عزتی: پرداخت نقدی روزمره ترین فکری است که می شد کرد/حذف ۳دهک راه‌کار غلطی است

عزتی: پرداخت نقدی روزمره ترین فکری است که می شد کرد/حذف 3دهک راه‌کار غلطی است

خبرگزاری تسنیم: یک کاشناس اقتصادی با بیان اینکه پرداخت نقدی روزمره ترین فکری است که ممکن است درباره درآمدهای نفتی کرد گفت: حذف سه دهک درآمدی راه‌کار غلطی است چرا که شناسایی دهک‌های پردرآمد دشوار است.

مرتضی عزتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از پیشنهاد مجلس برای حذف سه دهک درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران گفت:به طور کلی پرداخت یارانه به شکل فعلی نادرست است چرا که یارانه‌باید به سمت رشد، توسعه و رفاه پایدار مردم هدایت شود.

وی ادامه داد:از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این نبوده است که پول یارانه‌ها به عده‌ای پرداخت و از عده‌ای دریغ شود، بلکه باید این پول بین همه توزیع شود.

عزتی درباره روش‌های شناسایی دهک‌های بالای درآمدی افزود:در اقتصاد ما شناسایی دهک‌های درآمدی به صورت صحیح امکان پذیر نیست چرا که هیچ منبع درستی برای آگاهی از درآمدهای مردم وجود ندارد، بنابر این از هر منبعی استفاده شود ممکن است خطا وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حذف دهک‌های درآمدی راه‌کاری برای افزایش درآمد دولت نیست بلکه دولت باید به فکر سیستم‌های افزایش درآمد دولت باشد به طور مثال افزایش درآمدهای مالیاتی، ارائه خدمات و کاهش قیمت‌ها یکی از بهترین راه‌کارها در این زمینه است.

عزتی با تاکید بر اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اجرای ناصحیح این قانون میزان تورم در جامعه افزایش یافته است گفت:دولت‌های گذشته همواره به دنبال روزمرگی بودند و هیچگاه به فکر رفاه پایدار نبودند. پرداخت نقدی روزمره ترین فکری است که ممکن است درباره درآمدهای نفتی بتوان کرد.

وی ادامه داد: دولت‌ها باید نسبت به آینده پیش‌دستی کنند نه اینکه منتظر باشند تا اتفاقی رخ دهد و سپس به دنبال راه‌کار باشند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانه‌ها این بود که یارانه به سمت تولید هدایت شودو سرمایه گذاری اشتغال زابه وجود آید افزود:حمایت از تامین اجتماعی، حمایت از تولید و ایجاد رفاه اجتماعی پایدار از مهترین اهداف اجرای این قانون بود که متاسفانه در طی این مدت اجرا مغفول مانده است.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه