فانی به هیچ جناح و گروه سیاسی وابستگی ندارد/ تأکید بر ارتقای فرهنگ نماز در برنامه‌های فانی

فانی به هیچ جناح و گروه سیاسی وابستگی ندارد/ تأکید بر ارتقای فرهنگ نماز در برنامه‌های فانی

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم فارسان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در مطالعه‌ای که از برنامه‌های آقای فانی داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که برنامه‌های وی با سند تحول بنیادین در این وزارتخانه مطابقت دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عزیزی فارسانی نماینده اردل و فارسان در موافقت با برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: نمایندگانی که تاکنون در مورد برنامه‌های آقای فانی صحبت کردند، هیچ‌گونه مخالفتی نسبت به برنامه‌های وی نداشتند و بیشتر صحبت‌های‌شان در قالب سؤال بوده است.

وی ادامه داد: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش نگاه کلی است و ما نمایندگان نیز اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را ملاحظه کنیم، تمام نقاط قوت و ضعف برای ما تشریح شده است.

نماینده موافق فانی در ادامه افزود: ما راهکار را در آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی داریم. اصل سوم، پانزدهم و سی‌ام قانون اساسی را در برنامه پنجم توسعه داریم که می‌توان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش را نیز به آنها اضافه کرد.

عزیزی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ها و اهداف وزارت آموزش و پرورش در سند بنیادین این وزارتخانه گنجانده شده است. در این سند تحول به تمامی اهداف و برنامه‌هایی که مدنظر ما در مجلس و وزارت آموزش و پرورش است پرداخته شده است. 

وی با اشاره به اینکه دلیل اجرایی نشدن اسناد بالادستی سند تحول و نیز اهداف برنامه پنجم توسعه در وزارت آموزش و پرورش، نبود نقشه راه در این وزارتخانه است، گفت: در برنامه‌‌های آقای فانی به نقشه راه برای وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان قطب‌نما توجه شده است. 

نماینده مردم فارسان در مجلس افزود: با توجه به اینکه تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب مستلزم تلاش همه‌جانبه در ابعاد علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، بنابراین عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت‌های تعالی همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است.

عزیزی تأکید کرد: تحقق این آرمان‌ها در گروی تربیت انسان‌های عالم، توانمند، متقی و آزاده است. تعلیم و تربیت تحقق‌بخش حیات طیّبه و تمدن ایرانی اسلامی است و بی‌شک نقش آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی بسیار مهم است. 

وی افزود: در دنیای امروز که دشمنان دین‌مداری، آزادگی و دانایی با استفاده از جنگ نرم دستاوردهای علمی، فرهنگی و اعتقادی ما را مورد حمله قرار می‌دهند، اهمیت و نقش نظام آموزش و پرورش صد چندان شده است. با توجه به مواردی که گفته شد مراجع و نهادهای سیاست‌گذار همواره دغدغه و توجه خود را به ضرورت تحول و اصلاح نظام آموزشی متناسب با تغییرات روزافزون در علوم و پیشرفت تکنولوژی ابراز کردند.

نماینده مردم فارسان در مجلس تصریح کرد: بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری همواره مسئله فرهنگ، آموزش و پرورش را در رأس امور کشور دانسته‌اند که از جمله دلایل ضرورت‌های تحول بنیادین در این نهاد است.

عزیزی گفت: براساس گزارش‌های یونسکو در سال‌های 2011 و 2012 میلادی در بدنه آموزش و پرورش ما رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی را به خود اختصاص داده‌ایم. البته یونسکو نیز 782 شاخص برای رتبه‌بندی توسعه انسانی در نظر گرفته که ما توانسته‌ایم از میان این شاخص‌ها، در یکی از آنها که تحول در نظام آموزشی است، رتبه هفتم را به خود اختصاص دهیم.

وی در ادامه در بیان بعد شخصیتی آقای فانی گفت: آقای فانی فردی بااخلاق، متدین و شجاع است.

نماینده فارسان در مجلس در ادامه اظهار داشت: آقای فانی در بعد علمی فردی متخصص، کاردان، پژوهشگر، استاد دانشگاه و نیز مؤلف چندین کتاب و همین‌طور طراح چندین پروژه مهم آموزشی و فرهنگی است. البته ارتباط رشته تحصیلی وی با سمتش از ویژگی‌های شاخص اوست.

عزیزی تأکید کرد: یکی از شاخصه‌های ممتاز آقای فانی این است که وی در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده است و رتبه‌های ترقی و تجربه را به‌صورت پلکانی طی کرده است و با چالش‌های موجود کاملاً آشناست و به‌راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان در صف قرار گرفته است. آقای فانی به هیچ جناح و گروه سیاسی وابستگی ندارد.

وی در ادامه افزود: در مطالعه‌ای که از برنامه‌های آقای فانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشته‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که برنامه‌های وی با سند تحول بنیادین در این وزارتخانه مطابقت دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فانی به ارزشیابی مستمر و مکرر و منظم در آموزش و پرورش اعتقاد قلبی دارد که در برنامه‌هایش نیز به این مسئله به‌صورت کامل اشاره شده است. یکی از نقاط ضعف نظام آموزش و پرورش در حال حاضر این است که آموزش مستمر و مکرر در این وزارتخانه نداریم.

عزیزی با اشاره به اینکه آقای فانی در برنامه‌هایش دارای نقشه راه است، تصریح کرد: آقای فانی نهادینه کردن برنامه‌محوری در سطوح مختلف را مدنظر برنامه‌هایش قرار داده است. البته او قصد دارد که از فناوری ارتباطات و اطلاعات استفاده هوشمند در سطح بدنه این وزارتخانه داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش به برخی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وی در برنامه‌هایش توجه ویژه‌ای به ارتقای سطح جایگاه زنان در آموزش و پرورش داشته و از طرفی نیز به اقتصاد آموزش و پرورش نیز توجه ویژه‌ای دارد و قصد دارند منابع موجود را محقق کرده آنها را ارتقا دهد.

نماینده مردم فارسان در مجلس تصریح کرد: آقای فانی در برنامه‌هایش به ارتقای سطح فرهنگ نماز در مدارس و مراکز آموزشی توجه ویژه‌ای دارد. استانداردسازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از دیگر برنامه‌های آقای فانی است که باید به آن توجه شود.

عزیزی با اشاره به اینکه برنامه‌های آقای فانی جامع‌تر و کامل‌تر از آن چیزی است که به نمایندگان ارائه شده است، افزود: امیدوارم که با گزارش وی از عملکرد و برنامه‌هایی که ارائه داده است، بتوانیم در ارتقای سطح آموزش و پرورش و کشور نقش اساسی ایفا کنیم. از همه شما نمایندگان می‌خواهم که با رأی بالای خود از وی حمایت و نقشی در ارتقای سطح نظام آموزشی کشور ایفا کنید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سلطانی صبور یکی دیگر از نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی گفت: وزارت آموزش و پرورش در رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان و فراهم آوردن زمینه‌های تربیتی دانش‌آموزان نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: تربیت اخلاقی و دینی باید در اولویت‌های برنامه آموزش و پرورش قرار گیرد که آقای فانی توانسته در برنامه‌هایش به این موضوع توجه کند. آقای فانی قصد دارد سطح آموزش و پرورش را اعتلا بخشیدهبه رشد و شکوفایی استعدادهای نسل جوان با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی کمک کند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: براساس آمار بانک جهانی کشوری توسعه یافته محسوب می‌شود که سرمایه انسانی آن نیز بیشتر باشد. آموزش و پرورش تأمین کننده زیرساخت‌های لازم جهت رشد و توسعه سرمایه انسانی است.

سلطانی افزود: سکان آموزش و پرورش به مردی سپرده می‌شود که دارای تجربه‌ای 43ساله در این وزارتخانه است و کوله‌باری از تجربه در این زمینه بوده و دانش‌آموخته دوره دکترای مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس است که باید با واگذاری این مسئولیت به آقای فانی شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

وی تأکید کرد: آقای فانی برنامه‌ای جامع و مدرن برای توسعه موقعیت‌های شغلی، آموزشی در فواصل مختلف برای کارکنان دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انتخاب آقای فانی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش می‌تواند در ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان و کارکنان این وزارتخانه مؤثر باشد، افزود: انتخاب آقای فانی باعث می‌شود که توسعه نظام آموزشی در کشور و در آینده ارتقا یافته کارایی و اثربخشی این وزارتخانه بیشتر شود.

سلطانی افزود: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه شغلی که مهمترین دوره آموزشی در فواصل مشخص کارکنان آموزش و پرورش بوده که منطبق بر نیازسنجی این وزارتخانه است، دقیق می‌تواند در بهسازی منابع انسانی مؤثر باشد. همچنین با توجه به اینکه سال‌هاست در کشور کمّیت‌گرایی اصل و اساس آموزش و پرورش قرار گرفته است و با توجه به بالابردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دوره‌های مختلف ستادی و آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: اعتقاد به عنصر معلمان به‌عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تأمین کننده امکانات در تعیین مدرسان بااخلاق و باسواد و به‌کارگیری بازوان قوی در پردیس‌ها برای ارائه برنامه مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار اثرگذار است. در این صورت است که می‌توان شاهد تحولات مبنایی در این وزارتخانه مهم بود، اما اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنها برای خدمت، ارتقای کیفیت نظام تربیتی معلم و توسعه مستمر شایستگی‌ها در اولویت برنامه‌های فانی قرار دارد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهره‌گیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرآیندهای تقسیم‌سازی نیز از اولویت‌های کاری این وزیر پیشنهادی است.

سلطانی صبور در پایان، خاطرنشان کرد: باور به اینکه آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و علمی است و نه یک پایگاه جناحی خاص و به‌امید اینکه شاهد روزی باشیم که آموزش و پرورش به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد کشور بتواند تحولی بنیادی در زمینه‌های آموزشی و پرورشی و جوانان ایجاد کند، با رأی قاطع به فانی این رسالت بزرگ را امیدواریم شاهد باشیم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon