اولین نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس با رویکردی آینده محور برگزار می‌شود

اولین نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس با رویکردی آینده محور برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم:مسئول روابط عمومی نمایشگاه نسل دفاع مقدس گفت: نخستین "جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس" با عنوان «جشنواره مردمان سرزمین لاله‌های سرخ» با رویکردی آینده محور و نگاهی نرم افزاری به دفاع مقدس دوم تا پنجم مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین "جشنواره و نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس"  با عنوان «جشنواره مردمان سرزمین لاله‌های سرخ»، با شعار «ایمان دیروز، باور امروز، امید فردا» دوم تا پنجم مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. کارگروه رسانه‌ای جشنواره «نسل دفاع مقدس» به منظور تبادل و هم‌اندیشی جهت هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره در بنیاد جانبازان کارآفرین ایجاد شد.

افشین نامورپور، عضو شورای سیاست گذاری و مسئول روابط عمومی این جشنواره، هدف از برگزاری این کارگروه را هم‌اندیشی جهت رسانه‌ای شدن و توجه به بخش فراملی آن عنوان کرد. او در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: اولین نمایشگاه نسل ملی دفاع مقدس با این رویکرد برگزار می‌شود که ما در لبیک به حکم جهاد اقتصادی رهبرمان و خلق حماسه اقتصادی صورت می‌گیرد. در سال‌های جنگ تحمیلی و در میدان مبارزه جنگ سخت با دشمنی که به ما حمله کرده بود توانستیم دفاع کرده و حماسه هشت سال دفاع مقدس را خلق کنیم.

وی افزود: در آغاز دهه نود رهبر معظم انقلاب حکم جهاد اقتصادی را دادند. و خواستند که حماسه اقتصادی خلق شود. امسال هم پیرو این خواست ایشان به همین نام نامگذاری شد. ما باید بتوانیم در فضای جهاد و حماسه حرکت‌های اقتصادی را ساماندهی کنیم. برای موفقیت در این مسیر بهترین الگوی ما مبارزات در هشت سال دفاع مقدس بوده است. در هشت سال جنگ تحمیلی ما در یک نبرد نابرابر قرار داشتیم که با توسل به فرهنگ و تفکر اسلام توانستیم مقاومت کنیم. تفکر ما یک تفکر قرآنی و فرهنگی عاشورایی بود و با توسل به معارف دینی در این مسیر قدم می‌گذاشتیم. اکنون نیز باید به این گونه باشد. آنچه لازم است برای توفیق یافتن در خلق حماسه اقتصادی برجسته کنیم، انتقال فرهنگ نسل دفاع مقدس است.

افشین نامورپور با اشاره به اینکه نگاه به موضوع دفاع مقدس با ورود به جنگ افزارها و ادوات جنگی و بحث سخت افزار تا به حال زیاد مطرح شده و هر ساله به ان پرداخته شده است افزود: ما معتقدیم به غیر از بحث سخت افزار جنگ انچه بیشتر باید در مناسبات و ایام مختلف به ان پرداخته شود بحث نرم افزار و روح دفاع مقدس است. هر چه بتوانیم نسل امروز را به یادآوری آن روزها نزدیک‌تر کنیم در احیای ارزش‌های آن نیز موفق تر خواهیم بود. زیرا نسل جنگ که در دفاع مقدس آبدیده شده‌اند و در آن روزگار به باورهای با ارزشی رسیده‌اند. حالا نیاز است که با انتقال آن ارزش‌ها، این باور مقدس نیز به نسل جدید منتقل شود. در این میان باید نقش اقشار مختلف و مسئولین در ترسیم هشت سال دفاع مقدس به خوبی بیان و تشریح شود.

مدیر روابط عمومی نمایشگاه ملی نسل دفاع مقدس با اشاره به اینکه جشنواره یک رویکرد آینده محور دارد گفت: می‌خواهیم در قالب مفاهیم نرم افزاری برآیند وحدت ملی و افتخار ملی که منجر به خلق حماسه‌های ماندگار در جریان دفاع مقدس شد را نشان دهیم تا بدینوسیله بتوانیم رویکردی اینده محور را در پیش گرفته و از درس‌های آن زمان برای آینده بهره ببریم. نقش بانوان در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، نقش روحانیت در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، نقش پزشکان در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، نقش مساجد در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، نقش آموزش و پرورش در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، نقش اساتید دانشگاه در دفاع مقدس و جنگ نرم امروز و... همه از موضوعاتی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته می‌شود. و اقشاری مختلف، همه کسانی هستند که در جنگ نرم امروز نیز مکلف هستند. امروزه تنها شکل جنگ عوض شده است اما صحنه نبرد همچنان پابرجاست.

نامور پور در ادامه به موضوعات محتوایی نمایشگاه و جشنواره ملی نسل دفاع مقدس پرداخت و افزود: مجموعه‌ها در محصولات مختلف در بُعد فرهنگی توسط تشکل‌ها، NGOها، نرم افزارها و مقالات پراکنده در حوزه دفاع مقدس که بعد از اتمام جنگ کار شده است بخشی از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد. برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس از دیگر بخش‌های نمایشگاه است. نشست‌های تخصصی در قالب مقایسه مصادیق دفاع مقدس و جنگ نرم امروز، دفاع مقدس و کارآفرینی، دفاع مقدس و جنگ نرم امروز و ...برگزار می‌شود. همچنین بحث خاطره گویی از دفاع مقدس منتها با نگاه و رویکردی آینده محور در همایش‌ها توسط جانبازان، رزمندگان و آزادگان دفاع مقدس از برنامه‌های نمایشگاه است. از نمایندگان مجلس، سرداران دفاع مقدس، مسئولین و مقامات کشوری و لشگری، همسران شهدا، اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه، جانبازان و راویان دفاع مقدس برای حضور در این نمایشگاه و مشارکت در اجرای آن دعوت شده است.

وی افزود: انجمن جانبازان کارآفرین کشور یکی از مجموعه‌هایی است که در برگزاری چنین نمایشگاهی مشارکت دارد. نمایشگاه و جشنواره ملی نسل دفاع مقدس یک حرکت کاملا مردمی توسط آزادگان، جانبازان، رزمندگان، خانواده‌های شاهد و ایثارگر و روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه است. و اگر چه مسئولین مختلف در حد تمجید از چنین حرکتی اعلام همکاری و حمایت از نمایشگاه کرده‌‌اند اما ما منتظر ورود جدی‌تر آن‌ها به این عرصه هستیم. هرچند تغییرات مختلف در دولت و مسئولین روند برخی کارها را کند کرده است اما این نباید بهانه‌ای برای مسئولین در شرکت و حضور همه جانبه در هفته دفاع مقدس باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل