دیپلماسی قوی خارجی بدون استحکام قدرت درونی امکان‌پذیر نیست/ آمریکا از سر ضعف به مذاکره پناه می‌آورد

دیپلماسی قوی خارجی بدون استحکام قدرت درونی امکان‌پذیر نیست/ آمریکا از سر ضعف به مذاکره پناه می‌آورد

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قطعاً اگر در داخل کشور استحکام و قدرت نداشته باشیم و همه نگاهمان به خارج از کشور باشد، در دیپلماسی خارجی نیز موفق نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر تأمل مسئولین بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت قدرت درونی و تقویت آن در همه ابعاد گفت: آنچه در تحلیل تعبیر نرمش قهرمانانه می‌توانیم بیان کنیم، این است که در کشور ما دو نظریه مطرح است.

وی حل مجموعه مشکلات با تکیه بر درون و حل مجموعه مشکلات با تکیه بر بیرون را دو نظریه موجود و مطرح عنوان کرد و افزود: دلایل کسانی که می‌گویند حل مشکلات با تکیه بر بیرون قابل حل است این است که اولاً همه مشکلات به تحریم برمی‌گردد که البته این بیشتر یک ادعا است.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: خستگی مردم از تحریم و علاقه برای برقراری ارتباط با کشور مادر تحریم‌کننده یعنی آمریکا از دلایل معتقدان رویکرد بیرونی برای حل مشکلات داخلی است که اینها همان افرادی هستند که گفته می‌شد روزی نزد امام می‌رفتند و می‌گفتند: ما از رفتن به جبهه خسته شدیم.

سعیدی با بیان اینکه معتقدان به رویکرد بیرونی بر برقراری ارتباط با آمریکا تأکید دارند و آن را نقطه مطلوب خود می‌دانند، افزود: اینها نظریه کسانی است که می‌گویند ما باید با نگاه به بیرون مسائل کشور را حل کنیم و عمدتاً نمی‌توانیم با تکیه بر داخل و توانمندی‌های داخلی از عهده مشکلات برآییم.

وی در ادامه به نظریه و رویکرد حل مشکل با تکیه بر عناصر داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: این گروه معتقد است که نفوذ ما در عرصه منطقه و بین‌المللی باعث تمایل دشمن برای مذاکره با ما شده است و نفوذ ما ناشی از مقاومت ماست. یعنی دشمن برای اینکه نفوذ ما را کم کند مقاومت ما را هدف گرفته است و اگر مقاومت ما کم شد بر نفوذ ما در منطقه تأثیر می‌گذارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه  تقویت اهرم‌های داخلی جهت حضور اقتدارآمیز در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر دلایل رویکرد حل مشکل از داخل دانست و افزود: نیروی بومی، جهش‌های علمی در عرصه‌های نانو تکنولوژی، فناوری، هوافضا، پزشکی، هسته‌ای و اقتصاد اهرم‌های داخلی به شمار می‌رود که می‌توان با تقویت آنها بیرون را وابسته به خود کنیم نه‌اینکه خود را وابسته به بیرون کنیم.

سعیدی با بیان "امروز دشمن به‌خاطر همین رویکرد ما تمایل به عقب‌نشینی دارد"، روحیه تجاوزگری آمریکا و تهاجم به کشورهای ضعیف را از دیگر دلایل عدم اعتماد به بیرون از منظر رویکرد تولید قدرت در داخل دانست و افزود: آمریکا برای مهار قدرت ایران به‌دنبال حضور در ششمین جنگ خود در خاورمیانه است، اما ظاهراً این نکته را دریافت کرده است که قدرت نفوذ ایران در منطقه فراتر از آنی است که آمریکا بتواند با یک حمله نظامی آن را از بین ببرد.

وی در جمع‌بندی نظریه حل مشکلات داخلی با اتکا بر توانمندی داخلی با بیان "عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت قدرت درونی ما را از وابستگی به قدرت‌های برتر دنیا رها می‌کند که این رهایی موجب استحکام قدرت نظام و به‌تبع آن موجب تولید قدرت در دیپلماسی خواهد شد"، افزود: این روزها آمریکا تمایل زیادی برای مذاکره نشان می‌دهد و بر این اساس باید تحلیل کرد که این تمایل آمریکا ناشی از چه بوده است، یعنی آمریکا از سر ضعف خود به مذاکره پناه می‌برد یا اینکه به این نتیجه رسیده که هرگونه معادله در منطقه بدون توجه به نقش نفوذ جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اظهار "تاریخ نشان می‌دهد که اختلاف ما با آمریکا هم مبنایی و هم گسترده است" یادآور شد: ما به آمریکا اطمینان نداریم و معتقدیم که امکان اینکه ما پای میز مذاکره برویم و همه مسائل را حل کنیم، وجود ندارد.

سعیدی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با تسنیم درباره اینکه چرا رهبر انقلاب بر واژه نرمش قهرمانانه تأکید دارند، تصریح کرد: دلیل اول آن این است آن دسته از افرادی که رویکرد بیرونی دارند متوجه شوند که این تئوری و نظریه چندان قابل قبول و درست نیست و به‌نفع ما نخواهد بود.

وی توجیه مسئولین را دلیل دوم استفاده از این تعبیر از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد و ادامه داد: قطعاً مسئولین با تأمل در بیانات حضرت آقا به این نتیجه می‌رسند که مسیر مذاکره مسیر قطعی قابل اعتماد نیست.

نماینده ولی فقیه در سپاه روشن شدن افکار عمومی دنیا را دلیل سوم از دیدگاه خود دانست و اظهار داشت: دنیا خواهد فهمید که ایران همه راه‌ها را برای نشان دادن حقانیت خود رفته است و جهت و سمت ما صلح‌آمیز است و نیاز به چرخه سوخت هسته‌ای فقط برای رفع نیازهای پزشکی و سایر لوازم موردنیاز بشریت است نه ضدبشریت.

سعیدی در پاسخ به این سؤال که چگونه و چه‌کسانی باید در تولید قدرت داخلی نقش ایفا کنند، گفت: با توجه به نظریه‌ درون‌زایی قدرت، باید کسانی که چشم امیدشان به بیرون است از راه خود برگردند و نظریه درونی قدرت را مورد توجه قرار دهند. متأسفانه بخشی از مسئولین ما چنین نگاهی را دارند و این نیازمند آزمایش است که خود آنها هم به این نتیجه برسند. ولی قطعاً همان کسانی که نگاه به بیرون دارند توجه به این موضوع دارند که ما اگر از موضع قدرت با دنیا صحبت کنیم زمینه حل مسائل‌مان فراهم‌تر است.

وی افزود: ما باید قدرت داخلی را افزایش دهیم و این تولید با حرف و گفتمان به وجود نمی‌آید بلکه باید در عمل و با بررسی‌های دقیق و موشکافانه به این ایده خود دست یابیم. ما اگر در درون ضعیف باشیم دیپلماسی ضعیفی نیز خواهیم داشت و باید با تکیه بر خلاقیت‌های داخلی قدرت بین‌المللی را ایجاد کنیم که همین قدرت یک عامل بازدارنده برای دشمنان ما در جهت ایجاد مانع برای پیشرفت کشورمان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان با بیان "مردم ما امروز متوجه دلیل مقاومت خود هستند و قطعاً فاکتورهای خود در ایجاد قدرت داخلی را با هیچ وعده و وعیدی عوض نخواهند کرد"، گفت: مردم اگر به ارزش‌ها و پیامدها و دستاوردهای مقاومت پی ببرند، به‌رغم همه فشارها سربلند از عرصه‌های مختلف بیرون خواهند آمد. مردم با صلابت راه مقاومت خود را دنبال می‌کنند اما تدبیر را هم قبول دارند و اعتقاد دارند که هرچه رهبری می‌فرمایند در همان چارچوب عمل می‌کنند. بنابراین هم باید مردم و هم مسئولین ،هم از نظر نظری و هم از نظر عملی به تولید قدرت درون‌زا پایبند باشند که پیروزی‌مان در سایه حرکت دینامیکی است که اگر از درون بتوانیم قدرتمند شویم و تکیه بر ابزار قدرت داشته باشیم، قطعاً موفقیت‌مان نیز در عرصه بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon