طرح ۲۵ میلیارد دلاری چینی‌ها روی میز زنگنه/ ابراز تمایل غرب، چین را به تکاپو انداخت

طرح 25 میلیارد دلاری چینی‌ها روی میز زنگنه/ ابراز تمایل غرب، چین را به تکاپو انداخت

خبرگزاری تسنیم: هم‌زمان با ابراز تمایل شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکایی برای بازگشت به پروژه‌های نفتی ایران، به نظر می‌رسد تکاپوی چینی‌ها برای حفظ این بازار بکر بیشتر شده و تقاضای سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری برای نفت ایران داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فراهم شدن بسترهای سرمایه گذاری در ایران و تغییر مواضع غرب پس از دیپلماسی مؤثر ایران در سازمان ملل، ابراز تمایل شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکایی را برای بازگشت به ایران به‌همراه داشت.

در شرایطی که رفته رفته مذاکرات نفتی بین دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی به یکی از محورهای اصلی جلسات حضوری و گفت‌وگوهای تلفنی طرفین تبدیل می‌شود، روز گذشته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد چینی‌ها برای سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: پیشنهاد آنان به 25 میلیارد دلار می‌رسد و دراین‌باره منتظر سرمایه‌گذار از طرف ایران هستند تا بتوانند به‌صورت مشارکتی در 15 پروژه نفتی ایران سرمایه گذاری کنند.

مصباحی مقدم که در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سخنگوی دولت که به‌صورت ویژه برای بررسی تأمین منابع بخش تولید تشکیل شده بود صحبت می‌کرد، این درخواست چینی‌ها را فرصت مغتنمی برای ایران برشمرد و تصریح کرد: چینی‌ها دراین‌باره فرصت زمانی را پیشنهاد کرده‌اند و بهتر است دولت دراین‌باره با کمک بخش خصوصی به ورود سرمایه‌گذار چینی در این طرحها کمک کند.

به نظر می‌رسد در حالی که شرایط روز به روز برای ورود شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی و آمریکایی به صنعت نفت ایران مطلوب‌تر می‌شود، چینی‌ها با افزایش سرمایه گذاری‌ها به‌دنبال حفظ موقعیت انحصاری خود در صنعت نفت ایران هستند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه