اگر انسان مَهدی قرآن شد، هادی دیگران می‌شود

اگر انسان مَهدی قرآن شد، هادی دیگران می‌شود

خبرگزاری تسنیم: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افتخار دیگری که خدا به انسان هدایت شده توسط قرآن می‌دهد این است که اگر انسان مهدی شد یعنی هدایت قرآن را دریافت کرد هادی هم می‌شود؛ با اخلاق و رفتارش دیگران را هدایت هم می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین سالگرد کرسی‌های اذان‌گاهی تلاوت امروز سه‌شنبه 16 مهرماه در آستانه 23 سالگی شورای عالی قرآن با حضور حضور حجت‌الاسلام ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و تولیت مسجد امام حسین(ع)، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و تولیت مسجد امام حسین(ع) در ادامه این مراسم از نخستین شبکه رادیویی جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را با نام شبکه رادیویی قرآن آغاز کرد و گفت: از تمام مدیران و مسئولانی که در طول سه دهه این شبکه را به صدای معارف قرآن تبدیل کرده‌اند تشکر می‌کنم. از اقدام ارزشمند شورای عالی قرآن قائم مقام این شورا متشکر هستم که با همکاری این شبکه امکان ارتباط نمازگزاران را در این خانه خدا در روزهای سه‌شنبه فراهم آورده‌اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اضافه کرد:‌ قرآن کریم سخن خدای حکیم است و معصومین ما می‌فرمایند: «اگر دوست داشتی با خدا سخن بگویی، نماز بخوان. نماز گفت‌وگوی انسان با خدای سبحان است و اگر دوست یداری خدا با تو سخن بگوید قرآن تلاوت کن قرآن کریم سخن خداوند متعال با انسان است». منتها برای استفاده از معارف قرآن کریم باید با ادبیات این کتاب آسمانی آشنا بود. برای بهره‌گیری از معارف آن باید با زبان قرآن آشنا شد.

وی با تأکید بر این نکته که یکی از حوزه‌های فهم زبان قرآن آشنایی با زبان عربی است، از شبکه قرآن تشکر ویژه‌ای کرد و  افزود: من تشکر ویژه‌ای از شبکه قرآن دارم که هر روز ساعت 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر برنامه‌ای را تدوین کرده‌اند که برای آموزش ترجمه آیات قرآن کریم است. پیش‌بینی این برنامه آن است که طی دو سال اگر افراد به مدت 30 دقیقه از شبکه قرآن استفاده کنند، در پایان می‌توانند آیات قرآن را ترجمه کنند. امیدوارم اکثریت قاطع مردم ما  علی‌الخصوص جوانان و دانشجویان، دانش پژوهان این برنامه باشند.

حجت الاسلام ابوترابی آموختن قدرت فهم آیات و ترجمه را گام اول ارتباط با قرآن کریم دانست و توضیح داد: قدرت فهم اولین قدم است وگرنه همه کسانی که زبان عربی می‌دانستند باید به شاگردان مکتب قرآن مبدل می‌شدند بسیار هستند کسانی که زبان عربی را می‌دانند، زبان قرآن را ار نظر دریافت مطالب در سطح دانش خویش به دست آورده‌اند اما به آن عمل نمی‌کنند و در مسیری خلاف بر قرآن کریم گام برمی‌دارند. برای اینکه شاگرد مدرسه قرآن باشیم و در این مدرسه به عنوان یک شاگرد موفق مورد قبول واقع شویم باید آنچه که از قرآن می‌آموزیم را عمل کنیم.

تولیت مسجد امام حسین(ع) پیوند علم و عمل را از عوامل مهم ترویج فرهنگ قرآنی خواند و عنوان کرد: خوش به سعادت آنانی که با استماع آیات قرآن کریم و فهم معارف به آن عمل می‌کنند و در مقام عمل، عقیده، رفتار و کردار آراسته به این معارف می‌شوند. نام این افراد در قرآن «متقین» لقب گرفته است. خداوند به کسی انسان متقین می‌گوید که سخن خدا را فراگرفته و به آن عمل کند. یکی از امتیازات و افتخاراتی که خداوند برای این شاگرد موفق قرآن ذکر می‌کند آن است که صلاحیت و قابلیت دریافت هدایت قرآن را به او مرحمت می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت:‌هر یک از ما به میزانی به دانش خود عمل کنیم، به سخن قرآن کریم در مقام عمل آراسته می‌شویم. هریک از ما به میزان تقوای خود از هدایت خدا استفاده می‌کنیم و مصداق «هدیً للمتقین» می‌شویم، در این صورت قرآن هادی ما و ما مَهدی قرآن یعنی هدایت شده توسط قرآن کریم می‌شویم. افتخار دیگری که خدا به یک انسان هدایت شده توسط قرآن می‌دهد این است که اگر انسان مهدی شد یعنی هدایت قرآن را دریافت کرد هادی هم می‌شود. با اخلاق و رفتارش دیگران را هدایت هم می‌کند و آن‌ها را با قرآن، مکتب اهل بیت و آموزه‌های دین آشنا می‌کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران