اختلاف نظر وزیر راه و کارشناسان بر سر متولی صنعت هوانوردی از نظر ایکائو

اختلاف نظر وزیر راه و کارشناسان بر سر متولی صنعت هوانوردی از نظر ایکائو

خبرگزاری تسنیم:در حالی کارشناسان حمل‌ونقل هوایی تاکید می‌کنند ایکائو فقط سازمان هواپیمایی را به‌عنوان متولی صنعت هوانوردی می‌شناسد وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت:ایکائو بر فعالیت جداگانه سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی روز گذشته در حاشیه بازدید از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به کج‌سلیقگی دولت قبلی برای انتقال ایستگاه راه‌آهن قم به بیرون این شهر، گفت: شرکت فرودگاه‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری الحاق نمی‌شود، چراکه ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) بر فعالیت جداگانه این دو نهاد تاکید دارد.

وی افزود: آزادراه تهران- قم و بار ترافیکی سنگین آن یکی از مسائل مهم مورد توجه در بازدید بود، معتقدم اگر بتوانیم مقداری از بار مسافری این آزادراه را به راه‌آهن تهران-قم انتقال دهیم مشکل بار ترافیکی آزادراه تهران - قم برطرف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از انتقال ایستگاه راه آهن قم به بیرون از این شهر، افزود: نمی‌دانم دولت قبلی با چه تدبیری این کج‌سلیقگی را اجرا شد، چراکه ایستگاه راه‌آهن قم در وسط این شهر بود که باید به سرعت به مرکز شهر منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این راه‌آهن باید بتواند با مترو فرودگاه امام به صورت ترکیبی عمل کند، تاکید کرد: باید یک ایستگاه تبادل در تقاطع راه‌آهن و مترو فرودگاه امام ایجاد شود تا مسافران از این ایستگاه استفاده کنند.

آخوندی یادآور شد:از مترو و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواسته‌ام تا نحوه ایجاد خطی مستقیم از فرودگاه امام تا فرودگاه مهرآباد را بررسی کنند، چراکه سالانه حدود 13 میلیون مسافر از فرودگاه مهرآباد و 5 میلیون مسافر نیز سالانه در فرودگاه امام جابه‌جا می‌شود.

*لزوم الحاق شرکت فرودگاه‌ها در سازمان هواپیمایی برای حل مشکلات

به گزارش تسنیم، در حالی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید ایکائو بر فعالیت جداگانه سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها تاکید دارد که کارشناسان حمل‌ونقل هوایی معتقدند شرکت‌ فرودگاه‌های کشور که با هدف کوچک‌سازی دولت و در راستای تحقق اهداف سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد شد امروز به دلیل«فربه» شدن تبدیل به معضلی برای صنعت حمل‌ونقل هوایی شده است.

* الحاق ساده‌ترین و مناسب‌ترین راه حل معضل

یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی با مثبت ارزیابی کردن انتصاب نوریان به‌عنوان قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی، گفت: با این اقدام کارها روان‌تر جلو می رود چرا که  با توجه به این‌که وزارت راه و شهرسازی متشکل از دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی است، وزارتخانه بزرگی است و این مسئله ایجاب می‌کند در حزوه‌های مختلف افراد با تخصص‌های ریزتر مسئولیت کامل‌تری از یک مقام عالی‌تر به عهده بگیرند و نظارت عالیه را اعمال کنند.

فرامرز سروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: با عنایت به این‌که نوریان قبلا دو دوره ریاست سازمان را به عهده داشته و در سازمان هواشناسی هم حضور داشته است، به نظر می‌رسد از منظر حاکمیتی و نظارتی وی بتواند تجربه لازم و کافی را برای تاثیرگذاری در  این حوزه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته این تاثیرگذاری به این بستگی دارد که در عمل فضایی که ایجاد می‌شودوی مسائل را چگونه برنامه‌ریزی و به سمت جلو هدایت کنند.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین قائم مقام وزیر در امور هوانوردی می‌تواند به هماهنگی بین سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها منجر شود، اظهار کرد: قطعا همین گونه است و نوریان شناخت کاملی نسبت به این دو نهاد دارد. شرکت فرودگاه‌ها فقط یک شرکت مثل بقیه شرکت‌ها هر چند دولتی است. سیاستگذار صنعت حمل‌ونقل هوایی سازمان هواپیمایی کشوری است که نماینده حاکمیت است و این را قانون می‌گوید.

سروی ادامه داد:‌ شرکت فرودگاه به این منظور ایجاد شد به‌عنوان شرکتی کنار سازمان هواپیمایی کشوری که صرفا کارهای تصدی‌گری کند و قرار نیست این شرکت بر اساس قانون کارهای حاکمیتی و نظارتی هم انجام دهد. رگلاتوری در حمل‌ونقل هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری است و همه شرکت‌های تحت پوشش صنعت حمل‌ونقل هوایی باید بر اساس تصمیمات حاکمیت برنامه‌ریزی و کارها را پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد:‌معمولا شرکت‌های دولتی باید ضمن این‌که به کوچک‌سازی بدنه دولت کمک می‌کنند در عمل باید از سیاست‌های دولت پیروی کنند. سیاست دولت این است که دستگاه‌های دولتی علاوه بر گرایش به سمت کوچک‌سازی، کارهای تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنند. به نظر می‌رسد شرکت فرودگاه‌ها در 15 سال اخیر خیلی بزرگ شده است. این شرکت، شرکت خیلی معظمی شده که با رویکردهای اولیه تاسیس این شرکت که صرفا انجام امور تصدی‌گری بود همسویی نداشته است.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان این‌که شرکت فرودگاه‌ها تبدیل به یک شرکت «فربه» شده است، تاکید کرد: این شرکت هم کارهای تصدی‌گری می‌کند، هم کارهای نظارتی و هم این‌که خودش را نماینده حاکمیت می‌داند.

سروی با تاکید بر این‌که شرکت فرودگاه‌ها تبدیل به یک معضل شده که باید به گونه‌ای آنرا حل کرد در پاسخ به این پرسش که این معضل چگونه باید شد، افزود: باید کارها را تفکیک کنیم.سازمان هواپیمایی کشوری یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و نباید کار تصدی‌گری انجام دهد که الان این کار را انجام می‌دهد. از سوی دیگر شرکت فرودگاه ها یک شرکت متصدی است و باید فرودگاه‌ها را اداره کند، اما این شرکت در حال حاضر هم فرودگاه طراحی می‌کند و هم می‌سازد.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی با اشاره به این‌که شرکت فرودگاه‌ها در خیلی جاها دقیقا کارهای حاکمیتی و نظارتی انجام می‌دهد، گفت: اگر به مفاد قانون و مصوبات مجلس توجه شود خیلی از مسائل خود به خود حل می‌شود.

سروی با بیان این‌که الحاق شرکت فرودگاه‌ها به سازمان هواپیمایی ساده‌ترین راه برای حل معضل کنونی است، تصریح کرد: این یکی از راه‌های مناسب است. باید یادآور شوم سال 68 که اولین پیش‌نویس تفکیک یا تاسیس شرکت فرودگاه‌ها تقدیم مجلس شد هدف این بود در جاهایی که سازمان هواپیمایی کشوری محدودیت‌های مقرراتی و قانونی برای اعمال یک سری اصلاحات و اقدامات عمرانی دارد، شرکتی ایجاد شود تا دست سازمان باز باشد تا از منابعی که حادث می‌شود کارهای مورد نظر سازمان هواپیمایی انجام شود.

وی ادامه داد: اما عملا این هدف نه تنها اتفاق نیفتاد بلکه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها مقابل هم قرار گرفتند و کارها را به‌صورت موازی جلو بردند. اگر آن نگاه اولیه که شرکت فرودگاه‌ها فقط کارهای تصدی‌گری انجام دهد نه حاکمیتی اعمال شود، می‌توانیم به اهداف مورد نظر در توسعه بخش حمل‌ونقل هوایی دست یابیم.

* ایکائو شرکت فرودگاه‌ها را نمی‌شناسد

یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی نیز در این رابطه گفت: یکی از اقدامات اشتباهاتی که در دولت اول اصلاحات انجام شد، جداسازی شرکت فرودگاه‌های کشور از سازمان هواپیمایی کشوری بود. بر این اساس شرکتی مادر تخصصی  فرودگاه‌های کشور ایجاد شد.

معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تاکید بر این‌که این اقدام به لحاظ حقوقی مشکل دارد، تصریح کرد: انکس‌های سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) مشخص کرده هر کشوری که هواپیمایی داشته باشد به‌عنوان زیرمجموعه این سازمان یک مقام مسئول در این بخش تعریف کند که آن رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با بیان این‌که بر این اساس 15 سال است که در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور دوگانگی داریم، ادامه داد: واقعیت آن است که ایکائو شرکت فرودگاه‌های کشور را نمی‌شناسد و تنها با سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی مکاتبه و ارتباط دارد.

این کارشناس حمل‌وهوایی در این رابطه به مثالی اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نمونه اگر قرار باشد مدرک مربوط به شرکت فرودگاه‌ها تائید شود این دفتر استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری است که باید آنرا تایید کند. این در حالی است که شرکت فرودگاه‌های کشور پول و منابع مالی را دریافت می‌کند و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان «مقام مسئول» صنعت حمل‌ونقل هوایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

معصومی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که اداره کل مراقبت پروازی یک نهاد حاکمیتی است، گفت: این نهاد باید مستقیما زیر نظر دولت (سازمان هواپیمایی کشوری) باشد، این در حالی است که شرکت فرودگاه‌ها از این نهاد به‌عنوان منبع اصلی درآمدزایی استفاده می‌کند.

وی با یادآوری این‌که تفکیک شرکت فرودگاه‌های کشور با هدف کوچک‌سازی سازمان هواپیمایی و توسعه زیرساخت‌های این بخش صورت گرفت، افزود: این کار از اساس اشتباه بود، چراکه نه تنها زیرساخت‌های فرودگاه‌های کشور توسعه نیافته بلکه دوگانگی موجود شرکت فرودگاه‌ها با سازمان هواپیمایی از همان سال 77 تبدیل به معضلی شده که همچنان ادامه دارد.

به گفته کارشناس حمل‌ونقل، به نظر می‌رسد با توجه به تعیین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، بهترین راهکار برای افزایش شاخص‌های توسعه‌یافتگی در حوزه حمل ونقل هوایی الحاق شرکت فرودگاه‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه