مفهوم هژمون جهانی مرده است/ افول شدید قدرت آمریکا نسبت به گذشته

مفهوم هژمون جهانی مرده است/ افول شدید قدرت آمریکا نسبت به گذشته

خبرگزاری تسنیم: مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به کاهش شدید قدرت آمریکا و اتمام دوران استیلای این کشور بر امور جهانی احتمال بازگشت به حالت سابق را بعید دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ایتارتاس؛‌ زبینگو برژینسکی،‌ مشاور امنیت ملی سابق رئیس‌جمهور آمریکا و از نظریه پردازان علوم سیاسی، طی یک سخنرانی در دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد که مفهوم هژمونی جهانی دیگر واژه‌ای مرده و استیلاء نیز تبدیل به پدیده‌ای دست‌نیافتنی شده است.

برژینسکی اذعان کرد که آمریکا بخش اعظمی از قدرت خود را نسبت به سال‌های قبل از دست داده است و در ادامه افزود: "محتمل به نظر نمی‌آید که واشنگتن بار دیگر به جایگاه خود به عنوان نیروهای جهانی مسلط دست یابد، دستکم عمر هیچیک از کسانی که در این سالن هستند تا چنین روزی به طول نخواهد انجامید."

مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، تأکید کرد که آمریکا باید با جهانی که بیش از هر زمان دیگری پیچیده شده است، کنار آید. وی گفت که زودباوری آمریکایی‌ها درباره استثنایی بودنشان، در کمترین حالت "ناپخته" است.

زبینگو برژینسکی، که یکی از معروف‌ترین استراتژیست‌های آمریکا شناخته می‌شود، به صورت تلویحی مفهوم "استثناگرایی آمریکایی" که تبدیل به "امر ناگزیر" در سخنرانی‌های این روزهای آمریکا شده است، را به چالش کشید.

وی به هموطنان آمریکایی خود هشدار داد که جهان حتی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد و از آنها خواست که عقل سلیم، مسؤولیت‌پذیری و فهمی جامع از آنچه که اطرافشان روی می‌دهد داشته باشند. وی افزود که همین وضعیت هشدار، تداوم حساسیت کشور را تضمین خواهد کرد.

این دانشمند 85 ساله علوم سیاسی سخنان فوق را در مراسم معرفی کتاب "استراتژی و دولت‌داری زبینگو برژینسکی" که توسط دوستان و دانشجویان سابق وی نوشته شده است، بیان کرد.

در این نشست افراد برجسته عرصه سیاسی آمریکا به مانند مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا، رابرت گیتس، وزیر سابق دفاع، برنت اسکوکرافت و استفان هادلی از مشاورین سابق امینت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیز حضور داشتند.

دولتمردان سابق آمریکایی در این نشست به بررسی زوایای گوناگون سیاست خارجی آمریکا پرداختند و گیتس نیز سخنانی درباره روابط با روسیه بیان کرد. وزیر سابق دفاع آمریکا درباره احتمال شراکت تمام و کمال با روسیه اظهار تردید کرد اما یادآور شد که این دو دشمن دوران جنگ سرد پیشرفت‌هایی داشته‌اند و از کرملین به علت "مانور هوشمندانه" در گفت‌وگوهای صلح سوریه تمجید کرد.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان