‌زاده افزود: برخی وزارتخانه‌ها خودشان داوطلبانه با مصوبه‌های قبلی مخالفت کرده بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مصوبه افزایش مرخصی زایمان مادران به 9 ماه ابطال شده یا خیر، اظهار داشت: این مصوبه هنوز لغو نشده و در دست بررسی است و باید نظر وزارت بهداشت و بررسی‌های لازم دراین‌باره صورت بگیرد تا نظر نهایی نیز اعلام شود.

**خبر وزیر اقتصاد از انتخاب رئیس بانک مرکزی/هدفمندی یارانه‌ها در جلسه امروز بررسی نشد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی در مورد نحوه اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها گرفته شده یا خیر، گفت: در جلسه امروز، دراین‌باره صحبتی نشد اما هدف این است که مصوبات مجلس و قانون را در مورد هدفمندی یارانه‌ها اجرا کنیم.

وی افزود: باید جلوی رشد نقدینگی گرفته شده و در بازار ارز ثبات حاکم شود چرا که در این صورت می‌شود هدفمندی را به‌نحوی صحیح عملیاتی کرد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود طرح‌های ناتمام دولت قبلی در این دولت در دستور کار قرار نخواهد گرفت، تصریح کرد: طرح‌های نیمه‌تمام ربطی به دولت گذشته و فعلی ندارد و با توجه به کمبود منابع مالی، بایستی طرح‌های عمرانی را اولویت‌بندی کنیم و عمده منابع‌مان را به‌سمتی سوق دهیم که زودتر به نتیجه برسد.

طیب‌نیا همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رئیس بانک مرکزی چه‌زمانی تعیین خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله به‌زودی معرفی خواهند شد.

** نجفی: برای افزایش سفرها برنامه داریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که فعالیت رسمی خود را در این سازمان از روز گذشته آغاز کرده است، در پاسخ به این سؤال که یکی از روزنامه‌ها آماری منتشر کرده مبنی بر اینکه در طول سال تنها 47 درصد مردم می‌توانند سفر داشته باشند، گفت: بنده این آمارها را تأیید نمی‌کنم و باید به یک آمار دقیق در این زمینه دست یابیم و سپس اظهار نظر کنیم.

وی افزود: با جمع‌بندی و رسیدگی به کمبودها برنامه‌ای برای افزایش سفر برای مردم خواهیم داشت.

**برنامه 100روزه صنعت هفته آینده ارائه خواهد شد

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم یکی دیگر از دولت‌مردانی بود که در حاشیه جلسه امروز دولت به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.

نعمت‌زاده درباره اینکه وی قرار بود برنامه صدروزه‌ای در حوزه صنعت اعلام کند و بعد از آن با وزیر اقتصاد جلسه‌ای داشته باشد، گفت: ما این موضوع را اعلام کردیم و این برنامه را در مدت یک هفته آینده  ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در واقع برنامه کوتاه‌مدت ما همین برنامه صدروزه است که مقدمات آن فراهم می‌شود و بعد از آن در طول زمان برنامه‌های بعدی را اعلام خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعیین نرخ خودرو افزود: فعلاً در دولت تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و ما در حال بررسی هستیم و تا دو سه هفته آینده نتیجه اعلام می‌شود.

نعمت‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص سیاست‌های این وزارتخانه در بخش معدن، اظهار داشت: اکنون در این خصوص درحال برنامه ریزی هستیم، اما این چیزی نیست که در مدت یکی دو روز بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: بخش معدن قطعاً باید فعال‌تر از گذشته باشد.

**چیت‌چیان: نخستین جلسه بررسی معضل دریاچه ارومیه هفته آینده برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو  یکی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت بود که به تشریح برنامه‌های این وزارتخانه پرداخت و گفت: موضوع مدیریت مصرف آب از مسائلی است که به‌صورت فشرده روی آن فعالیت می‌کنیم، چرا که مدیریت منابع ما در گروی مصرف صحیح آب در بخش کشاورزی خواهد بود.

وی ادامه داد: در بحث تأمین برق سال آینده نیز کار فشرده‌ای انجام می‌دهیم و این موضوع اهمیت دارد.

وزیر نیرو گفت: بحث بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران و بخش خصوصی نیز از مسائل دیگری است که روی آن کار می‌کنیم.

چیت‌چیان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه یکی از مصوبات هیئت دولت در نخستین جلسه، بحث دریاچه ارومیه بود و بررسی این موضوع به کجا رسید و چه تصمیمی اتخاذ شده است، اظهار داشت: همه طرح‌هایی که در گذشته روی آن کار شده بود و تمام سوابق مسئله را جمع‌آوری می‌کنیم و بخشی را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم و به‌یاری خدا هفته آینده نخستین جلسه این کمیته را برگزار و اقدامات گذشته را مرور و ارزیابی می‌کنیم تا مشخص شود برای آینده درباره چه موضوعی بحث کنیم و امیدواریم تا دو ماه آینده نتیجه کار به هیئت دولت ارائه شود.

**حجتی: من مسئول قاچاق گندم نیستم

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز که پس از هشت سال دوباره به هیئت دولت برگشته است در خصوص روند قاچاق گندم تولید داخل و واردات گندم، گفت: من مسئول قاچاق نیستم بلکه مسئول بخش تولید هستم.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از قاچاق گندم و تولید داخل و واردات گندم باید طرح‌های افزایش تولید را قبل از کشت، دنبال کنیم تا تولید، اقتصادی باشد و افزایش محصول را در پی داشته و قیمت‌ها نیز منطقی باشد.

**برنامه‌های وزیر ارتباطات برای بخش خصوصی

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در مراسم تودیع و معارفه خود بر ایجاد آرامش در این وزارتخانه تأکید کرده بود در حاشیه جلسه هیئت دولت بر اهمیت بخش خصوصی اشاره کرد و به خبرنگاران حوزه دولت، گفت: در حمایت از بخش خصوصی برنامه‌ای داریم که در دوره متوسط و کوتاه‌مدت زیرساختارها را فراهم و برای بهره‌وری از بنگاه‌های کوچک و متوسط، بخش خصوصی را فعال کنیم.

وی ادامه داد: بخشی را راه‌اندازی خواهیم کرد تا مردم و بخش‌های مختلف آن‌چه را که فکر می‌کنند به آنها اجحاف شده یا فشاری وارد شده، بررسی کنیم تا همه‌چیز بر اساس قانون باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اشکالی هم وجود دارد در مورد خدمات مختلفی که اپراتورهای ثابت و همراه ارائه می‌دهند و مردم فکر می‌کنند این خدمات رایگان است اما با فعال کردن شماره‌ای به‌طور مرتب هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند، مردم باید با این مقررات آشنایی داشته باشند.

**پورمحمدی: مردم خیلی وقت‌ها از پشت صحنه‌ها خبر ندارند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری که پس از شش سال غیبت به جلسات پاستور راه یافته است در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از ویژه‌خواری‌ها چه اقداماتی انجام خواهید داد، گفت: باید مطالعات کارشناسی قبل از مصوبات، خوب انجام شود اما گاهی اوقات به‌دلیل بی‌دقتی مصوبه‌ای از جایی پیشنهاد و به‌سرعت تصویب می‌شود و عملاً امتیاز ویژه و فوق‌العاده درآمدسازی برای جمعی، بخشی و منطقه‌ای ایجاد می‌کند که تبعات زیادی را به‌همراه دارد.

وی با تأکید بر دقت و حساسیت دولت در این‌گونه مسائل،‌ خاطرنشان کرد: قرار شده است درباره مصوبات قبل از تصویب، مطالعات خوبی صورت گیرد تا مصوبات برای عموم مردم مفید باشد و امتیاز خاصی برای فرد، گروه و جناح خاصی نباشد.

وزیر دادگستری در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی خود در مورد مصوبات تصویب شده به مردم نیز اظهار داشت: این مصوبات منتشر می‌شود اما مردم خیلی وقت‌ها از پشت صحنه‌ها خبر ندارند، مهم این است که تیم تصویب کننده دقت کند و اجازه ندهد چنین مصوبات خاص تصویب و بخشی از فعالان اقتصادی تبدیل به غول اقتصادی شوند.

وی با بیان اینکه دقت در دولت‌های قبلی بوده و اکنون هم هست، خاطرنشان کرد: دیگر دستگاه‌ها هم در نظارت قوه قضاییه کمک می‌کنند و این جزو روال جاری و عادی ماست که باید آن را تعقیب کنیم.

پورمحمدی در پایان درباره زمان مشخص شدن ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: دراین‌باره به قوه قضاییه مشورت داده‌ایم و آنها نیز در حال رایزنی هستند.

**آخوندی: سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذشده در مورد مسکن مهر "عیناً" ادامه پیدا می‌کند

عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی که این روزها به‌جای علی نیکزاد پرکارترین وزیر دولت دهم این وزارتخانه را مدیریت می‌کند، درخصوص مسکن مهر که سوژه اکثر رسانه‌ها و مطبوعات شده است، گفت: سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذشده در مورد مسکن مهر عیناً ادامه پیدا می‌کند و قرار نیست طرح‌های نیمه‌تمام آن متوقف شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افتتاح کامل آزادراه تهران شمال گفت: ساختار مشارکت این طرح و نحوه مدیریت آن ایراد زیادی دارد و با توجه به اینکه این طرح 18 سال است نیمه‌تمام است، ایراد فنی و اجرایی کمتری دارد اما مشکل بیشتر به ساختار مشارکت و مدیریت برمی‌گردد که باید در آن تجدید نظر شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon