اوباما طی چند روز آینده درباره حمله به سوریه تصمیم می‌گیرد

اوباما طی چند روز آینده درباره حمله به سوریه تصمیم می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: مقامات آمریکایی گزارش دادند که رئیس جمهور این کشور طی چند روز آینده در باره حمله نظامی علیه سوریه تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی چند روز آینده تصمیم نهایی را در رابطه با سوریه اتخاذ خواهد کرد.

بنا بر گفته این مقام آمریکایی احتمال می‌رود اوباما از گزینه نظامی برای واکنش به آنچه که گفته می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی در حومه دمشق استفاده کرده است، استفاده کند و یکی عواملی که بر زمان‌بندی این حمله تاثیر می‌گذارد،  سفر هفته آینده رئیس جمهور به روسیه است.

وی همچنین گفت که دولت آمریکا می‌خواهد حمله علیه سوریه خیلی سریع انجام شود.

در همین حال یک دیپلمات اروپایی گفته است هیچ کس درباره فرایند بلند مدت حرفی نمی‌زند و حمله باید زود تمام شود.

بر اساس این  گزارش، مقامات آمریکایی در حال مشورت با متحدان خود هستند تا از حمایت آنها از هر اقدام آمریکا مطمئن شوند.

مایر هارف یکی از سخنگویان وزارت خارجه گفته است، حمله آمریکا به در پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی است و لزوما به معنای تغییرات کامل در عرصه تحولات میدانی سوریه نیست.

اما مایکل دوران کارشناس موسسه بورکینگز گفته است، حمله محدود می‌تواند اشتباه است و باید بخشی از طرح برکناری بشار اسد از قدرت باشد.

وی افزود: رئیس جمهور اوباما علاقه‌ای برای درگیر شدن در سوریه ندارد و افکار عمومی مخالف این حمله است و حمایت زیادی در آمریکا از این اقدام وجود ندارد... و اگر ما نقشه‌ای دقیق برای پیروزی نداشته باشیم، احتمال می‌رود نتایج حمله به سوریه شبیه جنگ ویتنام شود.

اوایل روز گذشته (دوشنبه) یک مقام کاخ سفید اعزام نیروی زمینی به سوریه یا اعمال منطقه پرواز ممنوع را برای انهدام توانایی تسلیحاتی دولت دمشق رد و تاکید کرد، تمام گزینه‌ها توسط دولت اوباما در حال بررسی است.

در همین حال یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است، چهار ناو  آمریکا در حالت آماده باش قرار دارند و در صورت لزوم می‌توانند در عرض چند ساعت عملیاتی که از آنها خواسته شود را اجرا کنند.

اما این مقام در ادامه تاکید کرده است، همچنان که اوباما در حال بررسی گزینه‌های نظامی و غیرنظامی است، نظامیان آمریکایی صرفا در حالت آماده باش قرار دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا همچنین گفته است هدف هر حمله نظامی برای تنبیه بشار اسد است تا به وی نشان بدهیم که استفاده از سلاح شیمیایی هزینه‌های دارد.

وی افزود، علاوه بر این حمله نظامی بدون اینکه منجر به سقوط کامل بشار اسد شود، توانایی‌‌های نظامی دولت سوریه را به اندازه کافی تضعیف خواهد کرد.

متحدان احتمالی آمریکا در حمله نظامی به سوریه شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و همچنین کشورهای منطقه از جمله قطر، ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی است.

بنابر گفته مقامات آمریکایی گزینه‌های پیشنهادی جدید به دولت اوباما عبارتند از ؛

• شلیک موشک‌های کروز از یکی از چهار ناو مستقر آمریکا در دریای مدیترانه، این موشک‌ها با هدف حمله به فرماندهی و کنترل ارتش سوریه و تاسیسات نظامی و شیمیایی

• حمله  هوایی خارج از حریم هوایی سوریه، این حمله خطرات زیادی دارد و احتمال استفاده از آن کم است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت