ناکامی طرحی فرانسوی ــ سعودی درباره سوریه

ناکامی طرحی فرانسوی ــ سعودی درباره سوریه

خبرگزاری تسنیم: برخی منابع از بی‌توجهی آمریکا و مخالفت روسیه با طرح فرانسه و سعودی برای حضور یک نیروی بین‌المللی در سوریه درباره سلاح شیمیایی خبر دادند.

به گزارش  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه الشرق الاوسط، برخی منابع آگاه در پاریس اعلام کردند: اگر نظام سوریه از بحران کنونی رهایی یابد بدون شک عربستان سعودی بازنده بزرگ خواهد بود و از همین رو است که این کشور از هیچ تلاشی برای سرنگونی نظام بشار اسد دریغ  نمی‌کند و به رژیم اسرائیل در این راه روی آورده است.

این منابع بیان کردند: عربستان سعودی مخالف هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه است و فقط به سرنگونی نظام بشار اسد می‌اندیشد.

منابع فوق افزودند: هئیتی از کشورهای حوزه خلیج فارس که هفته گذشته از فلسطین اشغالی دیدار کرده است مرکب از دیپلمات‌های قطری و سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز برادر ناتنی بندر بن سلطان و مقیم در اردن است و مأمور تجهیز مخالفان سوری بوده است.

این منابع بیان کردند: عربستان سعودی از اردن به‌عنوان گذرگاهی برای دخالت نظامی در سوریه استفاده می‌کند. سعودی‌ها تلاش می‌کنند از هر راهی برای دخالت نظامی در سوریه بهره برداری کنند و اخیراً به‌همراه فرانسه طرحی به روسیه و آمریکا درباره حضور نیروهای حافظ صلح برای اجرای حفاظت از فاز دوم تحویل سلاح شیمیایی سوریه ارائه دادند تا به این بهانه یک نیروی بین المللی در سوریه دخالت کند.

منابع فوق افزودند: این طرح از اساس مورد مخالفت مسکو واقع شد، آمریکا مخالف اعزام نظامی به سوریه برای این هدف بود و واشنگتن و مسکو دراین‌باره به هیچ کشور حوزه خلیج فارس تکیه نمی‌کنند و اوضاع داخلی فرانسه نیز اجازه اعزام حتی یک نظامی را هم به سوریه نمی‌دهد.

این منابع تأکید کردند: در راستای همین طرح سلمان بن سلطان به تل‌آویو در اواخر هفته گذشته رفت. سعودی‌ها خواستار هماهنگی امینتی با رژیم اسرائیل در موضوع سوریه و نیز در کارشکنی درباره نزدیک شدن تهران و واشنگتن به یکدیگر هستند و سخنرانی نکردن سعودی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل نیز در اعتراض به سیاست اوباما و توجه وی به حضور حسن روحانی و نادیده گرفتن هیئت سعودی بود نه آن‌گونه که اعلام شده و اینکه در اعتراض به نادیده گرفتن موضوع فلسطین بوده است.

این منابع بیان کردند: سلمان بن سلطان قصد احیای توافق‌نامه امنیتی و نظامی را که مئیر داگان رئیس سابق  موساد با مسئولان سعودی در هنگام دیدار خود در سال 2010 از ریاض امضا کرده بود، دارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی