تهدید آمریکا به تحریم پاکستان در صورت واردات گاز ایران

تهدید آمریکا به تحریم پاکستان در صورت واردات گاز ایران

خبرگزاری تسنیم: پاکستان آبزرور با اشاره به تهدید اسلام آباد از سوی آمریکا در صورت واردات گاز ایران نوشت: نخست وزیر پاکستان قاطعانه گفته است قصد دارد توافق انتقال گاز از ایران را که در دوره دولت قبلی پاکستان به امضا رسیده است، به پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی پاکستان آبزرور، موضوع پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان با تهدید پاکستان از سوی آمریکا به اعمال تحریم های سخت در صورت تکمیل این پروژه مجددا مطرح شده است.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفته است که اگر پاکستان این پروژه چند میلیارد دلاری انتقال گاز از ایران را تکمیل کند، ممکن است با تحریم های شدیدی از جانب آمریکا مواجه شود. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی به اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، دولت اوباما در حال مذاکره با پاکستان در این زمینه است. وی اظهار داشت « ما این بحث ها را (درباره خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان) داشته ایم و به گفتگو با دولت پاکستان ادامه خواهیم داد.» شرمن افزود، پاکستان احتمالا متوجه است که در کجا ایستاده است و اگر این پروژه را ادامه دهد، چه تحریم هایی از سوی آمریکا وضع خواهند شد.
تکرار تهدیدات آمریکا علیه پاکستان در زمینه خط لوله انتقال گاز از ایران در حالی مطرح می شود که روابط آمریکا و پاکستان به پایین ترین سطح خود در طول تاریخ روابط دو کشور رسیده است. برخی نگران اند که اگر واشنگتن به لجاجت خود در مورد خط لوله انتقال گاز ادامه دهد و در نهایت تحریم هایی را علیه این کشور وضع کند، روابط دو کشور هر چه بیشتر رو به وخامت بگذارد.
پاکستان، آنگونه که مقامات آمریکایی نیز اطلاع دارند، در حال سپری کردن شدیدترین بحران انرژی خود است. تولید گاز در پاکستان به شدت به کمتر از میزان مصرف در این کشور کاهش یافته و گزینه دیگری جز واردات از کشور همسایه که دارای منابع فراوان گازی است، برای پاکستان باقی نگذاشته است. پاکستان برای تامین نیاز داخلی خود، در سال 2010 موافقتنامه ای را با ایران امضا کرد که بر اساس آن پاکستان تا اواسط سال 2015 بین 750 میلیون تا یک میلیارد فوت مکعب در روز از ایران گاز وارد خواهد کرد. تاکنون پروژه 7.5 میلیارد دلاری لوله گذاری این خط لوله بیشترین موضوع نگرانی پاکستان بوده است. پاکستان تمایل دارد تا با تکمیل این خط لوله، بر بحران انرژی خود که موجب به خطر افتادن صنایع مختلف و کاهش سریع رشد اقتصادی در این کشور شده است، غلبه کند.
در یکی از جدیدترین اظهارنظرها در زمینه این خط لوله، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان قاطعانه گفته است که قصد دارد توافق انتقال گاز از ایران را که در دوره دولت قبلی پاکستان به امضا رسیده است، به پیش ببرد. در واکنش به موضع قاطع نخست وزیر پاکستان در مورد خط لوله انتقال گاز، رابرت منندز، رئیس کمیته  روابط خارجی سنای آمریکا گفته است: «اگر این پروژه تکمیل شود، به منزله نقض آشکار رژیم تحریم ها علیه ایران خواهد بود.» این پیام ها از سوی دو طرف، در شرایط فعلی به نظر بسیار صریح و رسا هستند. اما، موضوعی که مقامات آمریکایی باید به آن توجه داشته باشند این است که پاکستان با بحران جدی انرژی مواجه است و خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان برای خارج شدن اسلام آباد از این بحران بسیار اهمیت دارد. اگر طرف آمریکایی به صورت صادقانه خواهان حل این موضوع است، مسلما وضع تحریم علیه پاکستان چاره کار نیست. راه کار برون رفت از این وضعیت انجام اقدامات ملموس از سوی آمریکا برای کمک به پاکستان جهت خروج سریع از بحران انرژی است.
انتهای پیام/ 29

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه