«فرزند اصفهان»، مستندی از ۳۰۰۰ هزار عکس یک آلمانی از ایران دوره قاجار

«فرزند اصفهان»، مستندی از 3000 هزار عکس یک آلمانی از ایران دوره قاجار

خبرگزاری تسنیم: کارگردان مستند «فرزند اصفهان» گفت: عشق فردی آلمانی به ایران موضوع اصلی مستند «فرزند اصفهان» است.

فرشاد اکتسابی کارگردان مستند «فرزند اصفهان»، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: این مستند با موضوع 3000 عکس یک المانی به نام ارنست هولتسر از اصفهان است که در دوران ناصرالدین شاه در اصفهان زندگی می‌کرده است.  

وی افزود: ارنست هولتسر اولین کسی بود که در زمان قاجار دوربین عکاسی را به اصفهان آورد و 3 هزار عکس از اصفهان و مردم این شهر گرفت. وی البته عکاس نبود بلکه مهندس المانی بود که خط تلگراف بین ایران و عراق را به سفارش یک شرکت انگلیسی  احداث کرد.

اکتسابی اضافه کرد: این فرد با خانم ارمنی به نام مریم حق نظر ازدواج می‌کند و در اصفهان می‌ماند. او با خودش یک دوربین عکاسی به ایران آورده بوده که  از این شهر عکس می گیرد واین عکس‌ها بعد از 100 سال کشف می شود.

کارگردان «فرزند اصفهان» اظهار کرد: ما این مستند را بصورت مستند، بازسازی ساختیم و برای آن به برلین و اصفهان سفر کردیم که حدود یک هفته در برلین و یک ماه هم در اصفهان برای ساخت آن زمان گذاشتیم.

وی درباره کشف این عکس‌ها گفت: داستان از این قرار بود که لوله آب در خانه نوه این عکاس دربرلین می‌ترکد وقتی آتش نشانی می آید می بیند یک صندوقچه  روی آب شناور است در آن را باز می کند می‌بینند اولین عکس‌هایی بوده که در اصفهان گرفته شده و ...

اکتسابی با بیان اینکه این عکس‌ها ارزش‌های بسیاری دارد خاطر نشان کرد:  ارزش این عکس‌ها بیشتر بخاطر این است که تصاویر مستندی است که ما بدانیم در زمان ناصرالدین شاه در اصفهان چگونه زندگی می‌کردند بناههایی تاریخی چگونه بوده و الان تخریب شده و الان به شکل سند است همچنین  یک سری یادداشت‌هایی همراه این عکس‌هایی بود که  آن هم کمک زیاد به ما کرد البته اطلاعات این فیلم بر مبنای تحقیقات و پژوهش‌هایی است که آقای عبدالحمید ارجمند از مدت‌ها پیش انجام دادند.

کارگردان «فرزند اصفهان»تصریح کرد: حرف فیلم اصلی این فیلم در واقع عشقی است که در یک فرد المانی از ایران ایجاد شد و او را واداشت به شهر اصفهان  برود و در آن برای همیشه زندگی کند و حتی مزارش هم در قبرستان ارمنی‌ها درکنار همسر و فرزندش در این شهر است و دیگر اینکه تلاش و عشق این فرد باعث شده که ما اطلاعات درباره تاریخ اصفهان بسیار کامل شود.

فرشاد اکتسابی موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی برای مستند «فرزند اصفهان» شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران