آیا ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران دولت حذف می‌شوند؟

آیا 22 میلیون و 800 هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران دولت حذف می‌شوند؟

خبرگزاری تسنیم: براساس آمار هم‌اکنون حدود ۷۶ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که ۳۰ درصد این رقم، حدود ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌شود، قرار است که مجلس شورای اسلامی به‌زودی مصوبه حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه هفته جاری با تصویب یک پیشنهاد، با حذف یارانه سه دهک بالای جامعه موافقت کردند.

در پیشنهاد اولیه نمایندگان مجلس، حذف 3 دهک بالای جامعه مدنظر بود اما در جلسات کمیسیون بودجه با پیشنهاد برخی نمایندگان، این پیشنهاد به پیشنهاد حذف 30درصد بالای یارانه‌بگیران تبدیل شد.

پیشتر و در 14 مهرماه رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون بودجه به خبرگزاری تسنیم گفته بود که این کمیته، پیشنهاد "حذف 3 دهک" یارانه‌بگیران را تصویب کرده است.

برخی کارشناسان اقتصادی دراین‌باره می‌گویند: از بین دهک‌های درآمدی جامعه، دهک‌های 4، 5 و 6 بیشتر آمار جمعیتی را دارا هستند؛ بر این اساس، اگر 30درصد یارانه‌بگیران از لیست حذف شوند، عملاً بیش از 4 دهک جامعه دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد.

براساس مصوبه کمیسیون بودجه، 30 درصد کسانی که اکنون یارانه‌بگیر هستند از لحاظ دارایی، اموال، املاک و درآمد وضعیت خوبی دارند لذا به این افراد یارانه نقدی پرداخت نخواهند شد.

البته این مصوبه یک قید هم دارد و آن اینکه 3 ماه پس از تصویب این قانون در صحن علنی پارلمان، دولت اقدام به اجرای آن خواهد کرد و در واقع در این 3 ماه، دولت موظف است که خود را مهیا و آماده اجرای این مصوبه کند.

در همین زمینه، خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره این مصوبه پرسید که این مصوبه چگونه اجرا خواهد شد.

قادری هم با اشاره به مصوبه کمیسیون متبوعش برای حذف یارانه نقدی 30 درصد از یارانه‌بگیران اظهار داشت: براساس پیشنهاد حذف 3 دهک بالای یارانه‌بگیران که در جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان یک پیشنهاد الحاقی در لایحه اصلاح بودجه سال جاری به تصویب رسید، دولت مجاز شد که 3 ماه پس از قانونی شدن این مصوبه در صحن علنی مجلس، این موضوع را اجرایی کند.

وی ادامه داد: براساس آمار، هم‌اکنون 76 میلیون نفر در کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند که 30 درصد این تعداد حدود 22 میلیون و 800 هزار نفر می‌شود که پس از تصویب پیشنهاد در صحن و اجرای آن، 22 میلیون و 800 هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا با حذف این تعداد یارانه نقدی بقیه مردم افزایش می‌یابد، گفت: خیر، چرا که منابع نداریم. حذف این تعداد هم تأثیری بر میزان یارانه نقدی بقیه ندارد و کماکان میزان یارانه نقدی همان 45500 تومان است.

پس از تصویب این پیشنهاد در صحن کمیسیون برنامه و بودجه، تعدادی از نمایندگان با تهیه یک طرح، خواستار اولویت‌دهی به بررسی لایحه اصلاح بودجه 92 و به ماده مربوط به حذف 30درصد یارانه‌بگیران جامعه شده‌اند. این درخواست، امروز و با 50 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه شد.

احمد توکلی عضو کمیسیون بودجه مجلس و یکی از اصلی‌ترین مدافعان حذف 30درصد یارانه‌بگیران، می‌گوید: بنده به این موضوع اصرار دارم که 30 درصد از افراد جامعه که از نظر مالی برخوردار هستند، باید از یارانه‌های نقدی حذف شوند و یارانه دریافت نکنند البته پولی هم نیست که بگیرند. دولت امروز برای تأمین یارانه‌های نقدی کسری بودجه دارد و اگر بخواهد این کار را ادامه دهد، مجبور است پول پرقدرت چاپ کند، بنابراین کسری وجود دارد.کسری را باید از طریق پرداخت نکردن یارانه به کسانی که حق گرفتن یارانه ندارند، جبران کرد.

وی معتقد است: بانک مرکزی بدون اینکه اطلاعات مالی افراد را ارائه کنند می‌تواند از یک درجه‌ای به بالاتر گردش‌های مالی را لیست کند و تمام کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند سود خالصش از یک درجه‌ای به بالاتر مشخص است و از این طریق می‌توان کسانی را که وضع مالی خوبی دارند، شناسایی کرد.

در صورت موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار لایحه اصلاح‌ بودجه 92 و تصویب آن در جلسات هفته آینده مجلس شورای اسلامی، دولت از ابتدای بهمن ماه باید این قانون را اجرا و رسماً 30 درصد از یارانه‌بگیران را از لیست دریافت یارانه 45500 تومانی حذف کند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon