رئیس سازمان غذا و دارو نواقص توزیع شربت تریاک را پذیرفت/شرایط اصلاح می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو نواقص توزیع شربت تریاک را پذیرفت/شرایط اصلاح می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو با پذیرفتن نواقص توزیع شربت تریاک از اصلاح روند توزیع شربت تریاک بین مراکز درمان معتادان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره عدم ساماندهی مناسب برای توزیع شربت تریاک مخصوصا از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: این یک کار مشترک بین سازمان غذا و دارو و معاونت درمان است که نظارت‌ها بر عهده ما است، بنابراین اجازه فعالیت مراکز درمان معتادان را معاونت درمان ارائه می‌دهد و نحوه توزیع و نظارت نیز بر عهده معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که البته متاسفانه نواقصی وجود دارد ولی سعی می‌کینم شرایط بهتر شود.

سازمان غذا و دارو برآورد صحیحی از تحویل شربت تریاک ندارد

به گزارش تسنیم، با توجه به انتقاداتی درباره عدم توزیع مناسب شربت تریاک به مراکز ترک اعتیاد به خصوص توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عدم توزیع مناسب شربت تریاک اظهار داشت: در ماه‌های گذشته مشکلی در تولید شربت تریاک توسط کارخانجات مربوطه وجود داشت که این مشکل برطرف شد ولی در حال حاضر به دلیل تحویل محدود شربت تریاک به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ممکن است این شربت به برخی از مراکز ترک اعتیاد به صورت مناسب توزیع نشود.

وی افزود: متاسفانه یک تعادل مناسب در تحویل شربت تریاک به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود ندارد و این دانشگاه با توجه به اینکه 900 مرکز ترک اعتیاد را تحت پوشش دارد مسلماً این امکان وجود دارد که شربت تریاک به برخی از مراکز ترک اعتیاد به صورت مناسب توزیع نشود.

سلام‌زاده ادامه داد: بر این اساس می‌طلبد دفتر برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت یک ساماندهی مناسب‌تری در زمینه برآورد تولید و توزیع شربت تریاک و متادون انجام دهد تا براساس تولیداتی که در کارخانجات انجام می‌شود این شربت‌های تریاک نیز بهتر به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی علی‌الخصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل داده شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح تعداد تحویل شربت‌های تریاک به این دانشگاه و متعاقب آن رقم ایده‌آل برای توزیع این شربت به مراکز ترک اعتیاد عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ آمار و رقم دقیقی ندارم البته باید این مساله را عنوان کنم که شربت تریاک نیز به تمام مراکز ترک اعتیاد ارائه نمی‌شود و توزیع این شربت به مراکز محدود است. مثلاً از 900 مرکز ترک اعتیاد زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فقط به 150 تا 200 مرکز شربت تریاک توزیع می‌شود زیرا توزیع شربت تریاک محدودیت خاصی دارد از جمله اینکه بدلیل بوی تندی که این شربت دارد، شرایط نگهداری آن، یک شرایط خاصی دارد که همه مراکز از عهده آن بر نمی‌آیند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی در توزیع شربت تریاک به مراکز ترک اعتیاد مشکلی ندارند، عنوان کرد: این مساله به دلیل تراکم و تعداد زیاد پوشش مراکز ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است، مثلاً این دانشگاه 900 مرکز ترک اعتیاد را تحت پوشش دارد ولی دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران در حدود 300 مرکز ترک اعتیاد تحت پوشش دارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های دیگر نیز در حدود 100 تا 300 مرکز ترک اعتیاد را تحت پوشش دارند بنابراین به نوعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین آمار پوشش مراکز ترک اعتیاد را در کشور بر عهده دارد.

سلام‌زاده در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر با توجه به توزیع نامناسب شربت تریاک به خصوص از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چه اقداماتی انجام داده‌اید، خاطرنشان کرد: ما براین اساس مکاتبات و تماس‌های تلفنی مکرری با دفتر برنامه ریزی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت انجام داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر میزان تحویل شربت تریاک براساس تولید آن در کارخانجات و متعاقباً توزیع مناسب بین مراکز ترک اعتیاد مهیا شود.

وی با صحه گذاشتن بر این مساله که مصرف کننده‌ای که اعتیاد به مواد مخدر را رها کرده با کوچکترین ضعف در توزیع شربت تریاک دوباره به سمت ماده مخدر اولیه باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: دفتر برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو هرچه سریع‌تر برای برطرف کردن عدم توزیع مناسب شربت تریاک با برقراری یک تعادل مناسب در تولید و تحویل این شربت به دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام کند.

توزیع نامناسب شربت تریاک توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌

در این راستا حسین دژاکام رئیس کنگره 60 با انتقاد از توزیع نامناسب شربت تریاک توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی‌ گفت: مصرف کننده‌ای که اعتیاد به مواد مخدر را رها کرده با کوچکترین ضعف در توزیع شربت تریاک دوباره به سمت ماده مخدر اولیه باز می‌گردد.

وی با انتقاد از توزیع نامناسب شربت تریاک توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر توزیع شربت تریاک که نیاز هزاران نفر از افراد تحت درمان بیماری اعتیاد است با مشکلات بسیاری روبرو شده و این مشکلات در کلینیک‌های تحت نظر دانشگاه شهیدبهشتی به چشم می‌خورد این درحالی‌است که توزیع این شربت در دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.

رئیس کنگره 60  در ادامه افزود: این بی‌نظمی توزیع شربت تریاک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درست زمانی اتفاق افتاده که امروز ما و دیگر دوستانی که در عرصه کمک به رهایی معتادان فعالیت می‌کنند توانسته‌ایم بسیاری از معتادان به انواع موادمخدر از جمله شیشه، هروئین، کراک و دیگر مواد را در چرخه درمان با شربت تریاک قرار دهیم و رهایی از اعتیاد چندین هزار نفر از این بیماران در گروی توزیع شربت "اپیوم تینگچر" است.

دژاکام در ادامه هشدار داد: باید مسئولان به این نکته توجه کنند که مصرف کننده‌ای که با تلاش بسیار توانسته اعتیاد به ماده گذشته را رها و از شربت تریاک استفاده کند با کوچکترین ضعف در توزیع شربت تریاک دوباره به سمت ماده مخدر اولیه بازمی‌گردد و منتظر دلایل مسئولان و وعده و وعید آن‌ها نمی‌شود.

رئیس کنگره 60 در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان در پاسخ به این کمبودها در بحث توزیع شربت تریاک می‌گویند که بیماران به جای این شربت از متادون استفاده کنند و این درحالی است که چنین پیشنهادی به هیچ عنوان عملی نیست.

وی همچنین در پایان با بیان اینکه وقوع جرم و جنایت در معتادان به مواد روان‌گردان و شیشه به دلیل تخریب شدید عصبی و روانی است،‌ عوارض و تخریب‌های جسمی ناشی از مصرف شیشه را جدی خواند و افزود: جوش‌های ریزپوستی از جمله عوارض مصرف شیشه است که نشان دهنده آلودگی و از عوارض مرتبط با نقص ایمنی بدن است. همچنین پس از گذشت مدتی مشکلات پروستات و جوش‌های روده بزرگ از جمله عوارضی است که گریبان‌گیر مردان معتاد به شیشه می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon