تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم مجدد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم مجدد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات‌های غربی با اشاره به ناامیدی اتحادیه اروپا از به نتیجه رسیدن درخواست فرجام‌خواهی خود در مورد حکم دادگاه عمومی اروپا مبنی بر لغو تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تصمیم این اتحادیه برای تحریم مجدد شرکت مذکور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دولت‌های اروپایی گامهای اولیه را برای تحریم مجدد اصلی‌ترین خطوط کشتیرانی ایران برداشته‌اند. این کار می‌تواند تلاش‌های اخیر برای رسیدن به توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران را با پیچیدگی مواجه سازد.
دیپلمات‌ها به رویترز گفتند: دولت‌های اروپایی این هفته توافق کردند که با ارسال نامه‌ای به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برخی از شرکت‌های تابعه، آنها را از نیت خود آگاه سازند.
این تصمیم که هنوز نهایی نشده است، بخشی از تلاش‌های گسترده اتحادیه اروپا برای مقابله با احکام تعدادی از محاکم برای ملغی کردن تحریم‌های اروپا در ماههای اخیر محسوب می‌شود.
یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: «ما به این شرکت‌ها اطلاع خواهیم داد که اگر آنها اطلاعاتی دارند که بر تصمیم (اتحادیه اروپا) تأثیرگذار است، باید آن را ارائه کنند. این یک اخطار است».
این منبع آگاه گفت، اتحادیه اروپا از هرگونه پاسخ این شرکت‌ها برای تصمیم گیری در مورد نحوه وضع تحریم‌های جدید که قرار است دارایی‌های این شرکت در اروپا را مصادره کنند، استفاده خواهد کرد.
آمریکا و کشورهای اروپایی تاکنون صدها شرکت ایرانی را به‌اتهام کمک به برنامه هسته‌ای تهران هدف تحریم‌ها قرار داده‌اند.
اما دومین دادگاه عالی اروپا در برخی موارد از جمله پرونده مربوط به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران استدلال کرده است که اتحادیه اروپا مدارک کافی را برای اثبات ارتباط این شرکت‌ها با برنامه هسته‌ای ایران و توجیه تحریم‌ها ارائه نکرده و به همین دلیل رأی به لغو تحریم‌ها داده است.
دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل تلاش می‌کنند تا هرگونه قراردادن شرکت‌های تحت تحریم قبلی در فهرست جدید تحریم‌ها را موضوعی فنی تلقی کنند، نه دور جدید فشارهای اقتصادی بر تهران. این دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند که تصمیم نهایی در این زمینه هنوز اتخاذ نشده است.
این افراد می گویند افزایش تعداد دعاوی قضایی مطرح‌شده، یافتن مبانی حقوقی برای فرجام‌خواهی در این موارد را دشوار و تلاش‌های اروپا برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران را با پیچیدگی مواجه ساخته است.
یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت: «شانسی برای موفقیت درخواست‌های فرجام‌خواهی از احکام صادره وجود ندارد».

انتهای پیام/74*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه