ترفند نخ‌نمای استفاده از سلاح شیمیایی هم‌زمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه

ترفند نخ‌نمای استفاده از سلاح شیمیایی هم‌زمان با ورود بازرسان سازمان ملل به سوریه

خبرگزاری تسنیم: طی بحران سوریه ثابت شده، هرگاه کفه ترازو در عرصه میدانی به‌سود نظام سوریه سنگینی کرده ویا بازرسان بین‌المللی برای تحقیق درباره جنایات گرو‌ه‌های مسلح وارد سوریه شده‌اند، سناریوی استفاده از سلاح‌ شیمیایی توسط ارتش سوریه مطرح شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز بحران سوریه در 15 مارس 2011 تاکنون و پای گذاشتن بحران این کشور به مبارزات مسلحانه علیه نظام و ورود گروه‌ها و عناصر مسلح عربی و خارجی به سوریه تحت پوشش «جهاد» و با هدف براندازی نظام در سوریه منابع خبری در برهه‌ها و دوره‌های خاصی از بحران سوریه ادعاهایی مبنی بر استفاده ارتش و نیروهای مسلح سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه‌های مسلح را مطرح کردند.

اولین بار که خبر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در نبردهای ارتش سوریه با گروه‌های مسلح مطرح شد، به 16 مارس 2013 [26 اسفند ماه] و در منطقه «خان العسل» از توابع شهر «حلب» در شمال سوریه بازمی‌گردد که براثر آن 25 شهروند سوری از اهالی این منطقه کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

رسانه‌های مغرض غربی و عربی از همان ابتدا و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، ارتش سوریه را به استفاده از این سلاح‌ علیه گروه‌های مسلح متهم کردند، اما خیلی زود و با توجه به مدارک و مستندات موجود در منطقه آشکار شد که این گروه‌های مسلح در سوریه بوده‌اند که از طریق ترکیه به این سلاح‌ها دست پیدا کرده و از آن علیه اهالی منطقه خان العسل استفاده کرده‌اند.

حتی در این ارتباط روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز در گزارشی پس از این حادثه نوشت که اطلاعات امنیتی به دست آمده توسط یکی از دستگاه‌‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای منطقه که در بحران سوریه تأثیرگذار هستند، نشان می‌دهد که دلایل و مستنداتی وجود دارد که ثابت می‌کند، دو افسر قطری مسئولیت انتقال مواد شیمیایی سمی مورد استفاده از سوی گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح در منطقه «خان العسل» را به‌عهده داشته‌اند.

روزنامه «الاخبار» در ادامه تأکید کرده است که این اطلاعات ثابت می‌کند که این مواد شیمیایی سمّی با علم و آگاهی دولت ترکیه و از طریق خاک این کشور به دست گروه‌های تروریستی رسیده و تحقیق در این پرونده به سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه سپرده شده است.

همچنین الاخبار تأکید می‌کند: دو افسر قطری که مسئولیت انتقال این مواد شیمیایی به خاک ترکیه و از آنجا به گروه‌های تروریستی را به‌عهده داشته‌اند، «سرگرد فهد سعید الهاجری» و «سروان فالح بن خالد التمیمی» نام داشته‌اند  و برای اینکه این دو اطلاعات در اختیار را افشا نکنند، در انفجاری که پنجم اوت گذشته در «موگادیشو»، پایتخت سومالی روی داد، کشته می‌شوند تا حقایق این قضیه مکتوم باقی بماند.

پس از آن هر از چندگاهی اخباری مبنی بر استفاده از گازهای سمی در مناطق دیگر سوریه از جمله در جنوب دمشق منتشر می‌شد، اما میزان استفاده از آن به آن حد و اندازه‌ای نبود که در مورد منطقه خان العسل کاربرد داشته است.

اما قضیه خان العسل موجب شد تا نظام سوریه از سازمان ملل درخواست کند تا با اعزام یک کمیته کارشناسی درخصوص این قضیه تحقیقات لازم را به عمل آورد، این موجب شد تا کمیته‌ای از بازرسان سازمان ملل راهی سوریه شوند، اما گروه‌های مسلح سوری برای جلوگیری از ورود بازرسان سازمان ملل به منطقه خان العسل دست به قتل‌عام 200 شهروند غیرنظامی و نظامی سوری در این منطقه زدند که تنها هدف مورد نظر از آن سرپوش گذاشتن بر جنایت تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی علیه نیروهای ارتش سوریه و شهروندان سوری بود.

امروز چهارشنبه نیز برخی منابع خبری از جمله شبکه سعودی «العربیه» در خبری مدعی استفاده و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی ارتش سوریه این‌بار در مناطق «غوطه شرقیه»، «جوبر»، «زملکا» و «عین ترما»،نزدیک دمشق پایتخت سوریه هدف حملات شیمیایی شده‌اند.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که بار دیگر قضیه ورود بازرسان سازمان ملل جهت بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مطرح شده است. از سوی دیگر ارتش سوریه نیز موفقیت‌های چشمگیری را در مناطق جنوبی این کشور به دست آورده است، به‌گونه‌ای که منابع خبری از در آستانه آزادی قرار گرفتن دو منطقه «القابون» و «برزه» در دمشق و همچنین آمادگی ارتش سوریه برای آغاز عملیات نظامی در «جوبر» خبر دادهتأکید کردند که این عملیات‌ها سرنوشت نبردهای دمشق و ریف دمشق در جنوب سوریه را رقم خواهد سازد.

در طول بحران سوریه به‌تجربه بارها ثابت شده است که هرگاه نظام سوریه در عرصه میدانی و سیاسی موفقیت‌هایی را به دست آورده است و هرگاه کفه ترازو در این دو عرصه به‌سود نظام سوریه سنگینی کرده است، گروه‌های مسلح و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها دست به اجرای چنین سناریوهایی زده‌اند.

این درحالی است که مسئولان ارشد نظام سوریه و حتی شخص «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه بارها در مناسبت‌های مختلف طی سخنانی تأکید کرده‌اند که نظام سوریه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و اگر هم در اختیار داشته باشد، هیچ‌گاه از آنها علیه مردم خود استفاده نخواهد کرد و مستنداتی که تاکنون به دست آمده‌اند، بر به‌کارگیری این سلاح‌ها توسط گروه‌های مسلح در سوریه تأکید داشته‌اند.
انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان