توقف دستگاه‌های پیشرفته غنی‌سازی و رآکتور اراک پیش شرط توافق هسته‌ای با ایران

توقف دستگاه‌های پیشرفته غنی‌سازی و رآکتور اراک پیش شرط توافق هسته‌ای با ایران

خبرگزاری تسنیم: روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود و در آستانه مذاکرات ۱+۵ و ایران از دولت آمریکا خواسته تا هر گونه توافق با ایران را منوط به توقف کامل آنچه که غنی سازی با توان تسلیحاتی می‌داند،‌ سازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ شورای سردبیری روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله این روزنامه و یک روز قبل از برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران دست به یک فضاسازی منفی زده است و از دولت آمریکا خواسته تا قبل از ارائه تضمین از جانب ایران در قبال آنچه نویسندگان برنامه تسلیحاتی کشورمان می‌نامند، مانع هر نوع توافق با کشورمان شود. این روزنامه می‌نویسد:

دولت اوباما اعلام کرده است که از دولت ایران انتظار دارد با ارائه پاسخ به پیشنهادهای آمریکا و شرکایش در سال جاری، جدیت خود برای دستیابی به مصالحه‌ای در برنامه هسته ای ایران نشان دهد. این برنامه اعتمادسازی از ایران می‌خواهد تا غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا را متوقف کرده و بازرسی‌های بیشتر را در ازای لغو برخی تحریم‌ها شامل ممنوعیت تجارت طلا، بپذیرد. چندین گزارش، شامل مقاله وال‌استریت ژورنال، اعلام کرده‌اند که تهران شاید آماده ارائه پیشنهادی باشد که در آن چندین شرط، شامل محدودیت غنی‌سازی، پذیرفته شده باشد. 

در این صورت، این امر نشان دهنده تغییری بزرگ در مواضع آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، خواهد بود که تاکنون هر نوع پیشنهاد موقتی یا جامع را برای پایان دادن به بن‌بست برنامه هسته‌ای ایران رد کرده است. اما دولت اوباما نباید ضرورتا انتظار پاسخی مثبت از ایران را داشته باشد. زیرا توسعه مداوم زیرساخت‌های هسته‌ای ایران در سال جاری منجر به ایجاد سوراخ‌هایی بزرگ در آن چیزی شده که قرار بود یک تور امنیتی موقتی باشد. 

یک سال پیش چنین به نظر می‌رسید که ذخایر در حال افزایش اورانیوم 20 درصد ایران خطرناک‌ترین بخش زیرساخت‌ هسته‌ای ایران است زیرا این ماده می‌تواند به سرعت تبدیل به اورانیوم سطح تسلیحاتی شود. غنی‌سازی در تأسیساتی زیرزمینی انجام می‌گیرد که استفاده‌های کمی به غیر از تولید سلاح هسته‌ای دارد. توقف فعالیت و یا تعطیلی این تأسیسات و ایمن‌سازی این ماده، در صورت پذیرش از جانب تهران در شش ماه پیش، تهدید توانایی سریع ایران در تولید تسلیحات هسته‌ای را کمتر می‌ساخت. 

با این حال، از آن زمان، ایران شروع به نصب نسل جدیدی از سانتریفیوژها در بزرگترین تأسیسات غنی‌سازی هود در نطنز کرده است. این دستگاه‌های جدید از آنجایی که می‌توانند اورانیوم را با سرعت بسیار بیشتری فرآوری کنند، تهدید تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای ایران را بیش از آنچه که ذخایر 20 درصدی پدید می‌آوردند، پدید آورده است. در همین حین، یک رآکتور جدید بر پایه تکنولوژی آب سنگین در اراک، سال آتی تکمیل خواهد شد و به ایران اجازه خواهد داد تا پلوتونیومی را که برای ساخت بمب مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید کند. 

هر گونه توافقی با ایران حتی یک توافقنامه موقتی، باید این واقعیت‌ها را مد نظر قرار داشته باشد. هیچ یک از تحریم‌ها نباید لغو شوند مگر اینکه ایران اقداماتی را اتخاذ کند که جدول زمانی این کشور برای تولید ماده اصلی کلاهک هسته‌ای را به صورت کاملا مشخص به عقب راند. این امر یعنی سانتریفیوژهای پیشرفته و رآکتور اراک باید بخشی از هر توافق باشد. 

حتی این توافقنامه موقت و گسترده‌تر نیز به شدت مورد اعتراض اسرائیل قرار خواهد گرفت که می‌گوید تحریم‌ها نباید تسهیل شوند مگر اینکه ایران از تمام برنامه غنی‌سازی خود صرف نظر کند. مقامات اسرائیلی معتقدند که هر گونه تسهیل تحریم‌ها می‌تواند منجر به فروپاشی سیستم‌ تحریم‌ها شود زیرا روسیه، چین، ترکیه، هند و سایر کشورها که با اکراه به این تحریم‌ها پایبند بوده‌اند فورا روی به عادی‌سازی روابط تجاری خواهد آورد. در این صورت ممکن است ایران به کمکی کافی برای احیای اقتصاد خود دست یابد و در همین حین ظرفیت هسته‌ای خود را نیز حفظ کند. 

اگر مذاکرات هسته‌ای در یک چارچوب بزرگتری انجام می‌گرفتند که مشخص می‌کرد ایران چه مقدار از برنامه هسته‌ای خود را حاضر است در ازای لغو تمام تحریم‌ها، متوقف سازد، در این صورت بخش عمده‌ای از مشکلا مربوط به یک توافق اولیه نیز راحت‌تر می‌شدند. این امر به نوبه خود دولت جدید ایران را نیز در بوته آزمایش  نهایی می‌گذاشت: آیا حاضر است که به صورت قطعی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را رها کند با موقتی؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان