دچار فروریختگی فرهنگی شده‌ایم / طلاق نتیجه ازدواج از طریق چت و مهمانی‌ شبانه است

دچار فروریختگی فرهنگی شده‌ایم / طلاق نتیجه ازدواج از طریق چت و مهمانی‌ شبانه است

خبرگزاری تسنیم: یک جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه موضوع زوج درمانی امری موثر در کاهش مشکلات زوجین است، گفت: دچار یک فروریختگی فرهنگی شده‌ایم و ارزش‌ها و معیارها برای ازدواج در درون جامعه ضعیف شده است که باید برای حل آن اقدام کرد.

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه شناس و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص زوج درمانی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در دستور کار مشاوره و راهنمایی و مددکار اجتماعی زوج درمانی است به این شکل که باید بین زوجین تفاهم ایجاد کرده و وقتی آنها به مشاوره مراجعه می‌کنند مشکلاتشان را کنند. در حقیقت یکی از اهداف مهم مددکاران اجتماعی زوج درمانی است که برای این امر تربیت شده است.

وی ادامه داد: برخی از زوج‌ها دچار مشکلات خانوادگی هستند و نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند در این میان نیاز است به مشاوره مراجعه کند؛ مددکار اجتماعی تنها برای حل اعتیاد، بزهکاری و مشکلات از این قبیل اقدام نمی‌کند بلکه درخصوص مشکلاتی که در زمینه اختلاف نظر بین زوجین وجود دارد هم فعالیت کرده و آن را حل می‌کند که به این امر زوج درمانی گفته می‌شود که با تبادل نظر و مشاوره و راهنمایی فردی و گروهی بحث شده و مشکلات رفع می‌شود.

این  جامعه‌شناس و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه موضوع زوج درمانی امری موثر در کاهش مشکلات زوجین است اظهار داشت: ابتدا مشاوره با زن و مرد صحبت کرده و بعد خود زوجین با یکدیگر بحث و مشکلات را رفع می‌کنند که باید بگوییم زوج درمانی امر بسیار مهمی بوده و مشاوره در این زمینه نقش بسزایی را ایفا می‌کند البته باید بگوییم که روانشناسی  نیز در این زمینه موثر است.

* ازدواج شوخی نیست/11 عامل موثر در کاهش طلاق

قرایی‌مقدم در خصوص مشاوره قبل از ازدواج اظهار داشت: مشاوره قبل از ازدواج امری حساسی است که باید از سوی مددکاران و مشاورها صورت گیرد تا توافق بین زوجین شکل گرفته و ما کمتر شاهد مشکلات و نزاع بین آنها باشیم در واقع موضوع مشاوره قبل از ازدواج را باید جدی گرفته شود. چرا که مسئله ازدواج شوخی نیست.

وی افزود: برای کاهش طلاق 11 عامل موثر است که شامل تناسب فکری و درک مطابق و اشنایی مناسب و طی کردن دوران نامزدی و تناسب فرهنگی و طبقاتی است که باید تمام عوامل را بر آسیب‌شناسی و در زمینه رفع آن اقدام کرد. در حقیقت آمار طلاق به دلیل مشکلاتی که مطرح شد پیش می‌آید بنابراین باید از آن جلوگیری کرد. 

این جامعه‌شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: بیشترین علل طلاق بیکاری و تفاوت تفکر بین زوجین است. در واقع یک فروریختگی فرهنگی در جامعه رخ داده است و ما دچار فروریختگی فرهنگی شده‌ایم که ارزش‌ها و معیارها درون جامعه ضعیف شده است.

* بیکاری از عوامل موثر طلاق 

قرایی مقدم با بیان اینکه ناتوانی جنسی نیز مانند بیکاری از عوامل موثر طلاق  است، گفت: برخی از طلاق‌ها به صورت طلاق عاطفی است که زن و مرد زیر یک سقف زندگی می‌کنند ولی هر کسی کار خود را می‌کند که این موضوع آسیب جدی است که باید برای حل آن اقدام موثری صورت گیرد.

وی در خصوص اقدام دولت جدید، افزود: نه تنها دولت بلکه تمام دستگاه‌ها برای مسئله ازدواج باید فعالیت کرده تا ما شاهد کاهش طلاق و افزایش ازدواج باشیم. در واقع دولت جدید باید موضوع اشتغال را حل و تورم را بکاهد به این شکل که برای جوانان که قصد ازدواج دارند اشتغال فراهم کنند.

این جامعه‌شناس و متخصص علوم رفتاری بیان کرد: ازدواج بدون مطالعه و در چت و مهمانی‌های شبانه به طور قطع به طلاق می‌انجامد بنابراین باید تناسب خانوادگی و در چارچوب عرف و شرع ازدواج‌ها صورت گرفته و نظارت والدین در این راستا نقش پررنگی داشته باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon