طرح «دادپزشک » ورودی اجساد به پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد

طرح «دادپزشک » ورودی اجساد به پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: دادپزشک ها ورودی اجساد به پزشکی قانونی را کم می کنند.

دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره مزایای اجرای طرح دادپزشک گفت: در حال حاضر بیمارستان ها به علت نگرانی از شکایت های آتی، پرونده ها را به پزشکی قانونی ارجاع می دهند، دادپزشک با بررسی تخصصی، در مواردی که ضرورت داشته باشد با هماهنگی قاضی پرونده جسد را جهت تعیین علت دقیق فوت به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد، در غیر این صورت با توجه به سوابق متوفی، ضمن صدور گواهی در بیمارستان و ارجاع جسد به آرامستان ها، ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی و نتیجتاً پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد که این طرح میزان ورودی اجساد به پزشکی قانونی را به نحو موثری کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه تنها در مرگ‌های غیرطبیعی است که اجساد به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می شود اظهار داشت: در مرگ های غیر طبیعی، اگر جنایتی برای قاضی محرز نشود و شاکی هم وجود نداشته باشد و بنا به صلاحدید قاضی انجام کالبدگشایی ضرورتی نداشته باشد، دستور به صدور جواز دفن می‌کند و پزشکی قانونی در صورت امکان، تنها علت احتمالی فوت را اعلام می‌کند. اما چنانچه قاضی نسبت به انجام کالبدگشایی دستور داده باشد، بدون نیاز به رضایت خانواده متوفی، کالبدگشایی انجام می‌شود تا علت فوت به صورت دقیق و علمی به قاضی پرونده اعلام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر فردی بر اثر "ایست قلبی" فوت شود و بخواهند او را کالبد شکافی کنند و خانواده‌اش راضی نباشد امکان صرف نظر از این امر وجود دارد، اظهار داشت: چنانچه قاضی نسبت به انجام کالبدگشایی دستور داده باشد، بدون نیاز به رضایت خانواده متوفی، کالبدگشایی انجام می شود.

وی با دسته بندی فوت‌ها به طبیعی و غیرطبیعی گفت: در فوت‌های طبیعی هیچ نیازی به ارجاع اجساد جهت تعیین علت فوت به پزشکی قانونی وجود ندارد و بیمارستان ها گواهی فوت متوفی را صادر می‌کنند.

دکتر شجاعی یادآور شد وظیفه پزشکی قانونی در کالبدگشایی‌ها، صرفا تعیین علت فوت نیست بلکه ممکن است در فوت، عواملی تأثیر داشته باشند که اعلام این عوامل در آگاهی بیشتر قاضی به ابعاد پرونده کمک کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon