کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی؛ زمینه‌ساز فرصتی برای تدبر در قرآن

کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی؛ زمینه‌ساز فرصتی برای تدبر در قرآن

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که ساعت‌ها پای رحل قرآن بنشینیم و به تلاوت آن گوش بسپاریم، استماع قرآن باعث نورانیت دل و جلب رحمت الهی است و برگزاری کرسی‌های تلاوت در راستای تحقق منویات ایشان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین سالگرد کرسی‌های اذان‌گاهی تلاوت امروز سه‌شنبه 16 مهرماه در آستانه 23 سالگی شورای عالی قرآن با حضور حضور حجت‌الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و تولیت مسجد امام حسین(ع)، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در ابتدای این مراسم گفت: آغاز برنامه کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی از سال 90 شروع شده است. بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و الهام گرفته از فرمایش ایشان است که در یکی از جلسات قرائت قرآن در طلیعه ماه رمضان برگزار شد و نکاتی را متذکر شدند. 30 سال است که در آغاز ماه رمضان زمانی را برای استماع تلاوت‌های برجسته قاریان کشور اختصاص می‌دهند. رهبری در یکی از همین جلسات که پنج ساعت به طول انجامید و به همه تلاوت‌ها گوش دادند، فرمودند: «باید یاد بگیریم ساعت‌ها را پای رحل قرآن بنشینیم و به تلاوت گوش دهیم. قاری قرآن آیات را به زیبایی بخواند و باعث نورانیت دل شود و استماع قرآن، سیره نبوی است». همچنین این فرموده خود قرآن است که «استماع تلاوت قرآن باعث جلب رحمت الهی است» که برگزاری این کرسی‌ها در راستای تحقق کلام مقام معظم رهبری و توصیه‌های خداوند در قرآن کریم است.

سرابی درخصوص ارائه گزارشی از کرسی‌های اذان‌گاهی توضیح داد: این کرسی‌ها با حضور اساتید و قاریان برجسته کشور که در سطح جهان اسلام شناخته شده هستند و در سه مکان مختلف برگزار شده و به صورت مستقیم از رادیو قرآن پخش می‌شود. مردم در در نقاط مختلف کشوری از این تلاوت‌ها می‌توانند بهره‌مند شوند، همچنین شورای عالی قرآن هم با همکاری دستگاه‌ها سعی کرده در طول سالیان اخیر در مناطق محروم‌تر نیز این برنامه را توسعه دهد تا انشاءالله نورانیت قرآن در سطح جامعه ساطع شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود:‌ قاریان نیز آیاتی مرتبط با ایام را برای تلاوت در این محافل انتخاب می‌کنند و فرصت مناسبی برای مستمعین است که در آیات مرتبط با وضعیت فعلی تدبر کنند. از تمام دست‌اندرکاران اجرایی این برنامه در شورای عالی قرآن، شبکه رادیویی قرآن و دیگر نهادها که برای انعکاس این برنامه تلاش می‌کنند، همچنین از مسئولان مسجد امام حسین(ع) و امام جماعت آن، حجت‌الاسلام ابوترابی که با حمایت‌های خود این برنامه را پشتیبانی کرده و به ترویج فرهنگ قرآنی کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنم. امیدوارم انس با قرآن و دریافت معارف و ارزش‌های قرآنی در زندگی روزی همه‌مان شود.

قائم مقام شورای عالی قرآن در پایان با بیان اینکه این کرسی‌های تلاوت و اذان‌گاهی در سه نوبت برگزار می‌شود، افزود: کرسی‌های اذان‌گاهی و تلاوت قرآن کریم در سه نوبت یکشنبه‌ها در مسجد بلال سازمان صدا و سیما به همت شورای عالی قرآن، دوشنبه‌ها در حسنیه الزهرا(س) با همکاری ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای عالی و سه‌شنبه‌ها در مسجد امام حسین(ع) با همکاری مدیریت اجرایی مسجد برگزار می‌شود. هر هفته یک کرسی بر اساس نوبت بندی مشخص، به طور مستقیم از رادیو قرآن پخش شده و دو کرسی دیگر به صورت تولیدی ضبط می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل