روایت ایرانی از زن‌های مبارز سوری/ ۲۵گروه مستندساز خارجی، هم‌اکنون در سوریه

روایت ایرانی از زن‌های مبارز سوری/ 25گروه مستندساز خارجی، هم‌اکنون در سوریه

خبرگزاری تسنیم: جعفری، مستندساز ایرانی ۲۲ روز در سوریه بوده است و یک مستند ۴۵دقیقه‌ای به‌نام «شیدایی» تولید کرده است. «شیدایی» روایتی از زنان سوری است که شبیه به نیروهای بسیج در ایران، از وطنشان دفاع کردند.

امیرسبحان جعفری سعادتمند، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از تولید مستندی درباره سوریه با نام احتمالی «شیدایی» خبر داد و گفت: پیش از این مستندی 35دقیقه‌ای از راش‌هایی که از سوریه گرفته بودیم برای شبکه آیات سوریه تولید کردیم. به‌دلیل عجله‌ ما در تدوین تنها از 10 درصد راش‌های موجود برای تولید این مستند استفاده شد.

وی در خصوص تولید مستند «شیدایی» افزود: مدت 22 روز در سوریه در دمشق، حمص و لازقیه بودیم. من به‌عنوان کارگردان و تصویربردار اول در این پروژه حضور داشتم. علی فیض‌آبادی تصویربردار دوربین دوم، علی فاطمی مدیر تولید و مرتضی شعبانی تهیه‌کننده این مجموعه هستند. مستند «شیدایی» در یک قسمت 45دقیقه‌ای برای مرکز مستند حقیقت در حال تولید است.

این مستندساز با تأکید بر اینکه این مستند به نیروهای دفاع وطنی یا لجان الشعبی می‌پردازد، گفت: لجان الشعبی نیروهایی هستند که مثل بسیجی‌های کشور ما از سرزمین خود دفاع می‌کنند. من در این مستند بیشتر به دخترها و زن‌هایی که در این نیروها مشغول به فعالیت هستند پرداخته‌ام. در سوریه زن‌هایی هستند که حتی با اینکه ازدواج کرده‌اند، قسمتی از زندگی خود را وقف کرده و اسلحه به دست گرفته و مبارزه می‌کنند.

جعفری اضافه کرد: در مستند «شیدایی» ما تصاویر از زنان خانه‌دار، دانشجو و مادرهای شهید ضبط کردیم. برای ساخت این مستند لوکیشن‌های متفاوتی از جمله حرم حضرت رقیه(س) و حرم حضرت زینب(س) داشتیم.

وی در مورد وضعیت زندگی مردم سوریه در زمان آشوب‌های داخلی این کشور خاطرنشان کرد:  مردم سوریه به یک بیداری انقلابی رسیدند. در سوریه از دختربچه‌ها گرفته تا زنان بزرگسال تحلیل سیاسی از کشور خود دارند. همه آدمهایی که در سوریه با آنها صحبت کردم کشور خود را دوست دارند و از معارضین بیزار هستند. مشکلات در سوریه زیاد است اما مردم با خونسردی زندگی می‌کنند. مردم بغضی از معارضین در گلو دارند و با این بغض زندگی می‌گذرانند.

کارگردان مستند «شیدایی» ضمن اشاره به حضور رسانه‌های غربی در سوریه گفت: در زمانی که من در سوریه بودم تنها یک گروه مستندساز از جبهه مقاومت در این کشور بود. این در حالی بود که شنیدم در همان زمان 25 گروه از سراسر دنیا به سوریه آمده‌اند تا برای معارضین مستند بسازند و گزارش تهیه‌کنند.

جعفری در پایان تصریح کرد: همه مردم سوریه از کوچک و بزرگ بشار را دوست دارند و با علاقه‌ای فراوان که من نامش را شیدایی می‌گذارم از وطن خود دفاع می‌کنند.

مطالب مرتبط:

روایت ایرانی از بحران سوریه-1- 26 مستند ایرانی از دو سال جنگ/ اینجا سوریه، آغاز راه فرهنگ و رسانه‌ انقلاب

گفتگو: وحید محرابیان

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران