دولت مراقب نفوذ جریان‌های معاند باشد

دولت مراقب نفوذ جریان‌های معاند باشد

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه مشهد با بیان اینکه دولت مراقب نفوذ جریان‌های معاند باشد،گفت: تخصص و تجربه نمی‌تواند به تنهایی تضمین‌کننده موفقیت دولت باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد با اشاره به موضوع سبک زندگی اسلامی گفت:‌ در سبک زندگی اسلامی باید به 2 اصل شناخت رویکرد دینی به زندگی و جایگاه مکتب اسلام در حوزه وجودی انسان توجه کرد.

وی افزود: دو بینش نسبت به اصل زندگی وجود دارد که بر حسب این تفاوت رویکرد متفاوتی نسبت به زندگی انسان بوجود می‌آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری از دیدگاه اومانیستی به عنوان بینش اول نام برد و تصریح کرد: براساس این دیدگاه همه‌چیز به بشر منتهی شده و در حوزه وجودی، موجودی والاتر از انسانی وجود ندارد.

علم‌الهدی افزود: بر این اساس انسان موجودی راکد و ایستایی است که در عرصه زندگی باید خواسته‌ها و جریان نفسانی‌اش را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه بینش توحیدی در مقابل بینش انسان محوری قرار دارد اظهار کرد: بر اساس این بینش اگر چه انسان بالاترین نقطه خلقت است اما بالاترین نقطه وجود و هستی نیست.

امام جمعه مشهد افزود: این دیدگاه معتقد است از آنجا که در عرصه هستی خداوند دارای مرتبه‌ای بالاتر از انسان است، بنابراین انسان باید با تلاش بیشتر و بهره‌گیری از توانمندی‌هایش به مقام خداگونگی برسد.

وی از زندگی به عنوان مرکبی یاد کرد که باید برای میل به نقطه خداگونگی مورد استفاده قرار گیرد و البته باید به دو اصل مقدار راه پیموده شده و همچنین نحوه رسیدگی به خداگونگی توجه شود.

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم با اشاره به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، گفت: همواره در هفته دولت در انتظار گزارش عملکردها و فعالیت‌های دولت در عرصه مدیریت جامع هستیم، در حالی که باید به این نکته نیز توجه شود که در این راستا مردم برای دوت چه کارهایی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه حق رابطه‌ای است دو سویه است، خاطرنشان کرد: همانطور که امام علی (ع) می‌فرمایند: علاوه بر حق مردم بر گردن حاکمان، حاکمان نیز حقی بر گردن مردم دارند که نخستین آنها وفای به عهد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اطاعت از دستورات و برنامه‌های حاکمان، اجابت درخواست‌های حاکمان و نصیحت را از دیگر حق‌هایی دانست که حاکمان نسبت به مردم دارند.

وی در رابطه با اصل نصیحت تصریح کرد: نصیحت به معنای پند و اندرز نیست بلکه مبنایی خیراندیشی دارد که لازمه آن دین است که مردم نسبت به دولت بی‌تفاوت نباشند. 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: بر اساس این اصل باید در صورت مشاهده مشکلات در کوتاهی در مدیریت دولت، نسبت به تذکر و نصیحت اقدام نمائیم که البته باید این نصیحت رویکردی منطقی و غیرمغرضانه داشته باشد.

علم‌الهدی با بیان اینکه دولت‌مردان باید دو نکته اساسی را مورد توجه قرار دهند، افزود:‌ جلوگیری از نفوذ عناصر جریانی در دولت مهمترین موردی است که دولت‌مردان باید نسبت به آن حساسیت بیشتری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت کنونی بداند استفاده از کسانی که با وجود تخصص و تجربه بالا دارای رویکردی جریانی و حزبی هستند، می‌تواند ضربه بزرگی را به دولت متحمل سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریان 18 تیر 78، تصریح کرد: دلیل این حادثه غم‌انگیز، وجود جریانی بود که در دولت اصلاحات رخنه کرده بود که در واقع همین جریان بزرگترین خیانت را نسبت به دولت انجام دادند.

علم‌الهدی نکته دوم را مرتبط با جریان استکبار آمریکایی در منطقه دانست و گفت: جریان استکبار، هرگز با رویکرد تعامل و اعتدال‌محور ما کوتاه نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که امام راحل فرمودند: رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ و میش است و تحت هیچ شرایطی قابل بهبود نیست.

امام جمعه مشهد حوادث اخیر در سوریه را نمونه بارز گرگ‌منشی استکبار عنوان کرد و افزود: اینان خودشان به تروریست‌ها سلاح‌های شیمیایی را اعطا می‌کنند و سپس این را بهانه‌ای برای حمله به مردم بیگناه عنوان می‌کنند.

علم‌الهدی تاکید کرد: با اتخاذ رویکرد ملایمت و هرگونه کوتاهی در قبال استکبار،‌ مطمئنا نه تنها جنایات آنها کمتر نخواهد شد بلکه از یکسو ما ضربات بیشتری را متحمل خواهیم شد و از سوی دیگر جنایات آنها تشدید خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد همان خدایی که در 35 سال گذشته ما را مورد حمایت خود قرار داد است، انشاءالله در آینده نیز ما را محفوظ نگاه خواهد داشت.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon