حمله به سوریه شروع یک بازی راهبردی است/ باید در مقابل طرح آمریکا برای سوریه ایستاد

حمله به سوریه شروع یک بازی راهبردی است/ باید در مقابل طرح آمریکا برای سوریه ایستاد

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه حمله به سوریه شروع یک بازی است، گفت: در این مسیر سوریه چون نگاه راهبردی دارد، تأکید می‌کند که باید همین‌جا مقابل آمریکا ایستاد، زیرا می‌داند که این جنگ نباید رخ دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی با نورانی دانستن همزمانی گشایش دانشگاه‌ها و هفته دفاع مقدس تصریح کرد: هفته دفاع مقدس هشداری است برای اینکه از دشمن غفلت نکنیم، چرا که هرگاه از دشمن غفلت شده، ایده‌های دشمن شما را بیدار کرده است.

وی افزود: در شرایطی که ملت ایران انقلاب کرده بودند و مشغول سروسامان دادن به اوضاع کشور بودند و همچنین نیروهای مسلح گذشته در حال بازسازی خود بودند، دشمن بهترین فرصت را برای هجوم پیدا کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دفاع مقدس هشداری بود تا نیروهای مسلح در هر شرایط ممکنی قدرت بازدارنده داشته باشند. بازدارندگی واقعی یعنی اینکه دشمن از اینکه تصویر ایجاد ناامنی در ذهن خود متبادر کند، بترسد.

فیروزآبادی با بیان اینکه دفاع مقدس را می‌توان حماسه نامید و حقیقتاً حماسه‌های فراوانی نیز داشت، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس در جامعه، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، کتاب‌ها، رمان‌ها، فیلم‌ها و ادبیات ما برکات زیادی داشت.

وی با اشاره به اینکه البته درس مهم دیگری که دفاع مقدس داشت استغفار بود، تصریح کرد: این دفاع مقدس بود که جمهوری اسلامی را بیمه و تضمین کرد و امام و امت را الگویی برای بیداری اسلام و خیزش‌های اسلامی به‌ویژه در کشورهای اسلامی تبدیل کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه علم است که کشور را به اقتدار می‌رساند و عزت می‌آفریند، اظهار داشت: موقعی که تهاجم علمی دشمن در جریان است، باید نیرو، امکانات، مهمات و تجهیزات تدارک دید، اما وقتی که شرایط، شرایط آرامش و امنیت است، حکم قرآنی در این مورد متوقف نیست و باید علم و فناوری تدارک دید و معنویت انسانی را ارتقا داد و وجدان‌های انسانی را بیدار کرد.

فیروزآبادی با بیان "در جلسه سال گذشته بر 4 نکته تأکید کردم و امیدوارم دوستان این 4 نکته را در دانشگاه جدی بگیرند"، تصریح کرد: اولین نکته این بود که دانشجویان و اساتید باید خود را سرباز و سرسپرده ولایت بدانند و اوامر و تدابیر ایشان را هرروز رصد کنند و جایگاه این فرمایشات را در آمال خود جست‌وجو کنند.

وی افزود: این‌گونه نباشد که رهبر عزیز ما، نایب امام زمان و ولی فقیه بفرمایند و ما هم دنباله‌روی کسانی دیگر از غرب و شرق و پیروان نفس باشیم. ما باید پیرو امام باشیم. افتخار مکتب تشیع بین مکاتب ورشکسته امروز جهان این است که به محور ولایت فقیه تکیه می‌کنیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تلاش و کوشش برای فهم پژوهش‌های راهبردی، ارتقای علمی و تربیت مدیران راهبردی و ولایت‌مدار را نکته‌های اعلام‌شده خود در جلسات قبل عنوان و تصریح کرد: همسویی  نیروها جمع بردارهای نیروها را به‌همراه خواهد داشت، یعنی اینکه کارهای راهبردی ما باید همسو با نظام باشد، آن هم نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران که یک نظام زنده و پویاست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دانشگاه کارآفرین و تمدن‌ساز نیاز امروز جامعه است، گفت: امروز کشورمان اولین و مهمترین نیازش کارآفرینی است. اگر کار انجام شد، معیشت نیز تأمین می‌شود و ازدواج صورت می‌گیرد و جوانان خانه‌دار می‌شوند. بنابراین محوری‌ترین نیاز کشور کارآفرینی است.

فیروزآبادی با تأکید بر نقش تمدن‌ساز دانشگاه‌ها گفت: هدف آرمانی انقلاب ایجاد تمدن اسلامی بر مبنای فکر علوی و زهرایی است. در طول چند سال گذشته عرصه‌های جهانی و علوم راهبردی با تحولاتی روبه‌رو بوده است. البته در عرصه داخلی نیز ما فتنه‌هایی را داشتیم که در این فتنه‌ها بصیرت و ولایت‌شناسی راه برون‌رفت از این بحران‌ها بود.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش بر همسو کردن مدیریت در اقتصاد با اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: هردوی اینها متکی بر بینش راهبردی هستند. آنهایی که مدل‌های ترجمه‌ای و به‌ظاهر زیبای تعامل و سازش با غرب را در دوره دوم خرداد عنوان می‌کردند، با سرافکندگی به خطای تحلیلی خود اعتراف کردند. بنابراین لازم است که دانشگاه‌های ما درک و تحلیلی صحیح از تحولات منطقه‌ای و جهانی داشته باشند و اساتید نیز دانشجویان را در فهم، بصیرت، مدیریت و شناسایی تهدیدها و آسیب‌ها راهنمایی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز دستگاه‌های نظام نباید از یکدیگر جدا باشند و دیواری بین آنها کشیده شود، تصریح کرد: باید در دستگاه‌های اجرایی کشور نگاه فراسازمانی و راهبردی ایجاد شود. ما باید دانش‌آموزان و دانشجویانی را تربیت کنیم که روحیه حماسی داشته باشد و دشمن را بشناسند. یعنی همان‌گونه که روحیه جهادی برای مقابله با دشمن داشته باشند، روحیه جهاد خدمت به نظام را نیز داشته باشند.

فیروزآبادی با تأکید بر دقت دستگاه‌های مختلف کشور برای تأمین امنیت پایدار تصریح کرد: در نیروهای مسلح نگاه به محیط امنیت و تهدیدات جدی‌تر و قوی‌تر از هرجای دیگری است و همه مدیران باید این نگاه را بیاموزند. کشور امنیتش برای همه است و حفظ آن وظیفه همه اعضای کشور است.

وی تصریح کرد: اصلاح امنیت ملی وظیفه دولت است. جلوگیری از جنگ اول وظیفه دولت است، یعنی اینکه اگر وزرای خارجه و اقتصاد و اطلاعات و دستگاه‌های اطلاعاتی با اتخاذ سیاست‌های صحیح مانع بروز جنگ شوند، بهتر است چرا که نیروهای مسلح برای روزی هستند که راهبردها و تدابیر دولت نتوانسته جنگ را متوقف کند و یا بازدارندگی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت راهبردی در کشور همراه با دولت راهبردی می‌تواند مانع جنگ شود. باید قبل از آنکه نیروهای مسلح وارد مقوله بازدارندگی شوند، دولت با رسم بردارهای اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌المللی حسنه قدرت بازدارندگی را افزایش دهد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جمله‌ای از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "علم درون‌زا اقتدار می‌بخشد"، تصریح کرد: نتایج علمی و فناوری باید در محیط بومی تعریف شوند، یعنی همان علم درون‌زا. علمی که توسط دانشمندان و محققین خودی در فضای فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی جمهوری اسلامی ایران جواب مثبت دهد.

فیروزآبادی بر همین اساس به خاطره‌ای از ورود خودروهای روسیه قبل از انقلاب توسط شاه به کشور اشاره کرد و ادامه داد: قبل از انقلاب شاه تعداد زیادی خودرو از روس‌ها خرید و به ارتش داد. اما مشاهده شد که این خودروها وقتی بیشتر از 5 کیلومتر راه می‌رفتند، جوش می‌‌آوردند و این به‌دلیل آن بود که موتور آن‌ها با هوای مسکو تنظیم شده بود، نه آسیای غربی. علم درون‌زا همین است. باید خودرویی ایرانی و ملی بسازیم تا با اقلیم ایران هماهنگ باشد.

وی افزود: البته ما شاهدیم که برخی اوقات برخی نقاط غلط فلسفی القا می‌شود. در اوایل انقلاب فردی رئیس فولاد مبارکه بود و مقاله‌ای تهیه کرد و حدود یک ساعت در تلویزیون صحبت کرد. آن مقاله را غربی‌ها نوشته بودند و این آقا آن را روخوانی می‌کرد و معتقد بود حالا که ما فناوری از غرب می‌آوریم، باید فرهنگ آنها را نیز بگیریم و خودمان را با آنها انطباق دهیم، اما علم درون‌زا این را نمی‌گوید، بلکه می‌گوید فناوری را بگیرید که با محیط فرهنگی ما سازگار باشد و این را تقی‌زاده و رفیق فراماسون خود اشتباه درک کرده بودند و مواردی از جمله کشف حجاب و تغییر پوشش و این موارد را به‌وجود آوردند.

سردار فیروزآبادی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته تحقیقات و بررسی‌هایی درباره اقدامات و عملکرد دانشگاه دفاع عالی انجام شد و من توصیه‌هایی به دست‌اندرکاران دانشگاه در این زمینه دارم که دفاع ملی راهبردی را همواره مورد توجه خود قرار دهند و با توکل و صبر درصدد حل مشکلات از نگاه راهبردی باشند.

وی افزود: مرحوم مطهری درباره امداد سخنی دارند که می‌گویند اگر شما تمام توان خود را به میدان آوردید و به خدا امید و توکل داشتید، در آن زمان امداد غیبی از راه می‌رسد و آنجا می‌توان به امداد غیبی امید داشت، نه‌اینکه انسان دست روی دست بگذارد و در انتظار امداد غیبی باشد.

سردار فیروزآبادی افزود: هدف در دانشگاه عالی دفاع ملی پی‌ریزی یک تمدن است و این دانشگاه باید با این دید و برای رسیدن به این جایگاه برنامه‌ریزی کند.

وی با اشاره به طرح کلان نظام حکومتی الگو که به تصویب شورای عالی "اصل" رسیده است و دانشگاه عالی دفاع ملی این طرح را پیگیری می‌کند، گفت: باید با نگاه سیستماتیک همه مسائل را در یک چارچوب مورد توجه قرار داد، زیرا تنها با این دید کلان است که می‌توان به نگاه راهبردی رسید.

سردار فیروزآبادی تصریح کرد: سفره دانشگاه دفاع عالی مقابل همه ما پهن شده است و ما باید این فرصت را به‌عنوان فرصتی برای خدمت بدانیم و در این مسیر با تصمیم جدی و حرکت جدی اقدام کنیم تا خدای ناکرده بعداً حسرت نخوریم.

وی ادامه داد: تقویت رابطه استاد و دانشجویان توصیه من هم به اساتید و هم به دانشجویان است. زیرا دانشجویان جویش‌گر علم هستند و باید فهم راهبردی را از اساتید خود بیاموزند و توجه کنند در این زمینه غفلت نکنند و از این فرصت برای بهره‌گیری و تدوین مقالات راهبردی باشند.

فیروزآبادی با بیان "تجربه دفاع مقدس مقابل همه ماست"، گفت: در شرایطی که دسترسی به تجربیات گران‌قدر دفاع مقدس در اختیار ماست، با تأسی به این حوزه تلاش کنید در عرصه دفاع مقدس راهبردهای مناسبی برای مواجهه کشور با مشکلات موجود کشور فراهم کنید، زیرا تجربه به دست آمده از جنگ سخت می‌تواند ما را در جنگ نرم نیز پیروز کند.

وی با اشاره به انجام سفرهای مطالعاتی توسط دانشجویان در این دانشگاه گفت: از این فرصت به‌عنوان فرصتی مناسب استفاده کنید و تلاش کنید مراکز مدیریت راهبردی و سیاست آنها را شبیه‌سازی کنید و با ثبت خطاها امکان بروز اشتباهات را به‌خوبی در نظر بگیرید، زیرا همان‌طور که بازی جنگ داریم، بازی راهبردی نیز داریم.

سردار فیروزآبادی با بیان "طرح نظام حکومتی الگو که در دست این دانشگاه است، به‌عنوان فرصتی در اختیار شما و این دانشگاه است"، گفت: این مسئله نشانه خودباوری علمی است و باید از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم به کسب الگوهای جدید و جهان‌ساز موفق شویم، بیداری اسلامی تشنه نتیجه تلاش‌های شماست و به‌طور کلی بیداری اسلامی هشداری به مدیران انقلاب اسلامی است و به آنها می‌گوید شما که بخشی از تلاش‌های‌تان پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم در داخل نیست، باید تلاش‌های خود را بیشتر کنید، زیرا امروز از شمال آفریقا تا خاورمیانه تشنه تلاش‌های راهبردی شما هستند.

وی افزود: دانشجویان مبانی نظری انقلاب اسلامی ایران را به‌خوبی استخراج کنند و این کلیدها پیشِ‌روست.

سردار فیروزآبادی با بیان اینکه امروز باید به مستندسازی تجربیات کلان کشور پرداخت، افزود: انقلاب اسلامی ایران در حال مستندسازی است و ما باید سیاست داخلی، خارجی و مدیریت راهبردی انقلاب را نیز مستندسازی کنیم.

وی افزود: باید براساس نگاه راهبردی، تهدیدات را به‌خوبی بشناسید و خطرات را به‌دقت بررسی کنید و هرگز غفلت نکنید. می‌توان از تعالیم نورانی قرآن، نهج‌البلاغه و اندیشه‌های راهبردی ائمه استفاده کرد و به حکمت برسیم. حکمت و تدبیر یعنی اینکه مدیر از هیچ رخداد و حادثه‌ای برای رسیدن به تحلیل، دوری نمی‌کند.

فیروزآبادی با بیان اینکه تهدید نظامی سوریه توسط آمریکا را باید با یک اندیشه راهبردی مورد توجه قرار داد، گفت: اگر از این نگاه به این مسئله بنگرید، می‌بینید طرح حمله آمریکا به سوریه در چارچوب یک طرح کلان‌تر است و یک پروژه نظامی است که اگر این‌طور نگاه کردید، سرنوشت راهبردی آمریکا را آینده‌نگری کردید.

وی افزود: حمله آمریکا به سوریه در قالب طرح کلان به این صورت است که آمریکا برای افزایش سرعت حوادث منطقه و ایجاد هرج و مرج در منطقه، حمله به سوریه را مورد توجه قرار داده است، زیرا در این صورت حاکمان منطقه از هوشیاری و عقلانیت در برابر اقدامات آمریکا فاصله می‌گرفتند و در بلندمدت آمریکا موفق به انجام برنامه‌های خود می‌شد.

فیروزآبادی با بیان اینکه حمله به سوریه یک علامت و شروع یک بازی است، گفت: با توجه به این نگاه باید در مقابل این طرح آمریکا ایستاد و در این مسیر سوریه چون نگاه راهبردی دارد، تأکید می‌کند که باید همین‌جا مقابل آمریکا ایستاد، زیرا می‌داند که این جنگ نباید رخ دهد.

وی افزود: آمریکا غیر از تهدید نظامی، عملیات نظامی هم انجام می‌دهد به‌شکلی که وزیر خارجه‌‌اش یک مدل حرف می‌رساند. سوزان رایس در این مورد جور دیگری صحبت می‌کند و آنهایی که سال‌ها در آمریکا ساکت بودند نیز جور دیگری صحبت می‌کنند، غربی‌ها و اسرائیلی‌ها هم یک مدل دیگر صحبت می‌کنند.

فیروزآبادی ادامه داد: آمریکا ادعا می‌کند که جنگ محدود است و برای این است که می‌خواهد هزینه خود را کم کند، نه‌اینکه به‌دنبال کار انسانی باشد.

وی افزود: نگاه راهبردی در این مسئله می‌گوید قرار نیست کسی که صدایش از همه بلندتر است، تنها متوجه او بود و اجازه داد تنها او سخن بگوید.

سردار فیروزآبادی خاطرنشان کرد: حاکمیت اثر در سوریه یک نیروی راهبردی در برابر آمریکاست و آنهایی که مرعوب هستند می‌گویند بهتر است که سوریه فعلاً چیزی نگوید و اجازه دهد بمب‌های آمریکا بر سر این کشور فرو بریزد. در حالی که کسانی که این جنگ را تهدیدی راهبردی می‌دانند، فقط از ایستادگی سخن می‌گویند.

وی با بیان اینکه سوریه مفتخر به مقاومت است، گفت: در این بین یک پیام دیگر هم وجود دارد و این که اثر بازدارندگی که در موضع ملت سوریه، روسیه و جمهوری اسلامی ایران پیوندهای جبهه مقاومت با سوریه را دارند، مانع از حمله نظامی آمریکا به سوریه شد. تحلیل‌گران سیاسی که معمولاً اطلاعات خود را از تلکس‌‌های غربی می‌گیرند، می‌گفتند این جنگ حتماً انجام می‌شود، اما در قالب یک نگاه راهبردی و با بررسی همه جهات، امکان جلوگیری از این مسئله وجود دارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon