دیپلماسی مهارتی، رویکرد نوین ایران در تعاملات منطقه ای

دیپلماسی مهارتی، رویکرد نوین ایران در تعاملات منطقه ای

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه ای استان تهران با بیان اینکه ظهور آموزش‌های مهارتی مسئله ای مغفول مانده است گفت: دیپلماسی مهارتی، رویکرد نوین جمهوری اسلامی ایران در تعاملات منطقه ای است.

حمیدرضا خانپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در بیان اهمیت آموزش‌های مهارتی اظهار داشت: ظهور آموزش‌های مهارتی مسئله‌ای مغفول است که مفاهیم، الگوها و ساختارهای پیشین مربوط به آموزش و دانش را دستخوش تغییر قرار داده است و ضرورت دارد در دستور کار سیاستی نهادهای متولی سیاست خارجی قرار گیرد .

وی اهمیت آموزش‌های مهارتی را در افزایش تولید و بهره‌وری موثر دانست و افزود: جامعه صنعتی امروزی در سطحی از صنعت قرار دارد که با جوامع سابق به طور کلی تفاوت دارد. بدین سبب باید گفت که اگر در برنامه های توسعه اقتصادی وصنعتی کردن کشور ، ضرورت آموزش فنی کارگران و ارتقاء سطح مهارت افراد چنانکه باید مورد توجه قرار نگیرد توسعه صنعتی و پیشرفت تولید در سطح پایین باقی و نیازمندیها به قدرتهای بزرگ صنعتی ادامه دار خواهد بود.

خانپور در بیان راه‌کار برای برون رفت از این مشکل تصریح کرد:برای برون رفت از این وضعیت یعنی رساندن سطح تولید و اقتصاد کشورهای منطقه  به کشورهای بزرگ صنعتی ضرورت دارد که اولاً  نیروی انسانی مورد  نیاز صنایع در مدت کوتاهی تامین می شود . ثانیاً برنامه های آموزشی براساس نیازهای موردی صنایع تنظیم گردد و ثالثاً تمام کارگران شاغل امکان تطبیق مهارتهای خود را با تکنولوژِی جدید که پیوسته در حال پیشرفت و تکامل است را داشته باشند.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران با تاکید بر اینکه آموزشهای مهارتی می‌تواند موجب کاهش فقر و بیکاری شود بیان کرد: اگر آموزشهای مهارتی در تمامی سطوح و لایه های جامعه نهادینه شود ، فقر و بیکاری تقلیل پیدا خواهد کرد و مردم در شرایط رو به رشدی زندگی می‌کنند، بنابراین ارتباط بین خروجی های آموزشهای مهارتی با فقر و بیکاری که پایه  آسیب‌های مترتب اجتماعی است ، یک ارتباط معکوس خواهد بود چرا که حضور و پیدایش مهارت‌ها منجر به دو مقوله فرصت های شغلی و تولید بیشتر می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه استراتژی کشورهای منطقه برای فقرزدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه به آموزشهای مهارتی است افزود:در توسعه پایدار  نگاهی ماندگار به پدیده سرمایه اجتماعی به عنوان بازوی اجرائی  ارتقاء اقتصادی دیده می شود که این سرمایه اجتماعی ، کارگر ماهری است که خروجی آموزشهای مهارتی است .

خانپور در بیان اهداف استراتژی‌های مهارتی اظهار داشت:این آموزش‌ها به جز رویکردهای کلاسیک و آموزشهای صرف نظری  در آموزش عالی می تواند برنامه های مشترک بین این آموزشهای مهارتی  و بازار کار ( در تمامی حوزه ها مانند ، صنعت ، کشاورزی و خدمات – بنگاهها و صنایع خرد و متوسط)باشد.

وی ادامه داد: اگرچه شرایط کاری واحدهای کوچک به نحوی است که با اندک چالش و طوفانی از بین می روند؛ به همین دلیل دولت باید در بنگاه های بزرگ و مادر سرمایه گذاری کند. در این راستا نقش تعاملی دولتها و لزوم سیاستگذاری در جهت حمایت از افراد و گروههای آسیب پذیر و بازتوزیع فرصت ها که جزء اصلی اهداف آموزشهای مهارتی است می تواند چرخش های فوق را در راستای ارتقاء مشاغل و اقتصاد پویا ارتقاء دهد .

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران با تاکید بر اینکه نوآوری در قلب تکنولوژیک و توسعه سیاسی، اقتصادی جوامع مدرن قرار دارد افزود:متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فقر دیپلماسی عمومی کشور که به علت نبود تعاملات سازنده با کشورهای دیگر بوده،  عدم تطبیق بهینه صنایع کشور  با ملزومات تکنولوژی پیشرفته دنیا و سیاستهای کارگر فرستی به عنوان یک شیوه رفع بیکاری ، در دستور کار کلان وزارت کار قرار نگرفته است .

خانپور تاکید کرد:در خصوص کارویژه کارگر فرستی و برون مرزی آموزش‌های فنی و حرفه ای نیز باید  گفت که بر پایه نظریه همگرائی، نیازهای فنی جوامع به یکدیگر ، بستری مناسب را برای همگرائی منطقه ای ایجاد می‌کند. از طرفی زمینه مشترک در حوزه های فنی ، شرایط را برای همکاری مشترک در زمینه های دیگر فراهم می کند . بنابراین اگر منافع مشترک فنی – اقتصادی بین کشورها ی منطقه ای با تاکید بر آموزش‌های مهارتی وجود داشته باشد آنگاه زمینه همکاری مشترک در سایر حیطه ها ، میان این کشورها ایجاد  خواهد شد که این امر با رویکرد برون مرزی آموزش‌های فنی و حرفه ای در کشورهای همجوار مانند عراق ، افغانستان ، پاکستان و ... امکان پذیر است .

وی بازتعریف  آموزش‌های فنی و حرفه ای و ورود به عرصه های اجتماعی و منطقه ای را ضرورتی اجتناب پذیرخواند و اظهار داشت: این بازتعریف  می تواند علاوه بر اینکه  بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و معضلات گروه‌های حاشیه ای را حل کند ، زمینه حضور دیپلماسی نرم را برای کنش موفق در عرصه های منطقه ای برای کشور فراهم سازد. در اینجا باید از پدیده صدور کارگر ماهر نیز یاد کرد، زیرا کارگر فرستی مجدداً باید در دستور کار  سیاستی وزارت کار قرار گیرد .

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌‌های اخیر دیپلماسی کارآمد و پویا یکی از عوامل مهم در آمد ارزی است که از دستور کار این وزارتخانه خارج شده است افزود: هدف آموزشهای مهارتی و حرفه ای کوتاه مدت که می تواند باعث یک خیزش و حماسه اقتصادی گردد عبارت است از هماهنگ کردن نسبی منابع و احتیاجات فوری و روزمره کشور به نیروی انسانی ماهر و متخصص در مشاغل و فعالیتهای مختلف اقتصادی .

وی با تاکید بر اینکه سیستم آموزش در یک جامعه پویا باید به توسعه مهارتها که از ضروریات تکنولوژیک هستند ، توجه کامل داشته باشد  عنوان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یگانه متولی این آموزشها و با توجه به سند چشم انداز استراتژیک سازمان که پایانی حداکثری جهت بارور نمودن آموزشهای حرفه ای و مهارتی سطوح مختلف سنی دارد  در عرصه های مختلف آموزشی – فرهنگی و اجتماعی که اضلاع مهم خیزش اقتصادی و توسعه پایدار هستند ، می‌تواند با حمایت و تعاملات دستگاه‌ها موفق عمل کند.

خانپور با اشاره به برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از سرمایه ایرانی و سیاست‌های ابلاغی اصل 44 ادامه داد:در راستای تحقق این سیاست‌ها توانمند سازی و ارتقای بهره وری نیروی کار ، با افزایش انگیزه ، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب بین مراکز آموزشی – پژوهشی با نیازهای بازار کار و بستر سازی ساماندهی اشتغال و حرکت نیروی کار ایرانی در سطح ملی – منطقه ای و جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بنابراین باید الگوی مناسبی به سوی دیپلماسی آموزشی در رویکردهای برون مرزی کشورها دیده  شود که با توجه به ظرفیت‌های  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عرصه های مهارتی این سازمان می تواند دیپلماسی مهارتی را در اختیار نهادهای متولی در عرصه سیاست خارجی ، جهت کنش موفق دیپلماسی عمومی در کشورهای همسایه قرار دهد .

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه