پروژه محور درگز-دوغایی بدون تأخیر به بهره‌برداری می‌رسد

پروژه محور درگز-دوغایی بدون تأخیر به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی گفت: پروژه محور درگز-دوغایی بدون تأخیر و در مدت ۴۲ ماه مندرج در قرارداد تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمدرضا قلندر ظهر امروز در جلسه راهبردی احداث محور اصلی درگز-دوغایی از ابتدای مهرماه اظهار کرد: پروژه احداث محور درگز به دوغایی از مهم‌ترین پروژه‌های مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی است که اهمیت آن نیز متاثر از اهمیت این مسیر ترانزیتی است.

وی با اشاره به فعالیت چهار پایانه مرزی در خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: دو پایانه مرزی باجگیران و لطف آباد در منطقه مرزی درگز واقع شده و عبور سالانه 140 هزار خودروی سنگین ترانزیتی از محور قوچان- درگز علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی و ایمنی، در روال زندگی ساکنان این منطقه نیز مشکل ایجاد می‌کند.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان‌رضوی تصریح کرد: وجود محور قدیمی و با ظرفیت ترافیکی پایین برای دستیابی به پایانه‌های مرزی منطقه بزرگترین مانع در راه رونق صنعت ترانزیت و شکوفایی اقتصاد منطقه است، لذا ایجاد یک محور مناسب برای کاربری ترانزیتی، کاهش بار ترافیکی و افزایش ظرفیت گذر، در کوتاهترین زمان ممکن لازم وضروری به نظر می‌رسد.

قلندر مسیر فعلی اتصال دو شهر درگز و دوغایی به طول 150 کیلومتر و عبور از مناطق کوهستانی سخت، مسیری نامناسب چه برای کاربری ترانزیتی و چه برای کاربری سیاحتی عنوان کرد و گفت: مسیر جدید طراحی شده برای اتصال درگز به سه راهی دوغایی با عبور از گردنه‌های الله اکبر و خادمانلو در نهایت از مسیر تبارک به سه راهی دوغایی می‌رسد و بدین طریق این محور 66 کیلومتر کوتاهتر می‌شود که علاوه بر کوتاه شدن زمان سفر، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های جاری ترانزیت کالا به ویژه مصرف سوخت به همراه دارد.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان‌رضوی محور درگز، خادمانلو، تبارک، دوغایی، سلطان آباد، سبزوار، تهران را از جمله مهم‌ترین محورهای شریانی کشور برشمرد که تأثیر فراوانی در رونق اقتصادی منطقه و اتصال مراکز تجاری و صنعتی مرکز و جنوب کشور با مرزهای شمالی و کشورهای همجوار دارد که در حال حاضر در دو محور درگز-دوغایی و سبزوار-سلطان آباد-دوغایی در حال اجرای بهسازی و ارتقای کیفیت مسیر است.

وی اعتبار مصوب پروژه قطعه دوم درگز، خادمانلو، تبارک، دوغایی را 253 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه بزرگترین پروژه ریالی وزارت راه و شهرسازی است که تاکنون مستقل از شرکت «ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و به صورت استانی اجرا شده و تمام هزینه‌های آن نیز از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی تأمین می‌شود و با تأمین 50 میلیارد تومان در امسال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی، طول کل قطعه دوم محور درگز-دوغایی را نزدیک به 5.13 کیلومتر عنوان کرد که 5 هزار و 263 متر از این مسیر متشکل از پنج تونل کوچک و بزرگ است، گفت: کوتاهترین تونل این مسیر دارای 153 متر طول و طولانی‌ترین آن 3 هزار و 545 متر به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور است.

وی حجم عملیات خاکی احداث این پنج تونل را 3 میلیون و740 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی و قالب بندی را 125 هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: 412 هزار متر مکعب حفاری تونل، 55 هزار متر مکعب بتن ریزی لاینینگ، 2 هزار و 200 تن قاب گذاری آهنی و میلگردی، 172 هزار متر مکعب قالب بندی تونل از جمله عملیات مورد نیاز جهت اجرای این قطعه است و اجرای 60 هزار مترمکعب زیراساس، 2میلیون و 800 هزار متر مربع آسفالت در دستور کار پروژه قرار دارد.

قلندر اجرای سریع این پروژه را از دستورات مؤکد وزیر راه و شهرسازی و مورد حمایت همه جانبه وزارتخانه اعلام کرد و گفت: پس از تحویل سریع زمین از جانب مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل به پیمانکار برای آغاز به کار پروژه، ارائه برنامه زمان‌بندی دقیق، استقرار سامانه قوی کنترل پروژه و ارائه گزارشات دوره‌ای مستمر از جانب پیمانکار به اداره کل از پیش شرط‌های آغاز عملیات اجرایی است.

وی افزود: اداره کل نیز با انتصاب یک مدیر پروژه قوی، بر روند اجرای برنامه‌های زمانی و مراحل عمرانی نظارت دقیق می‌‌کند و باید تلاش کرد همزمان با تکمیل عملیات عمرانی پنج دستگاه تونل، کل قطعه 5.13 کیلومتری تکمیل و بهره‌برداری شود.

قلندر با اشاره به هدف پروژه در احداث یک محور اصلی سه خطه دارای مسیر کندروی خودروهای سنگین و دو منظوره ترانزیتی و سفری، ابراز امیدواری کرد: پروژه بدون تأخیر و ظرف مدت 42 ماه مندرج در قرارداد تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon