جزئیات نحوه تدریس ادبیات قومیت‌ها در مدارس/ استخراج آئین نامه‌های لازم

جزئیات نحوه تدریس ادبیات قومیت‌ها در مدارس/ استخراج آئین نامه‌های لازم

خبرگزاری تسنیم: مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تدریس ادبیات قومیت‌ها در مدارس نیازمند استخراج برنامه و روش‌های اجرایی است که در صورت تصویب به عنوان مثال در مناطق کردنشین ادبیات کردی به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود.

محمد بطحائی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با تدریس ادبیات قومیت‌ها در مدارس اظهار داشت: اصل 15 قانون اساسی ایران تاکید کرده است زبان و خط رسمی فارسی است و اسناد، مکاتبات و کتاب‌های درسی باید به زبان فارسی باشد اما استفاده از زبان‌های محلی و قومی و تدریس آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.

وی افزود: طبق این اصل از قانون اساسی ما اجازه داریم تا زبان‌های قومی و محلی را در کنار زبان فارسی در مدارس آموزش دهیم اما اجرای این کار مستلزم منابع و روش‌های خاص آموزشی است که باید در دستور کار قرار بگیرند.

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که ادبیات قومیت‌ها به چه صورت قرار است تا در مدارس آموزش داده شود، گفت: کتاب‌های درسی که باید به زبان فارسی باشد اما به عنوان مثال می‌توان در مناطق کرد نشین کلاس ادبیات کردی را به صورت فوق برنامه برای دانش‌آموزان اجرا کرد البته اجرای این کار مستلزم آئین نامه‌ها و مقررات لازم است.

بطحائی بیان کرد:‌ در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی موضوع آموزش ادبیات قومیت‌ها در مدارس کشور در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد و قرار شد تا بر روی این موضوع کار شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را به شورای فرهنگ عمومی واگذار کرد تا ضوابط آن تعیین شود ولی هرگز این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در حال بررسی نحوه اجرای این موضوع هستیم و باید برای به جریان افتادن کار پیشینه آن را استخراج کرد و سپس آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد.

به گزارش تسنیم، علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مطرح ساختن موضوع تدریس ادبیات قومیت‌ها در مدارس عنوان کرد:‌تدریس ادبیات قومیت ها در مدارس براساس اصل 15 قانون اساسی بلامانع است،طبق اصل 15 قانون اساسی تاکید شده است زبان رسمی ما فارسی است اما گفته شده تدریس ادبیات قومیت ها درمدارس بلا مانع است. هدف ما این است که با برنامه ریزی‌های دقیق و همکاری سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار را به صورت اصولی دنبال کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon