آمار تکان دهنده میزبانان سرطان در اصفهان/ روزانه ۵۰ نفر در اصفهان به سرطان مبتلا می‌شوند

آمار تکان دهنده میزبانان سرطان در اصفهان/ روزانه 50 نفر در اصفهان به سرطان مبتلا می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: درحالی که به نظر می‌رسد مردان جامعه ما به علل مختلف در معرض خطرات جسمی بیشتری هستند، اما آمارها درباره سرطان چیز دیگری را نشان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، واقعیت حکایت از آن دارد که خانم‌های اصفهانی بیشتر از مردان این استان پذیرای سرطان هستند؛ بیماری سخت درمانی که گویی همزمان با تغییر و تحولات زمانه و به‌روز شدن‌های جامعه امروزی رشد کرده، و سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است.

مریم طباطبائیان، مدیرمسئول برنامه‌های کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه به خبرنگار تسنیم در اصفهان گفت: روزانه 35 تا 50 نفر به جمع بیماران سرطانی در استان اصفهان می‌پیوندند.

زنگ خطری تأمل برانگیز برای خانواده‌های ایرانی به ویژه اصفهانی‌ها که پیش از این با عوارض خطرناک ناشی از آلودگی هوا هم دست و پنجه نرم کرده‌اند.

زنان بیشتر از مردان در خطرند

اینکه زنان بیش از مردان در خطر ابتلا به بیماری های روحی هستند بر کمتر کسی پوشیده است اما بیماری‌های جسمی مثل برخی از انواع سرطان، زنان را بیشتر طعمه خود قرار داده است.

طباطبائیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: سرطان سینه با 30 درصد در زنان و سرطان روده بزرگ با 15 درصد شیوع در بین مردان، بیشترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سالانه بیش از پنج هزار نفر به آمار70 هزار نفری بیماران سرطانی در اصفهان اضافه می‌شوند.

بیماران سرطانی را یاری کنیم

وقتی روزهای سلامت و شادمانی را می‌گذرانیم، کمتر به فکر روزهایی هستیم که نیازمند همراهی و کمک اطرافیان‌مان می‌شویم، حمایت‌های روحی که خدا نکند نیازمند آن باشیم و کسی را برای یاری خواستن نداشته باشیم.

مدیرمسئول برنامه‌های کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیماری سرطان علاوه بر حمایت مادی نیاز به حمایت معنوی و درک و همراهی دارد، اظهار کرد: در خیلی از کشورها از جمله ایران نام سرطان وحشت‌آور است و بیماری کشنده تلقی می‌شود که این ناآگاهی، سبب پیشرفت بیماری و افزایش بارمالی فراوان در زندگی فردی و اجتماعی خواهد شد.

و بازهم پیشگیری بهتر از درمان

طباطبائیان غم و غصه، ابتلا به افسردگی، مصرف دخانیات، روش نادرست زندگی ناشی از بی‌تحرکی و چاقی را از عوامل ابتلا به سرطان برشمرد و خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات تازه، غذاهای دریایی، ورزش کردن و دوری از استعمال و استنشاق دخانیات بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان هاست.

ضرورت معاینه‌های دوره‌ای برای خانم‌ها

درحالی‌که سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین بانوان ایرانی است اما به‌نظر می‌رسد، غربال‌گری سرطان سینه در کشور ما جدی گرفته نشده است، امری ضروری که عزم، همت ملی و کمک دولت‌مردان را می‌طلبد.

مدیر مسئول برنامه‌های کنترل سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه هم اضافه کرد: بانوان استان اصفهان می‌توانند با مراجعه به همه مراکز بهداشتی از خدمات هزارپزشک و ماما که آموزش غربال‌گری سرطان سینه را فرا گرفته‌اند، بهره‌مند شوند.

همچنین شهروندان اصفهانی می‌توانند با مراجعه به کلینیک صدرا واقع درخیابان شیخ صدوق جنوبی به طور رایگان مورد غربال‌گری سرطان روده بزرگ قرار گیرند.

گزارش از سیده سارا اطهری

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon