سند حقوق شهروندی با نگاه دینی تدوین شود


سند حقوق شهروندی با نگاه دینی تدوین شود

خبرگزاری تسنیم: مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: غربی‌ها حقوق شهروندی را بدون در نظر گرفتن مذهب تعریف کرده‌اند اما ما باید حقوق شهروندی را به صورتی طراحی کنیم که دین نیز در آن بررسی شده و از این نظر کامل باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله سید‌هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار با الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: در صورتی که موفق شوید با نگاه دینی و اسلامی این سند جامع حقوق شهروندی را تدوین کنید، زمینه‌ای برای زندگی همراه با فضای دینی و معنوی که درآن فضا تمام حقوق شهروندان رعایت می‌شود، ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حق الله را باید در تدوین تمامی قوانین حقوق شهروندی همواره در نظر بگیریم، گفت: در مرحله اول حق الله را داریم که باید درتدوین این سند تابلوی ما قرار بگیرد و مسلمانان و کسانی که دین و مذهبی دارند رابطه با خدا که همان حق الله است را به عنوان رابطه ای که قبل از همه حقوق باید به آن توجه شود، پذیرفته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور حقوق شهروندی را مکمل حقوق الهی دانست و افزود: خداوند و پیامبر بر گردن هر یک از ما حقوق مشخصی را قرار داده اند و افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند نیز نسبت به یکدیگر حقوقی دارند و می‌توان گفت حقوق افراد نسبت به یکدیگر همان مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تاکید کرد: تقاضایی که از شما در تدوین این سند دارم این است که توجه خود را جلب کنید که از بخشی نگری در تدوین این سند پرهیز و بحثی جامع مطرح شود.

آیت الله حسینی بوشهری به رساله حقوق امام سجاد(ع)  اشاره کرد و گفت: در رساله حقوق امام سجاد (ع) حق مردم نسبت به یکدیگر در نظر گرفته شده و مردم هم نسبت به حاکمیت وظایفی دارند که باید به آنها گفته شود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: امام علی(ع) فرمودند خداوند حقوق بندگان را مقدم بر حقوق خودش قرار داده و اگر کسی حقوق بندگان را رعایت کند حقوق خدا را ادا کرده است وبه همین دلیل ما نیز اگر می‌خواهیم که حقوق خدا را مراعات کرده باشیم باید حقوق شهروندی را رعایت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به تعریف حقوق شهروندی در غرب اشاره و تاکید کرد: غربی‌ها حقوق شهروندی را بدون در نظر گرفتن مذهب تعریف کرده‌اند اما ما باید حقوق شهروندی را به صورتی طراحی کنیم که دین نیز در آن بررسی شده و از این نظر کامل باشد.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon