جرئیات سی‌امین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران

جرئیات سی‌امین جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران

خبرگزاری تسنیم: نشست اطلاع رسانی در خصوص سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هاشم میرزاخانی و جمعی از اصحاب رسانه در انجمن سینمایی جوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره سی امین دوره فیلم کوتاه تهران در خصوص بخش های اختصاصی این جشنواره گفت: آثار سی نمای کوتاه از 30 فیلمساز برجسته کشور را طی 2 سانس نمایش می دهیم. بخشی تحت عنوان سی برگزیده، سی سال داریم که در 5 سانس داریم.امسال سعی کردیم 30 فیلم کوتاه از 30 فیلمساز سینمای حرفه ای را جمع کنیم اما متأسفانه به 30 فیلم نرسید و جمع تر شد. فیلم های کوتاه دوستانی چون حاتمی کیا،درخشنده، خسرو سینایی،رافعی،شاه حسینی، غلامرضایی، اطیابی و غیره را داریم. ما فیلم کوتاه این دوستان را که طی دهه های قبل آماده کرده اند برای هنرجویان این دوره هر شب به مدت یکساعت نمایش دهیم.

میرزاخانی ادامه داد: امسال بخشی تحت عنوان افق نو را در جشنواره اضافه کردیم که به کارگردانانی می پردازد که روزگاری در انجمن سینمای جوان کار می کردند و در حوزه فیلم کوتاه فعالیت کردند و در جشنواره ها دیده شده اند و پس از آن توانستند در جشنواره های بین المللی حائز رتبه شوند. ما برای این جشنواره 5 فیلم تنهای تنهای تنها از احسان عبدی پور،سر به مهر از هادی مقدم دوست،گهواره ای برای مادر پناه برخدا رضایی و فیلم دربند با مدیریت فیلمبرداری هومن بهمنش،فیلم دهلیز با مدیریت فیلمبرداری مهدی جعفری و کارگردانی بهروز شعیبی را در نظر داریم.

وی با اشاره به کتاب جشنواره فیلم کوتاه عنوان کرد: کتاب 30 دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران روز اختتامیه توزیع و رونمایی می شود. این کتاب مشتمل بر دبیر جشنواره، پوستر، سازنده تیزر، هیأت انتخاب، هیأت داوری، فیلم های راه یافته به بخش مسابقه و فیلم های برگزیده هر دوره از جشنواره است.

دبیرجشنواره فیلم کوتاه تهران در خصوص نقد فیلم ها گفت: امسال به منظور ارتقای اطلاعات فیلمسازان هرشب کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه را توسط اساتید نقد کشور مورد بررسی قرار می دهیم. علی اعلایی، طهماسب صلح جو،منوچهر اکبرلو،رامتین شهبازی و هادی مقدم دوست آثار را نقد می کنند. معمولا آثار کوتاه فضایی برای نقد ندارند و این جشنواره می تواند بستر مناسبی را برای آن فراهم کند.

وی افزود: در این دوره 6 تیم متشکل از 18 تهیه کننده، کارگردان، مستندساز، انیماتور، تدوینگر و صدابردار داریم که در انتخاب آثار کمک کردند و 237 فیلم در مجموع از میان 4 هزارو 400 و نود و شش فیلم به بخش مسابقه معرفی شده امد.

میرزاخانی درباره هیأت داوران جشنواره بیان کرد: هیأت داوران هم متشکل از محمد بزرگ نیا کارگردان،دکتر احمد ضابطی جهرمی مدرس سینما و کارگردان مستند، دکتر محمدعلی صفورا مدرس دانشگاه و انیماتور، مهدی فرجی تهیه کننده و مدیر شبکه یک، مهدی کرم پور فیلمساز کوتاه و بلند، محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری و تصویربردار، سید ناصر هاشم زاده مدرس دانشگاه و فیلمنامه نویس است. سعی کردیم در تمام حوزه ها اعم از مستند، داستانی و انیمیشن استاد متخصص داشته باشیم.

میرزاخانی درباره بخش بین الملل جشنواره اظهار کرد: در بخش بین الملل داوران متشکل از اهمان یوخن کارگردان و انیماتور از آلمان، یسری بوسعید تهیه کننده و کارگردان از تونس،یانگ چول مدیر جشنواره پوسان کره،پائولا پاراسیوس مستندساز ایتالیایی و خانمی دیگر از کشور انگلیس داریم. این افراد در کنار دکتر احمد الستی و رسول صدر عاملی قرار می گیرند. بخش جهان اسلام و کشورهای آسیایی در بخش بین الملل قرار دارد. یسری بوسعید،دکتر حاتمی مدیر شبکه آی فیلم و دکتر مجید شیخ انصاری این بخش از جشنواره را داوری می کنند.

وی درباره تندیس ها متذکر شد: در مجموع ما در بخش ملی 19 تندیس، جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر بعدی را سرلوحه کارمان قرار داده ایم. در بخش بین الملل نیز 9 تندیس تقدیم می شود. امسال هم جایزه استعداد جوان برای متولدین 72 به بالا در نظر گرفته شده است.

میرزاخانی سپس گزارشی از آثار ارائه شده به جشنواره قرائت کرد و گفت: در این دوره از ایران و 109 کشور جهان فیلم داشتیم. چهار کشور اول شامل فرانسه با 481 فیلم،برزیل 182،آلمان 135،انگلستان 106 فیلم می شوند. در بخش ملی هم 2 هزارو دو اثر بودند. در حوزه داستانی 1072 فیلم بودند که 118 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند. مستند 587 فیلم با انتخاب 56 فیلم،انیمیشن 157 با انتخاب 46 فیلم،تجربی 186 با انتخاب 22 فیلم بود.

وی افزود: حدود1261 فیلم از استان ها و 741 فیلم از تهران در جشنواره شرکت کرده است. یعنی 37 درصد آثار از تهران و بقیه از استان های دیگر بود. اصفهان 164 فیلم استان دوم، مشهد 96،البرز 85 و فارس با 83 فیلم در جایگاه های بعدی ارائه فیلم به دبیرخانه جشنواره هستند. مجموع تایم آثار 30 هزار دقیقه در بخش ملی هستند که 334 فیلم سینمایی در این بخش حاضرند.در بخش مسابقه هم 111 فیلم از تهران و 127 فیلم از سایر استان ها با یکدیگر رقابت می کنند.

دبیر جشنواره سی ام توضیح داد: درصد آثار ارائه شده به وسیله تهیه کنندگان خصوصی و دولتی بدین شرح است که 1358 فیلم خصوصی و 644 فیلم تهیه کننده دولتی داشتند و 68 درصد آثار خصوصی و بقیه تهیه کننده دولتی داشتند. جوانترین شرکت کننده 18 سال و پیرترین آن 62 سال دارد. در بخش مسابقه از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی 2 فیلم،کانون پرورش فکری 5 انیمیشن، مرکز صبا 5 فیلم، انجمن دفاع مقدس 8 فیلم، مراکز صداوسیما 8 فیلم، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 10 فیلم،حوزه هنری تبلیغات 15 فیلم و انجمن سینمای جوان 39 فیلم دارد.

وی افزود: سعی کردیم یک بسته فیلمی مناسب برای علاقه مندان به فیلم کوتاه در پردیس سینمایی ملت تدارک ببنیم. مرور انیمیشن جهان، دنیای پیرامون، زاویه پنهان شامل آثار فیلمسازان مستقل کشورهای غربی، سانسور و اطلاع رسانی، سینمای کودک شامل این بخش هاست.

وی در پایان در خصوص کلاس ها و کارگاه های آموزشی جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت:ما سمینارهای آموزشی مختلف را برای هرشب تدارک دیدیم تا بهره برداری شود. گارگاه تصویربرداری با حضور استاد محمدرضا سکوت، فیلمنامه با حضور دکتر الستی، مستندسازی با حضور مهرداد اسکویی، کارگردانی خسرو سینایی و بازیگردانی فیلم کوتاه را علیرضا خمسه اجرا می کند.سی ام مهر تا سوم آبان ماه نسبت به نمایش و نقد و بررسی آثار در دفاتر انجمن سینمای جوان اقداماتی انجام می دهیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران